Ta över vuxen rottweiler

L

LaDivina

Hej!

Jag har fått ett glädjande erbjudande om att ta över en vuxen rottiskille 3 år.
Jag har inte tidigare haft rottweiler (aldrig haft hund ensam utan enbart med min fd. sambo men då bullterrier) varpå jag har frågat MASSOR och verkligen sagt att jag inte är den där auktoritära ledaren och är nybörjare.

Skulle behöva lite råd iallafall.. :)
Jag har letat efter en vuxen hund ett tag och fick erbjudande om att prova på att ha denna hund hos mig x antal veckor för att se så det funkar bra.

Detta vet jag om hunden:

- Reggad SKK (jag kan ta kontakt med uppfödaren o får ha fortsatt kontakt med nuvarande ägarna även om jag köper hunden)
- MH test + röntgen gjord med bra resultat
- Hunden älskar människor, barn som vuxna
- Tycker om alla andra hundar (förutom dominanta hanar)
- Går lös utan problem
- Inte kastrerad
- Enbart sällskapshund
- Hunden bor idag i en barnfamilj men familjens ens dotter har utvecklat svår allergi. Den nuvarande ägaren sa att "han är en annan ras i rottweilerkostym för han har inget vakt i sig och är inte dominant" (bra tkr jag eftersom jag inte är en auktoritär ledare)
- Lugn
- Inget bra inbrottslarm eftersom han vill kela med alla
- Han har aldrig morrat, skäller inte, gör inte utfall eller bits

Det enda som egentligen skrämmer mig är att ägaren sa att jag måste visa att det är jag som bestämmer, ex. om vi är ute och han går lös och inte kommer på inkallning så måste jag ryta till osv. (Detta är helt ok enligt mig) Ägaren sa att jag kanske får "brotta ner honom" och jag undrar- hur gör man det? DET är det enda som skrämmer mig! Det är många som skriver så på forum också, att brotta ner rottisar...

Hur är bästa sättet att visa att jag bestämmer?
Och hur tycker ni annars hunden verkar? :)

Jag VILL så gärna att detta ska fungera men är osäker i mig själv på hur fasiken jag ska lyckas brotta ner en sån hund, eller verkligen visa att det är JAG som bestämmer.

Tacksam för svar snabbt! :)
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

"Brotta ner honom"? Du, glöm såna stenåldersmetoder snabbt är du snäll...
Jag hade inte tagit över en fullvuxen rottweilerhane om jag både var osäker och nybörjare, men det är ju min åsikt. Hur du gör är upp till dig. Vad du ska tänka på är att en rottweiler är en stor, kraftig hund som behöver både motion och aktivering - hur mycket tid kan du avsätta till hunden?

Har du träffat hunden innan? Om inte, besök nuvarande ägaren och se hur han funkar i hemmet. Ta ut honom på promenad tillsammans och se hur han är även där. Tar du honom på prov, se till att ta dig tid så att ni verkligen lär känna varandra. Kanske gå en kurs tillsammans, där du får hjälp av en tränare på det du känner dig osäker på?
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Nu är jag ju ett rottweilerfan ut i fingerspetsarna & tycker att hunden låter alldeles underbar & skulle troligen beordra dig att skicka hit den till mig bums om jag inte hade en lite överdominant kille härhemma redan.... *svammelmummel* ;) ... så egentligen bör du kanske inte lyssna alls på mig :angel:

Men, med de förutsättningar du berättar om med fortsatt kontakt med uppfödare & nuvarande ägare (som ju har ett, till skillnad från så himla många andra, giltigt skäl att lämna hunden ifrån sig) så tycker jag att det låter som ett guldtillfälle. OM det verkligen är rasen rottweiler du ÄR intresserad av?

Det du egentligen ska fråga dig är om du har orken, tiden & lusten att aktivera en stor & pigg hund av en ras som kräver en till två timmars aktivering dagligen (& då även i form av hjärnstimulans).

KAN du svälja osäkerheten? Den kan ställa till det väldigt i inledningsstadiet annars.

Vad gäller "Visa vem som bestämmer"... Kanske behöver du inte ens ta den "konflikten" alls med en såpass vuxen och, vad det verkar, stabil hund. Undvik , om du kan, situationer där du tvingas konfrontera honom med andra hanhundar. Hundar måste inte leka med andra hundar, det är människan som hittat på den myten.

Be de nuvarande ägarna att ni noggrannt går igenom vilka kommandon han är van vid och att du vid ett flertal tillfällen får se hur de gör vid inkallningar osv. Umgås med honom tillsammans med de nuvarande ägarna så mycket som möjligt innan du tar hem honom helt enkelt.
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Tack så mycket för snabba svar! :)

Fnissade gott åt det första du skrev Bansan :)

Jag har tänkt över just valet av ras länge. Många säger att en rottweiler inte är bra till en nybörjare. Jag kan köpa det, men, jag vill inte köpa en annan ras som jag inte känner i själ och hjärta att jag brinner för.

Jag var noga med att påpeka till nuvarande ägarna att jag inte har haft rottis tidigare och jag letar inte efter någon dominant hund heller.
Jag frågade vad ägaren menade med att "brotta ner" hunden eftersom det gjorde mig en smula osäker och han menade att hunden kanske kommer "testa" gränserna med mig. Gör inte de flesta raser så?
Hur tycker du Bansan att man gör för att enklast få en hund att lyssna på en? (Tänker i inledningsstadiet)

Nuvarande ägarna sa också att de kunde köra hit honom så jag får ha honom på prov och se hur det funkar med honom + hur jag känner med rasen.
Jag har tidigare haft en omplaceringshund och den gjorde utfall till alla andra hundar, jag antar att det är den osäkerheten som sitter i + att jag faktiskt inte riktigt VET hur jag ska göra för att vara en "auktoritär" ledare. :d

Ägaren sa att om han möter andra hanhundar så är det inget problem, utan problemet uppstår bara om de är lösa tillsammans i någon inhängnad.

Jag kanske också är rädd för att jag inte skall ha kontroll över hunden jag tar över. Jag har ju trots allt ett stort ansvar. Nu har ju hunden bott med barn och ägaren sa att hunden är så snäll så han är dum. Barnen kan dra honom i svansen, ta hans mat osv utan att han bryr sig. (Barnen kan också gå ut och gå med honom för han är så lugn av sig).
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Visst kan han testa gränserna, men du behöver absolut inte brotta ner honom för det. Jag har själv en boxertik som bara får handhas av ovana i mitt sällskap eller av redan hundvana människor, eftersom hon helt enkelt kör över folk som hon märker inte har kontroll (hon är otroligt snäll, ska tilläggas, men skarp). Det hände att jag brottade ner henne som liten eftersom jag inte visste bättre, och det har bara gett problem i våran relation. Var nogrann med att alltid hålla i reglerna, så fattar hunden galoppen. Vik dig inte. Har du sagt "sitt", så är det sitt som gäller t ex. Var konsektvent helt enkelt!

Han låter verkligen som en väldigt snäll hund som bara behöver veta sina regler och begränsingar, tar du honom på prov så önskar jag dig all lycka till. (Om du inte gör det så ställer jag mig gärna på kö... ;) :D)
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Det är få råd som är så puckade som att råda någon att brotta ned en rottis...
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Det är få råd som är så puckade som att råda någon att brotta ned en rottis...

Ja, om man inte har en pervers förkärlek att riskera att mista näsan förstås!

/Priffe - som vid upphettade tillfällen med egna rottisen endast knäppte med fingrarna och sade ett bestämt "gå i korgen"
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Jo, men HUR visar man att man bestämmer utan att brotta ner? :)
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Har du någonsin sett en förskolelärare brotta ner barnen? Man har regler och håller sig fast vid dom, det är en bra "ledare".

(Egentligen avskyr jag det ordet, min hund är min familjemedlem och samarbetspartner, inte något jag ska dominera över)
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Jo, men HUR visar man att man bestämmer utan att brotta ner? :)

Man skapar tillitsband, man jobbar ihop, man hittar på roliga saker och man vilar ihop.
Man är vänlig men bestämd, har regler som följs, precis som med barn. Se ovanstående inlägg om barn. Hunduppfostran funkar kanon på kids oxå:)
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Jo, men HUR visar man att man bestämmer utan att brotta ner? :)

Förebygg genom att se till att hunden lyder. När det sedan hettar till och hunden utmanar dig så är det skönt att ha ett kommando man vet fungerar, tex "gå i korgen".

Då kan man bokstavligt talat peka med hela handen utan att nes vidröra hunden.

Det handlar om att se till att man är den som bestämmer och leder hunden, inte att man leds av hunden, om du förstår vad jag menar? Har du bestämt en sak, sä är det det som vänligen gäller och man skall inte ge efter. Ibland handlar det endast om att vara mer envis än jycken.

Vår tik var mer dominant än jag kunde ana. Dessutom drog hon sig inte för att verkligen visa ett trist sätt när hon inte ville tex kliva ner med frambenen från knäet (om hon lade sig i knäet med överkroppen för att kela).

Att då ta tag i situationen fysiskt var dumt.

Fö - så kan du ställa dig frågan, varför brottar du inte ned hästen, och hur gör du istället för att visa att du bestämmer?
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Exact! (Utom att jag som mamma till tre vuxna soner och larare inte har nagot emot ordet "ledare" da jag karleksfullt men bestamt varit "ledare" hela mitt liv);)

Jag har en rottis som lyder forsta ganger ... alltid ... darfor att jag sett till att hon gjort det. Jag har aldrig "brottat ner" henne och hojer inte rosten, men har en bestamd rost och ansikts uttryck (som aldsta sonen nyligen papekade att han mycket val kande igen:p) som kommer fram om det behovs. Jag tranar sa possitivt som mojligt, men ar inte radd att saga ifran ... precis som med barnen:D
Jag kraver respect ... och for att fa det maste jag ocksa visa det. I fallet av hund genom att lara mig allt jag kan om hur de fungerar och tanker sa jag forstar hur deras hjarna och kropp fungerar.
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Hej!

Jag har fått ett glädjande erbjudande om att ta över en vuxen rottiskille 3 år.
Jag har inte tidigare haft rottweiler (aldrig haft hund ensam utan enbart med min fd. sambo men då bullterrier) varpå jag har frågat MASSOR och verkligen sagt att jag inte är den där auktoritära ledaren och är nybörjare.

Skulle behöva lite råd iallafall.. :)
Jag har letat efter en vuxen hund ett tag och fick erbjudande om att prova på att ha denna hund hos mig x antal veckor för att se så det funkar bra.

Detta vet jag om hunden:

- Reggad SKK (jag kan ta kontakt med uppfödaren o får ha fortsatt kontakt med nuvarande ägarna även om jag köper hunden)
- MH test + röntgen gjord med bra resultat
- Hunden älskar människor, barn som vuxna
- Tycker om alla andra hundar (förutom dominanta hanar)
- Går lös utan problem
- Inte kastrerad
- Enbart sällskapshund
- Hunden bor idag i en barnfamilj men familjens ens dotter har utvecklat svår allergi. Den nuvarande ägaren sa att "han är en annan ras i rottweilerkostym för han har inget vakt i sig och är inte dominant" (bra tkr jag eftersom jag inte är en auktoritär ledare)
- Lugn
- Inget bra inbrottslarm eftersom han vill kela med alla
- Han har aldrig morrat, skäller inte, gör inte utfall eller bits

Det enda som egentligen skrämmer mig är att ägaren sa att jag måste visa att det är jag som bestämmer, ex. om vi är ute och han går lös och inte kommer på inkallning så måste jag ryta till osv. (Detta är helt ok enligt mig) Ägaren sa att jag kanske får "brotta ner honom" och jag undrar- hur gör man det? DET är det enda som skrämmer mig! Det är många som skriver så på forum också, att brotta ner rottisar...

Hur är bästa sättet att visa att jag bestämmer?
Och hur tycker ni annars hunden verkar? :)

Jag VILL så gärna att detta ska fungera men är osäker i mig själv på hur fasiken jag ska lyckas brotta ner en sån hund, eller verkligen visa att det är JAG som bestämmer.

Tacksam för svar snabbt! :)

Jag skulle nog tacka nej. Bara det att det nämns att du måste brotta ner den får mig som haft en del rottweiler att rysa. Först beskriver ägaren oerhört många förtjänster hos hunden (vanliga när man vill bli av med sin rottis) för att i nästa stund prata om att du kanske måste brotta ner hunden. Känns inte bra i mage.
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Jag skulle nog tacka nej. Bara det att det nämns att du måste brotta ner den får mig som haft en del rottweiler att rysa. Först beskriver ägaren oerhört många förtjänster hos hunden (vanliga när man vill bli av med sin rottis) för att i nästa stund prata om att du kanske måste brotta ner hunden. Känns inte bra i mage.

Instämmer. Hunden beskrivs som dumsnäll men kan lika gärna vara ordentligt nedtryckt. Sätt en sån hund hos en osäker nybörjare och vem vet vad som då kommer fram.
Lång prövotid skulle jag iaf begära.

Kort sagt, hundens beteende beror mycket på dess förare och ett nytt hem leder sannolikt till ett nyttbeteende. Uppfostran och träning är färskvara och om nvarande beteende uppkommit pga att de brottat ner hunden är det svårt att säga hur hunden skulle utvecklas hos Ts. KAN självklart gå jättebra också, men man bör nog ha både en plan b och c samt hjälpsamma kontakter.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Är du ingen van hundmänniska så rekomenderar jag inte rottis.
Det är en jättefin härlig ras, men de kräver mycket mer än att bara vara sällskap. Rottweiler är en brukshund som måste få jobba för att må bra.

Att tvingas att "brotta ner" ( :crazy: ) och "tvingas ryta i" när hunden är lös, rimmar dåligt med att hunden kan vara lös utan problem. Nu kanske jag låter skeptisk, men just allergi är en vanlig ursäkt för att omplacera en hund man inte kan hantera.
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Är du ingen van hundmänniska så rekomenderar jag inte rottis.
Det är en jättefin härlig ras, men de kräver mycket mer än att bara vara sällskap. Rottweiler är en brukshund som måste få jobba för att må bra.

Att tvingas att "brotta ner" ( :crazy: ) och "tvingas ryta i" när hunden är lös, rimmar dåligt med att hunden kan vara lös utan problem. Nu kanske jag låter skeptisk, men just allergi är en vanlig ursäkt för att omplacera en hund man inte kan hantera.

Äsch, men vet ju inte vad folk menar med hur de uttrycker sig. Jag kan tänka mig att ägarna med att "ryta i" menar att man får vara bestämd och se till att hunden lyder. Det duger inte med gulligull, utan hunden behöver en fast hand.

Det där med att brotta ned är jag däremot skeptisk till, för frågan är om de verkligen gjort det med sin hund? Om det är en rottweiler med egenskaper som jag känner igen osm typiska för rasen, så gör man inte det bara så där.

Det kan ju också vara så att hunden är en förklädd labrador i psyket och då kanske familjen hanterat hunden på det sättet.

Jag tycker TS skall be att få ha hunden på prov och testa hur det känns. För båda parters skull. Är ägarna seriösa så vill de inte heller släppa hundne till vem som helst.

Men, som andra sagt, så är det en ras som kräver sin man/kvinna. Det är ingen hund man "bara har", utan det krävs en god portion insats och man får inte vara en mes själv.

Jag har haft en rottweiler och jag inser att det inte är rasen för mig. Jag är alldeles för bekväm och utgår ifrån att hunden lyder mig för att jag är ledaren. Jag gillar följsamma hundar där jag inte alltid måste visa mitt ledarskap, utan där respekten för mig kommer med enklare medel. Det är skojigare att ha en hund som vill vara till lags för att den vet att den är underordnad.

Sedan är hundar olika. Mina föräldrars rottweiler var betydligt mer följsam och mjuk i sin framtoning än var min var. Min hund försatte inte en chans att få dominera och visa att hon var boss.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Jag skulle nog tacka nej. Bara det att det nämns att du måste brotta ner den får mig som haft en del rottweiler att rysa. Först beskriver ägaren oerhört många förtjänster hos hunden (vanliga när man vill bli av med sin rottis) för att i nästa stund prata om att du kanske måste brotta ner hunden. Känns inte bra i mage.

Samt om man går lös och inte kommer på inkallning så måste man ryta :devil:
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Nu ser jag att du fått många bra svar redan men jag ska svamla lite till i alla fall... :D

Det målas fan på väggen ganska friskt här också ser jag, men det är bara att vänta sig när det gäller en ras som rottweiler ;) Därmed inte sagt att de som säger att de hade sagt nej har fel. Dock anser jag inte att man ska behöva tacka nej till en ras man är intresserad av om man är beredd att lägga ner mycket jobb och om man verkligen VILL & kan ta till sig råd från dem med mer kunskap & erfarenhet av rasen.

Även jag säger dock, glöm det där med att "brotta ner". Det är inget alternativ med en vuxen rottishane. Det klarar man helt enkelt inte.

Konsekvens, konsekvens, konsekvens är det som gäller. Säger du sitt så ÄR det sitt som gäller osv. Sätter han sig inte direkt så är det ett djupare röstläge & ett hårdare "sssssitt" som gäller & absolut inte "sitt, sitt, sitt, sitt, sitt" tills han sätter sig av uttråkning.

Många verkar tro att man måste uppfostra de "hårdare" raserna med extremt hårda metoder men så är verkligen inte fallet. Ju gladare, positivare & roligare du är som förare desto mer benägen blir hunden att föja dig & vara dig till lags.

Köp böcker om aktivering och använd din nyvunna kunskap för att få en luign & glad hund i ditt liv :)

När, om du nu bestämmer dig för att ta honom, hunden kommit hem till dig så anmäl er till en kurs på någon klubb där du noggrannt kontrollerat att instruktören är en person med erfarenhet av de tyngre brukshundarna. Ha dock inte alldeles för bråttom att bege dig på kurs utan se till att ni lärt känna varann ordentligt och haft kul tillsammans innan.

Åter igen, försök få umgås med hunden tillsammans med nuvarande ägaren så att du kan bilda dig en uppfattning om underdrifter eller överdrifter i deras berättelser om honom.

Till sist en önskan från en som sett alldeles för många omplaceringar kuska runt till massor av olika hem... Föreslå dem att du får en lång prövotid och skulle det visa sig att det, mot förmodan, inte funkar så tar nuvarande ägare med honom till veterinären och tar bort honom så att han slipper bli ett vandringspris.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Om du vill testa hunden, bestäm då med ägaren att du kan lämna tillbaks hunden inom en månad om det inte funkar.
 
Sv: Ta över vuxen rottweiler

Jag var noga med att påpeka till nuvarande ägarna att jag inte har haft rottis tidigare och jag letar inte efter någon dominant hund heller.

Det är näst intill omöjligt för dig att hitta en icke dominant rottis, för rasen i sig är väldigt dominant. Och avlas överlag väldigt mycket på dom dominanta individerna.
Så ska du ha rottis hade jag snarare rekommenderat att du tar en valp som du är mer formbar efter ditt sätt att leda och det är enklare att från första början ta "tätrollen".

Jag frågade vad ägaren menade med att "brotta ner" hunden eftersom det gjorde mig en smula osäker och han menade att hunden kanske kommer "testa" gränserna med mig. Gör inte de flesta raser så?

Jag har idag en omplaceringsrottis på två år, ska även i tidigare hem varit relativt "problemfri", men jag tycker det är svårt just för att rottis är så pass "egen" att har dom hittat sin väg att gå så fortsätter dom gärna i samma spår. Och det är en ras där du inte får kommunikationen gratis utan måste verkligen jobba fram den, även om den när den väl är där är bra.
Tycker även att rottis är en sådan ras som testar gränserna hårdare än många andra raser. Kanske för att dom har oftast mycket både attityd och tyngd att lägga bakom när dom testar. Att försöka vinna över en rottis fysikt är som att stånga huvudet i betongväggen, totalt lönlöst, det gäller att överlista för att vinna.

Jag har tidigare haft en omplaceringshund och den gjorde utfall till alla andra hundar, jag antar att det är den osäkerheten som sitter i + att jag faktiskt inte riktigt VET hur jag ska göra för att vara en "auktoritär" ledare. :d
Ägaren sa att om han möter andra hanhundar så är det inget problem, utan problemet uppstår bara om de är lösa tillsammans i någon inhängnad.

Men frågan är om han fortfarande uppför sig om han känner att du spänner dig i samband med mötena?

Jag kanske också är rädd för att jag inte skall ha kontroll över hunden jag tar över. Jag har ju trots allt ett stort ansvar. Nu har ju hunden bott med barn och ägaren sa att hunden är så snäll så han är dum. Barnen kan dra honom i svansen, ta hans mat osv utan att han bryr sig. (Barnen kan också gå ut och gå med honom för han är så lugn av sig).

Men frågan är om hunden är så snäll eller det är ägaren idag som har ett fungerande "ledarskap"?



Jag tror faktiskt inte jag hade rekommenderat dig att ta omplacerings-rottis. Det är ingen lämplig nybörjar-ras från början och ännu mindre vid en omplacering. Och det är ingen ren sällskapshund, utan kräver en hel del aktivering för att fungera ordentligt i vardagen.

Och detta säger jag ändå som rottis-fantast själv.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 631
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 038
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp