Bukefalos 28 år!

Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

KL

Jobbar på hunddagis och det som ändras ang boxstorlek på hunddagis är att man innan mätte efter hundens vikt men i maj ändras det till att man går efter mankhöjd. Dvs 0-25 cm ska ha si många kvm och 25-45 ska ha så många kvm osv.. Dagsljusinsläpp och ventilation har det "alltid" funnits regler om.
Ang yta hemma bor jag och schäfer på 24 kvm.
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Det finns lagar om minimiutrymme för boxar/burar men det finns sannolikt inte någon lägenhet som är i närheten av att vara så små att det vore ett problem.

Och det är betydligt strängare regler för någon som bedriver en verksamhet än för en privatperson. Har ingen koll på några nya regler då jag inte läst dom men ytor för hundgårdar osv vet jag att det skiljer på i alla fall.
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Samma måttföreskrifter gäller både för privatpersoner och företag :)
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Nån regel finns väl inte??

Men min personliga åsikt är att hunden ska ha en plats där den inte blir "störd" och det kan bli knepigt om man bor i en friggebod på 12 kvm som jag gjorde med min grand danois... Anledningen är att jag tycker hundarna ska ha iaf möjlighet att gå undan lite om dom vill men det behöver ju inte innebära att man promt måste ha en tvåa. Det räcker med en bädd i ett hörn där dom inte blir "tvingade" att *matte ska bara kliva över dig för att komma till dörren*
Detta kan ju självklart funka men jag tyckte det vart jobbigt i längden..
Jag säger minst 20 kvm av ovanstående anledning, men en ett boende på 16 kvm som är välplanerat hade inte hindrat mig :)
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

kl

Förstås är det ju en annan sak om man bor på 15kvm med fjorton GD.
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Jag är tveksam om det där handlar en lägenhet, snarare husvagn, rum eller liknande.
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Jag har svårt att se hur en lägenhet kan liknas vid "burliknande utrymmen".
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Ang bollkastning etc hittade jag inget på jbvs hemsida om ny lag, så frågan är om det inte bara är koppeltvånget iaf.
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Ja precis. Vill man verkligen ens bp på tio kvadrat med två hundar? Femton är nog minimi.
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Jag har bott på studentrum på ca 17 kvm och där skulle jag inte bott med hund, vilket jag heller inte gjorde. Sen bodde jag i studentlägenhet på 24 kvm och det gick utmärkt med hund. Där hade jag en stor hall så hundarna behövde inte ens vara i samma rum om de inte ville.

När jag säsongsarbetat bodde vi alla på rum med hund och det har alltid gått bra. Det har ju dock varit under sommaren när man är ute mycket och dusch, matlagning och toalett har varit utanför rummet så det har aldrig känts så trångt faktiskt. Jag hade ett av de större rummen och det borde ha varit på ca 12 kvm.

Det blir stor skillnad på levnadsytan när toalett, hall och ev kök ska räknas in i kvadratmetrarna. Nya badrum är ju dessutom gigantiska så det går bort en del yta.
 
Senast ändrad:
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Ang bollkastning etc hittade jag inget på jbvs hemsida om ny lag, så frågan är om det inte bara är koppeltvånget iaf.

Det fanns en tråd ang en ny lag som skulle träda ikraft 1/3 2003, den är av någon outgrundlig anledning borttagen, både jag o Grana skrev i den.
Nu var det ju ingen ny lag, utan en journalist som inte visste vad den uttalade sig om.
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Den tråden har jag missat. Var det alltså koppeltvånget det handlade om?
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Men då är de bra haha! Slipper jag oroa mig, vi kommer ha en 3:a och tror det blir på typ 70-90kvadrat så då får hon plats att vända sig haha. Men jag tränar faktiskt lite inomhus och inte bara utomhus. "Spansk skritt" (hon ska typ göra tass ståendes och sen ta ett steg och ta nästa tass, hon tkr faktiskt det är kul hahah) och det vill jag göra inomhus då jag sitter oftast med ett knä ned i marken, på sommaren kan man ju göra det utomhus men har det regnat så helst inte haha. Men det kan man ju göra i köket om man så måste!
Såklart måste hunden också få utrymme, min hund har ingen bädd då hon inte direkt brytt sig när vi haft någon till henne. Så den har vi slängt men sängen är hennes "fristad" tills jag ska lägga mig haha!

I Landskrona har vi inget koppeltvång förutom på Citadellet, annars får man ha hunden lös sålänge den är inom 3m (eller 5m kmr inte ihåg) från ägaren. Liksom, vad är det då för mening med att släppa hunden?
 
Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Det som diskuterats är väl det generella koppeltvånget under vår och sommar. Som inte nödvändigtvis innebär hund i band dock (utan att hunden ska vara under kontroll som om den vore kopplad).

Jag tränar mycket inomhus jag med (fast motioneras gör de ju utomhus). Nu är mina hundar visserligen lite mindre, men inga problem att få plats för det i en 1½a heller. Beror ju mest på hur det är möblerat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 028
Senast: Snurrfian
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 199
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp