Regler och vad tas för givet i era stall?

Sv: Regler och vad tas för givet i era stall?

KL

Jag tycker rent allmänt att det här fenomenet med stallägare som egentligen inte förefaller att "vilja ha" inackorderingar, existerar rätt ofta. Inackarna ska betala, men utöver det så tycker stallägaren bara att de är ett nödvändigt ont och skulle helst inte vilja ha dem där öh.t om de bortsåg från den ekonomiska aspekten. Jag har stått i ngra såna stall, där det är uppenbart, trots att inackarna varit väldigt ordningsamma, följsamma och okomplicerade, att det är gnäll och dålig attityd över små små detaljer från stallägarens sida. sånt gör mig trött. Som betalande för en tjänst som UTLYST av nämnde stallägare, så vill jag inte bemötas som jag är ett nödvändigt ont eller en pain i the ass för att jag ö.h.t existerar i stallet. Oproffsigt är vad det är. Om man stom stallägare tycker det är så irriterande och jobbigt att ha inackar bör man se sig om efter en annan bransch eller levebröd, så enkelt är det faktiskt i min värld.

Jag vill nog påstå att det ofta behövs tydliga regler. Vuxna människor är också lata och man gör inte mer än man måste. Sen finns en vanlig fälla och det är att om en person slarvar med att sopa så börjar alla slarva. Det är så klockrent att det är inte sant. Varända gång.

Vi har möte när det börjar bli för mkt slarv eller liknande. Jag skriver då också en lista och tar upp varända liten sak som senaste tiden slarvats med. Jag tycker inte om arga meddelanden på tavlan eller slarvigt skrivna kommentarer som ingen ser bakom alla papper och listor. Jag tycker att budskapet kommer fram lättare och ffa tas emot och kan hanteras trevligare om man tar det personligen. Att man ses en kväll med lite fika och berättar att dessa saker har inte skötts och att det är viktigt att vi nu ser till att börja göra det är dessutom trevligt för att alla får träffas och kanske ta upp andra saker som de känner inte fungerar tex. Man behöver inte peka ut ngn. Vet man med sig att en person missköter sig på ett eller annat sätt tar man det mellan fyra ögon och inte i gruppen, via mess eller lapp i skåpet. Det ger en möjlighet för människor att få försvara sig, berätta sin syn och sida på saker - kanske ligger ngt annat problem bakom - om man pratar direkt med folk och inte sätter upp lappar och annat.

Däremot brukar jag på mina möten ta med mig en lista med det jag ska ta upp. Och gäller det ordningsregler tar jag med mig en lista och sätter upp den på tavlan efter mötet så att ingen "kan glömma" vad vi kom överens om.

Att hålla rent och snyggt är väääldigt relativt.
Ska man sopa ÖVERALLT? Även i höladan där det ligger hö?
Vadå skura bort leran efter sig i sadelkammaren?
Vatten i vattenrummet, ska det torkas från golvet?
Om man bara gått in i stallet med skorna, måste man verkligen sopa då? Man har ju knappt varit där.

Nu senaste listan skrev jag tydligt att man måste sopa efter sig vid varje besök oavsätt om man bara gått in med skorna om man dragit med sig lera in. Ibland behöver man vara tydlig med vad som menas med rent och snyggt. Och att det också gäller när man kommit till stallet och det redan är smutsigt. Att man ändå sopar efter sig och den som ev glömt.

Vad har ni för regler i era stall ni som har innackorderingar?
Vad tas för givet?
Vilken tid är en normal tid att senast lämna stallet förutsatt att man inte tränar för en tränare?
Jag tycker nog att det funkar ganska bra hos oss nu. Reglerna säger att man måste sopa och städa undan efter sig i ALLA utrymmen samt tömma kärran i stallet om den börjar bli full (används bara om hästarna bajsar under borstning etc så den blir inte full på en användning). Man måste stänga dörrarna till värmeutrymmen såsom vattenrum och sadelkammare. Släcka efter sig överallt oavsätt om det kommer andra senare på dagen/kvällen.

Hos oss finns ingen regel om hur sent man får vara i stallet. Är man där så får man bli klar med det man gör sålänge man inte tar för vana att vara ute mitt i natten. Kommer man väldigt sent så messar man stallägarna att man är påväg ut så att de inte börjar undra när det kommer en bil körandes in på gården och ner till stallen. Om man kommer efter 22 tex. Jag kom tex vid ett-tiden en natt för att fodra hästarna i lösdriften. Hade varit jättesjuk och inte kunnat åka ut tidigare. De hade ju fri tillgång men häckarna behövde fyllas på innan nästa fodring. Inget man gör i regel men ibland kan man göra undantag. Ingen tog illa upp. Har man en bra kommunikation och engagerar sig så blir det inga irritationer kring undantag och att saker och ting ibland blir lite knasiga.

Och ska man rida nattritt så meddelar man det i förväg på tavlan och till stallägarna via mess/tel.

SKa man behöva påpeka att man inte kommer 20.10 för att mocka, rida och borsta som man vet tar nästan 2 timmar att göra?
Här kan jag inte alls hålla med dig. Alla har inte möjlighet alltid att komma tidigt på em och ibland blir det sent. Jag kan förstå att man vill att stallet ska släckas runt 22 när hästarna är installade men 21? Dessutom kanske det kan vara ok att det blir senare om man är överens om det och det inte händer för ofta. Sätt då en tid då stallet skall släckas om inget annat är överenskommet, så vet alla att de måste prata emd dig om de tänker komma ut sent ngn kväll.

Jag har ett pyttelitet stall, där jag hittills haft endast en inhyrning. Det är självklart VÄLDIGT mycket enklare med få inhyrningar! Jag skulle bli GALEN om jag hade fler än 2 inhyrningar, som kom och stökade runt i MITT stall!

Jag tycker att du ska sätta dig ner i lugn och ro, och fundera på vad det är du förväntar dig av dina inhyrningar, skriv sedan ner det.
Ha ett möte med samtliga, där du förklarar att du från och med nu förväntar dig : åsså presenterar du det du skrivit ned. Boka tid med var och en för kontraktsskivning.
Har du inte skrivit KONTRAKT med dina hyresgäster, bör du omgående göra det! I kontrakten ska det stå det du förväntar dig, och vad som kan komma att ske, om detta inte efterlevs.

Det är DITT stall och DINA regler som gäller. Passar reglerna inte somliga så kan dom ju flytta! Hårda bud? Ja kanske det. Var och en som står uppstallade har att följa de regler som finns, annars kan de ju bygga ett eget stall och ha sina egna regler. Så de så!

Hej

Lappar är ju lite dagisfasoner.
Man sätter upp dom regler som gäller hur man vill ha det(om man äger stallet och har inackorderingar).
Följs inte reglerna ger man en varning eller två, och på tredje får personen som missköter sig helt enkelt byta stall. Precis som hyresgäster i vanliga lägenheter måste göra.
Dock får man ju respektera, som andra oxå påpekat, att vissa faktiskt jobbar sent. Men sålänge man är lugn och tyst och inte stör så har ju alla rätt att vara med sin häst oavsett tid. Huvudsaken ä ju att hästarna får ca 8 timmar lugn på natten.
Så du som har inackorderingar får ju sätta upp "regler" om vad som gäller från början, annars är det ju jätteförvirrande. Och stallmöte där alla kan ge åsikter och där man kan kompromissa. Ingen gillar en tjattant, bättre att va klar från början. Mvh Katta

Sen undrar jag vad skillnaden är för dom som rider för tränare eller dom som rider sitt eget dressyrpass eller en runda på kvällen? Är det accepterat om dom rider sent för tränare!!??? Konstigt resonemang tycker jag

För mig är det rätt självklart att man bör låta hästarna få lugn och ro när jag släckt vid 22

Hästar sover ju inte flera timmar på samma sätt som människor, så de har inte behov av en längre tids lugn på natten, de störs mer av om det är full rulle hela dagen och bara lugnt på natten. Så för hästarnas skulle tycker jag inte det skulle behövas någon sista tid (eller första) för att få vara i stallet. Vi har ingen, och hästarna fodras ganska tidigt på kvällen (19-20). Man får be att ens häst bara får en del av nattmaten om man tänker komma sent och sedan ge den resten när man är klar, inga problem, inte heller att komma tidigt på morgonen.

Om man som stallägare (kanske med stallet på gården) inte vill ha hyresgäster där på vissa tider så har man självklart rätt att säga det, men det ska i så fall klargöras vid kontraktskrivande, eller om man lägger till det senare så ska man ge hyresgäster några månader på sig att hitta annat stall om de vill det.
Övriga detaljer i stallskötsel går man igenom med nya hyresgäster och vid behov med gamla, förslagsvis i samband med återkommande stallmöten.

Jag är inte så stenhård på sådant, det fungerar bra med just mina inackorderade men jag vet att det inte fungerar med alla.
Vissa är bara så egoistiska och skiter blankt i allt oavsett regler, skrivna som oskrivna. Jag förstår att man som stallägare kan tycka att det är jobbigt.

Men kommunikation är den gyllene regeln, utan den brister allt.

Och lappar...tja det räcker väl med att rycka upp stalldörren en blåsig vinterdag och lappen flyger all världens väg med den värdefulla informationen...nä PRATA istället. Först då kan man vara säker på att personen verkligen fått informationen... :)

Därför att man har en tid att passa för en tränare. Den lägger inte träningen en timme tidigare bara för att stallägaren vill det.
Vid annan ridning ex skrittpromenader ute som det handlar om i detta fall borde man väl kunna anpassa bättre än lägga in så sent som möjligt?

SKa man behöva påpeka att man inte kommer 20.10 för att mocka, rida och borsta som man vet tar nästan 2 timmar att göra?

Här kan jag inte alls hålla med dig. Alla har inte möjlighet alltid att komma tidigt på em och ibland blir det sent. Jag kan förstå att man vill att stallet ska släckas runt 22 när hästarna är installade men 21? Dessutom kanske det kan vara ok att det blir senare om man är överens om det och det inte händer för ofta. Sätt då en tid då stallet skall släckas om inget annat är överenskommet, så vet alla att de måste prata emd dig om de tänker komma ut sent ngn kväll.

är har nog många missförstått mej.
Det handlar inte om att komma sent någon gång i veckan. NÄr man ska till ridhus eller enbart till stränare. Utan snarare alltid. Oavsätt om folk är ledig eller inte, eller enbart ska mocka. Det hör till undantag att komma medans det är ljust trotts att man är ledig. Väljer man att prioritera något annat en hel dag när man är ledig så borde de väl räcka med att mocka när man kommer sent eller kanske komma på morgonen o rida? Eller tänker jag fel här?
JAg kanske inte ska ta det för givet at ala tänker så.

Jag har själv stått som innackorderad och på alla ställen har den aldrig varit problem med sena männsikor. Inte ens på ridskolan där hästarna fodrades mellan 9 och 10,30 vardagar och 19 på helger. Sedan var det släckt, godnatt och larmat. Var man av någon anledning sen så fick man fodra häsarna själv samt larma men detta var det ingen som ville. INte här heller.

Det har pratats om regler vid inflyttning. BLa tider men eftersom att detta inte följdes så blev det lapp i stället. Så prata det har det.....

En vuxen häst sover ca 4 timmar per dygnet har jag lärt mig. Kanske nån timme mer eller mindre. Alltså kan den sova under dagen ett par timmar och sen ett par timmar under natten. Tycker att man inte kan förbjuda någon att vara i stallet under natten så länge man inte stör och är så tyst man kan vara så stallets stämning hålls lugn och rofyllt vilket det inte brukar göra när det är kvällen när alla är i stallet.

Så jag tycker du är lite gnällig, var och en bestämmer hur de vill göra med sina liv. Som den där damen föredrar att rida sent. Kanske för hon gillar att vara i stallet ensam?

Om du inte vill att någon ska vara i ditt stall mellan vissa tider får du nog se över hur du tänkt. Och sluta hyra ut boxar helt enkelt.

Tillägg:
Men däremot, att sopa rent efter sig och hålla reda på sakerna och sånt kan du däremot gnälla över för du vill ha det rent och fräscht i stallet. Trots att stallägaren släppte ut och in hästar aldrig sopade efter sig så gör jag det alltid när jag släpper ut hästar eller in. De brukar stressa hem eller iväg när de ska släppa ut hästarna så de hinner väl inte sopa. Jag bryr mig inte, jag tycker det känns bra i hjärtat att sopa rent när jag är klar i stallet.

Senast ändrad:

Nej, jag skiter fullständigt i vad hon gör på sin fritid.
Men borde man inte prioritera djuret?
Eller tänker jag fel?

Vii har berättat hur reglerna ser ut. Men det funkade inte därav lappen.
Lika så så förväntas det att vi fodrar när dom är klar oavsätt om det innebär att vi måste vänta nästan 1 timme.
Att den som är sen skulle tänka sig fodra finns inte. Dom betala ju för det.

Eller tänker jag fel?

Hon åker ju till djuret varje dag. Det tycker jag är att ta hand om sitt djur. Annat är det om hon inte åkte dit varje dag och pysslade om sitt djur.

Nu är jag inackorderad själv och vi har väl endel regler uppskrivna, både i kontrakt & på lapp i stallet.
Dock så är vissa av dem lite väl löjliga :grin:
Men ibland är det ju bäst att ha "allt" med i kontraktet för att få det skött på det sätt man som stallägare vill.

Vi har inga speciella tider uppskrivna som vi privatare får vara i stallet.
Tyvärr så kvällsfodras det så tidigt som 19-20 så här måste man ju rida innan den tiden om man inte vill störa hästen under natten.

Men alla har ju olika gränser. Några spånspår spelar ingen roll för mig iom att stallet ändå ska sopas helt innan nattning. (Om man skräpar ner strax innan då)
Det spelar ingen roll här heller. VI sopar inte ens efter sissta fodringen. Dels för att det inte blir speciellt skitigt och för att det blir som ett bombnedslag efter utsläpp morgonen efter. Då sopas det däremot.
Men man kan väl förvänta sig att man även sopar upp spånhögen som hamnat utanför sin box trotts att det inte är ensjälv som har råkat ha dit den?

Att hästen med omvivande saker sköts på ett bra sätt och får tillräckligt med foder.
Mer än så behövs väl egentligen inte?

Dålig luft? :confused:
Jag håller med dig alltså, men inte är det farligt om det ligger kvar lite snö.
Det som blir värst är ju att bädden blir blötare och det går åt mer spån.
Byt ventilation.
Lite snö.... av 18 hästar blir det ganska mycket snö. Snö som smälter men inte torkar då det inte r tillräckligt varmt för det.
Ventilationen är det inga fel på alls!

Vaa? :confused:
Måste dom lägga spån under sina hönät som dom har blött ner - för att vattnet inte ska rinna ut på de andra hönäten (Som ligger i gången???) som ändå ska blötas ner ?
Nej, nu missförtod du mej.
En hästägare väljer fodra med hö som hon måste vattna för att hästen ska kunna äta. Hönät som legat i vatten i 20 min och inte fått runnit av är ganska så dyngsura vilket medför endel vatten där dom förvaras och det finns inget avlopp.

Är spånet dyngsurt så är det lite svårt att få det att suga upp mer ;)
Därför sopar man ut det och lägger dit nytt just för att det ska kunna suga upp mer?

Varför skulle man inte kunna det?
Av samma anledning till att du själv tyckte du borde ha fixat allt innan hästarna i ditt stall kvällsfodrade.

Jag tycker nog du verkar lite väl gnällig, ja :p
Kanske det.

Alltså, självklart får folk vara här hela dagarna om som så vill. Vi gillar våra innakorderingar.
Måste man vara en tjurig gammal tant bara för att man vill ha släckt en viss tid?
Alla andra plattser stänger en viss tid. Man kan inte komma och gå som man vill till ett gym, affär, skola ungdomsgård eller vad det nu är.
Varför ska man kunna gå när man vill i ett stall?

Våra tåg slutar gå vid 20.00 tiden så många kommer vid den tiden för att kunna rida på rakbanan som bredvid rälsen.
Själv älskar jag att rida sent på kvällen med snön och månljuset som sken.
Varför är det ett så stort problem för er att hon kommer sent? Fodra kan ni ju göra hursomhelst, bara att lägga hennes kraftfoder i krubban så blir inte de andra hästarna störda av ljudet när man häller upp.

Varför behöver ni blöta höet, har ni dammigt grovfoder?
Det hon väljer att använda är dammigt, hästen hostar utan bevattning.

Jag antar att ni inte släpper ut förrän efter 5 på morgonen (och antagligen senare än så) så hästarna lär få lång nog natt ändå.

Hästarna får mat 6. Släpps sedan ut när dom käkart färdigt.

Hon åker ju till djuret varje dag. Det tycker jag är att ta hand om sitt djur. Annat är det om hon inte åkte dit varje dag och pysslade om sitt djur.

Sånn hästägare finns det oxå.
Men o andra sidan går den hästen på lösdrift så den "sköter" ju sig själv.:grin:

Lika så så förväntas det att vi fodrar när dom är klar oavsätt om det innebär att vi måste vänta nästan 1 timme.
Att den som är sen skulle tänka sig fodra finns inte. Dom betala ju för det.
Vad har fodringen med alltihop att göra? Är det inte fasta tider som det fodras på? Fodra när dom ska fodras så får folk anpassa sej efter de.

Oavsätt om folk är ledig eller inte, eller enbart ska mocka. Det hör till undantag att komma medans det är ljust trotts att man är ledig. Väljer man att prioritera något annat en hel dag när man är ledig så borde de väl räcka med att mocka när man kommer sent eller kanske komma på morgonen o rida? Eller tänker jag fel här?
Jag förstår inte problemet alls, folk kommer senare, folk vill göra andra saker på dagarna och har kanske inte tiden att komma när det är ljust, folk kanske inte är såpass morronpigga att dom orkar rida på morgonen. Vissa är kvällsmänniskor och rider hellre på kvällen.

Eller tänker jag fel?
Bara för att man inte är hos hästen när det är ljust ute så betyder inte det att man inte tar hand om sin häst, männskan är ju i stallet varje dag fast lite senare, hur kan du säga att den inte prioriterar djuret då? Är den inte i stallet varje dag eller skiter i hästen så visst då är det en helt annan sak.

Varför får hästägaren inte komma och gå som den vill i ett stall?

Ska du stänga och låsa kl 21 och sen hör kanske någon att nån häst har svår kolik.
"Nej tyvärr, stallet öppnar kl 6 imorgon, man kan ju inte komma och gå som man vill! Kom tillbaka då."
Eller hur fan resonerar du egentligen?
Släng ut dina inackorderingar istället och ha bara dina hästar!

Jag var inackorderad på skolan. Personalen på skolan kunde komma och gå när de ville. Det är väl likadant med inackorderingsstall?! Då är jag som hästen och personalen som ägare.
*skakar på huvudet*

Sånn hästägare finns det oxå.
Men o andra sidan går den hästen på lösdrift så den "sköter" ju sig själv.:grin:

Jag trodde tråden handlade om DITT stall, folk i DITT stall.
Den kvinnan du pratade om har du inte alls sagt att hon skiter i sin häst. Du sa att hon alltid kommer ut sent på kvällen.
Hon tar ändå sitt ansvar som hästägare tycker jag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 237
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 401
Senast: Gotthard
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 643
Senast: Linnea_
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Minimys86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31