Regler kring semester

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 616
R

Raderad medlem 6459

Jag har redan läst i vårt kollektivavtal men blir inte så mycket klokare.

Vad gäller egentligen när det kommer till NÄR chefen beviljar dels sommarsemester dels vanlig ledighet annan tid på året? Finns det något som säger hur lång tid arbetsgivaren har på sig att bevilja eller neka? Hur lång tid innan exempelvis sommarsemestern ska man ha fått besked? Kan arbetsgivaren ignorera ledighetsansökningar för resten av året eller finns det någon form av regelverk kring detta?

Säg att Lisa vill vara ledig två veckor i februari. Hon lämnar in ansökan i god tid, i september. I slutet av januari har hon trots att hon lyft det några gånger inte fått besked. Är detta i sin ordning?

Säg att Lisa vill ha sin sommarsemester fyra veckor i juli. Hon lämnar in ansökan i enlighet med arbetsplatsens policy. I början av juni har varken hon, eller någon annan på kontoret, fått besked. Är detta i sin ordning?

Nej, det är inte i sin ordning. I semesterlagen står att om man inte är överens kan ag lägga ut semester men ska isf meddela senast två månader innan.

Nej, det är inte i sin ordning. I semesterlagen står att om man inte är överens kan ag lägga ut semester men ska isf meddela senast två månader innan.
Och det gäller alltså sommarsemestern förstår jag? Vet du vad som gäller resten av året?

Läste semesterlagen och där står bara att man ska vara samråda angående semester, Det är ju inte rimligt att inte få besked om semester. Om ingen fått besked om semester i juni borde det vara läge att koppla in facklig ombudsman.

Jag har redan läst i vårt kollektivavtal men blir inte så mycket klokare.

Vad gäller egentligen när det kommer till NÄR chefen beviljar dels sommarsemester dels vanlig ledighet annan tid på året? Finns det något som säger hur lång tid arbetsgivaren har på sig att bevilja eller neka? Hur lång tid innan exempelvis sommarsemestern ska man ha fått besked? Kan arbetsgivaren ignorera ledighetsansökningar för resten av året eller finns det någon form av regelverk kring detta?

Säg att Lisa vill vara ledig två veckor i februari. Hon lämnar in ansökan i god tid, i september. I slutet av januari har hon trots att hon lyft det några gånger inte fått besked. Är detta i sin ordning?

Säg att Lisa vill ha sin sommarsemester fyra veckor i juli. Hon lämnar in ansökan i enlighet med arbetsplatsens policy. I början av juni har varken hon, eller någon annan på kontoret, fått besked. Är detta i sin ordning?

Kollektivavtalet kan reglera ytterligare, men enligt semesterlagen har man rätt att ha 4 veckor sammanhängande i juni, juli, augusti. Semester under övrig tid är under förutsättning att det fungerar med verksamheten och då finns vad jag förstår inga andra regler än regler för schema.. typ om schema ska komma ut två veckor före, så är de det som gäller även semester om man ska hårddra det.. fast det verkar inte som någon vidare vettig arbetsgivare som beter sig så. Sommarsemester är det två månader före semesterperiodens start som någon annan skrev.

@starcraft Tack för svar! Olyckligt med ledighet för andra delar av året (vi jobbar inte enligt någon form av schema och har vår verksamhet planerad extremtidigt för hela året = är superlätt att veta vilka perioder man absolut inte kan vara ledig och vilka som går finfint, alltså skulle semestern kunna beviljas eller nekas i princip på en gång vid ansökan). Två veckor innan gör det ju omöjligt att boka en resa eller dylikt.

Aja. Då vet jag i alla fall :).

@starcraft Tack för svar! Olyckligt med ledighet för andra delar av året (vi jobbar inte enligt någon form av schema och har vår verksamhet planerad extremtidigt för hela året = är superlätt att veta vilka perioder man absolut inte kan vara ledig och vilka som går finfint, alltså skulle semestern kunna beviljas eller nekas i princip på en gång vid ansökan). Två veckor innan gör det ju omöjligt att boka en resa eller dylikt.

Aja. Då vet jag i alla fall :).
Ja då borde det verkligen inte vara något problem att bestämma om det är ok eller ej. Det är ju just ovissheten som jag upplever är det jobbigaste.. om man vågar boka sin resa eller ej.. ibland har jag varit rävig och bokat min resa, men så jobbar jag i en bransch där det finns gott om jobb om det inte skulle falla väl ut.

Ja då borde det verkligen inte vara något problem att bestämma om det är ok eller ej. Det är ju just ovissheten som jag upplever är det jobbigaste.. om man vågar boka sin resa eller ej.. ibland har jag varit rävig och bokat min resa, men så jobbar jag i en bransch där det finns gott om jobb om det inte skulle falla väl ut.
Ja precis, ett nej är nästan bättre än att inte få veta alls.

Jag bokar också alltid resan innan jag fått semester godkänd, baserat på min egen uppfattning om huruvida det är görligt eller ej att vara ledig då. Men så blev jag nyfiken på hur reglerna faktiskt ser ut.

@niphredil nu kan det ju stå annat i ditt kollektivavtal så egentligen kanske du borde kolla med ditt fack om något annat är avtalat.

Nu är det väldigt längesedan jag hade med semesterlagen att göra så jag kan komma ihåg fel eller att det har ändrats de senaste åren.

Jag har för mig att arbetsgivaren skall lämna besked om semestern senast två månader innan. Har för mig att jag inte kunde hitta att det bara gällde huvudsemestern juni till juli utan att det stod helt enkelt semesterledighet. Tror det var paragraf 11 eller 12 i semesterlagen.

Däremot måste inte Ag bevilja semestern bara för att man lämnat in den två månader i förväg. Dock kunde Ag ge besked ner till en månad innan semester vid särskilda skäl.

Men det var som sagt ett bra tag sedan jag behövde kolla upp det så det kan var så att jag har fel.

Som chef tycker jag att mina underställda brukar vara ganska noga med att förankra ledigheten i förväg, dvs ta reda på om en period passar eller inte.

Och är det mer än 4 månader till semestern tycker jag i princip att AG har ansvar att kunna organisera sig till en lösning, om det inte finns mycket speciella omständigheter kring just denna person. Gott om tid.

Sommarsemestern är speciell med klara regler.

I princip har AG rätt att neka allt annat semesteruttag, men det blir orimligt om man trots flexibilitet aldrig får ta ut sina avtalade dagar.

Som chef tycker jag att mina underställda brukar vara ganska noga med att förankra ledigheten i förväg, dvs ta reda på om en period passar eller inte.
Vi behöver i regel inte ta reda på det eftersom vi vet vad som fungerar för verksamheten. Jag styr över hela mitt projekt/verksamhet och är den som kan säga exakt när vad ska ske. All gemensam planering finns även tydligt i vår kalender.

Skulle man höra med chefen skulle svaret ändå vara "kom in med en ansökan så får vi se". Och sen får man i princip aldrig tillbaka ansökan - varken beviljad eller nekad.

Skulle man höra med chefen skulle svaret ändå vara "kom in med en ansökan så får vi se". Och sen får man i princip aldrig tillbaka ansökan - varken beviljad eller nekad.

Det där är trist för den som vill boka och planera något. Det skulle vara dags att införa en regel om default = positivt, dvs har man inte hört något alls efter 10 arbetsdagar så är det automatiskt godkänt. (Jag kör med den regeln inofficiellt för mig själv, och finns det tveksamheter kring en ledighet brukar jag svara samma dag - att det är svårt att godkänna ledigheten ovillkorligen just nu - och så får man ta en mer detaljerad planeringsdiskussion med vederbörande). Är det då ett riktigt problem med när anställda tar semester så får cheferna aktivera sig lite mer....

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
778
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 261
Senast: fio
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: malumbub
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 708
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka