Registrering??

A

Amelia

Jag har importerat en häst från island som jag ska ta föl på, vad måste jag då göra för att få göra det???? Visst måste väll hästen svenskregistreras?? Jag har tittat på SIF:s hemsida men jag förstår inte så mycket....Det var något med idkontrollant också??? Hur lång tid tar registreringen? Jag hade tänkt att betäcka redan nästa år, går det att skynda på registreringen, måste allt vara hel klart innan jag får betäcka med godkänd hingst? Och slutligen, vad kostar hela kalaset??

Fattar noll och inget om det här så barnspråk är tacksamt :o
 
Är du medlem i SIF? Det bör du annars bli snarast om du skall avla. Gå in på SIF:s webbsida och leta upp en lokalförening nära dig. Du blir medlem i SIF genom att bli medlem i en lokalförening. Som medlem får du tidningen Islandshästen och där står det alltid på näst sista sidan hur man gör med registrering. Det finns för övrigt även på webbsidan och därifrån har jag hämtat det här:

 "Kraven för registrering i svenskt islandshästregister av importerade islandshästar och moderlivsimporter är att renrasighet kan styrkas genom uppfödarlandets orginalcertifikat eller motsvarande handling där stammen kan härledas till Island.

Handlingar som skall skickas in till kansliet för importerade hästar är: Orginalcertifikat, signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant på för ändamålet speciellt framtagen blankett, ägarens namn, adress, tfn dagtid och för medlemmar medlemsnummer i SIF.
  Är hästen chipmärkt skall även chipmärkningsrapport bifogas. Har hästen redan hästpass från annat land är det viktigt att kontrollera att konturdiagrammet är ifyllt och underskrivet i exportlandet. Skulle så inte vara fallet måste den fyllas i av en svensk godkänd ID-kontrollant före registrering i SIF kan ske."

Om din häst inte har korrekt ifyllt hästpass skall du alltså ta kontakt med en ID-kontrollant, en lista över dem finns också på webbsidan samt i senaste numret av Islandshästen. Det lär kosta ett par tre hundra att få en id-kontroll. Själva hästpasset/rtegistreringen av häst från annat land kostar 500:-. Avelskansliet ligger långt efter i registrering/hästpassutfärdande eftersom det nya dataprogrammet krånglat, tror jag.
Ring och prata med avelskansliet om du vill veta mer! :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 469
Senast: Ajda
·
Avel Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 301
Senast: Narcissa
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp