Regler och vad tas för givet i era stall?

Sv: Regler och vad tas för givet i era stall?

Mina stallgäster har skrivit på ett kontrakt med de självklara sakerna. Men att soppa och hålla iordning efter sig ser jag som en självklarhet. Jag vill ha ett rent och lättskött stall. Det uppskattar mina gäster oxå. Till de som kommer nya har jag en tydlig introduktion. Då förklarar jag hur vi brukar göra. Med turer och renlighet.

Men kvällstider har jag sagt till gästerna att jag blir mindre glad om de kommer efter kl 21:30. 22:00 ska stallet vara stängt och tyst. Dels för min skull (bo där de pakerar och vill gärna sova) men oxå för hästarnas skull. Jag väger även in säkerheten i detta. Jag vet att mina gäster inte är i stallet senare, har de inte kommit så blir jag orolig och ringer upp dem (ser så det lever). Jag har även erbjudit dem att om de kommer sent så kan jag gärna hjälpa dem med mockning så slipper de åka ut.

Att resonera att man som stallgäst får komma och gå som man vill köper jag inte. Har man den attityden så kan man tyvärr inte ha sin häst hos mig. Jag upplever oxå att stallgästerna känner en trygghet i att ha regler. De vet att jag ringer ett samtal och frågar om det är några problem. De vet även att stallet är under kontroll när det är släckt och tyst (ingen obehörig i stallet). Hästarna får lugn och ro.

Jag tror ett stall mår bra av klara regler, för att det ska vara enklast för oss människor, alla gör lika och hästarna och ryttarna mår bra. Sen underlättar det ju grymt mycket om alla har samma syn på hästhållning.

:laugh:

kl
När jag läser detta är jag tacksam att jag har fyra härliga tjejer i mitt stall! Jag tror att de trivs bra hos mig också.

De skrivna regler jag har är "Håll ordning efter dig och din häst" samt "Hästen ska skötas på ett tillfredsställande sätt efter gängse normer", det kanske låter luddigt, men skulle nån avvika för mycket från detta så påpekar jag på ett vänligt sätt hur jag vill ha det, har hittills inte varit något problem.

Sen kanske min toleransnivå är högre då mina egna döttrar varit i stallet också, och de är inte de mest ordentliga:angel: Men säkerhet tummas inte på!

Men vad gör det om nån blir sen? Om det inte är sopat under bänken varje dag? Nästa dag säger nån av dem "Du, jag kan morgonfodra på söndag så du får sova". Eller jag får ett mess, "jag har lunchfodrat så du behöver inte skynda dig hem"
Ge och ta! Och kommunicera.

Tillägger, jag har väl inte råkat ut för de här riktiga nötterna man kan läsa om...

kl
När jag läser detta är jag tacksam att jag har fyra härliga tjejer i mitt stall! Jag tror att de trivs bra hos mig också.

De skrivna regler jag har är "Håll ordning efter dig och din häst" samt "Hästen ska skötas på ett tillfredsställande sätt efter gängse normer", det kanske låter luddigt, men skulle nån avvika för mycket från detta så påpekar jag på ett vänligt sätt hur jag vill ha det, har hittills inte varit något problem.

Sen kanske min toleransnivå är högre då mina egna döttrar varit i stallet också, och de är inte de mest ordentliga:angel: Men säkerhet tummas inte på!

Men vad gör det om nån blir sen? Om det inte är sopat under bänken varje dag? Nästa dag säger nån av dem "Du, jag kan morgonfodra på söndag så du får sova". Eller jag får ett mess, "jag har lunchfodrat så du behöver inte skynda dig hem"
Ge och ta! Och kommunicera.

Tillägger, jag har väl inte råkat ut för de här riktiga nötterna man kan läsa om...

Det låter som ett stall jag skulle kunna tänka mig att stå i! :love::bow:

Nu har jag bara haft 2 inackorderingar i början när jag flyttade till eget då bekantas bekanta behövde stallplats och vi behövde sällskap till hästen.
Hade egentligen inga regler i början men när det blev en till och de var så olika i sättet så var risken för tjafs stor, så då skrev jag en lapp för enkelhetens skull.
* släck lyset när du går
* sopa efter dej
* Om nån utifrån kommer efter 23 på kvällen, tex hovslagare ( Jo, en hade en som kom så sent :D ) så säg gärna till innan så jag slipper bli rädd när jag ser en främmande bil utanför stallet sent på kvällen
* Flytta inte runt hästarna i hagarna utan säg till så löser vi det ( En flyttade helt plötsligt runt och särade på alla hästar )
* Lås sadelkammaren

Det var väl de regler jag hade. Och det funkade ganska bra, men nu när jag har 3 hästar så är det skönt att ha stallet för sig själv även om jag har lediga boxar :D

Det där håller inte jag med om alls, stallägaren som antagligen bor på gården och i iallafall mitt fall är hemma på dagarna kan man väl säga "jobbar" i stallet på morgonen, mockar sina boxar och efter lunchfodringen så är allt i stallet klart. Sen är det bara kvällsfodringen och insläppet som är kvar att göra vilket kanske tar om man lägger ihop den tiden ca 30 min. Sen sköter inackorderingarna sej själva. Hästarna får mat på bestämda tider och stallägaren anpassar sej ingenting till vad hyresgästerna gör eller vilka tider dom väljer att rida.

Isåfall kan man säga att hyresgästerna också har stallplatsen som arbete då, vissa arbetar då i stallet kl 20 och vissa arberar kl 9 på morgonen i stallet. Vad är skillnaden? Jag betalar mycket pengar för att ha tillgång till stallet till min häst när jag vill, skulle aldrig stå i ett stall där jag inte kan komma till min häst som jag betalar dyrt för och lever för när jag vill på morgonen/dagen/kvällen. Självklart kommer jag inte på natten till hästen. Tror jag ingen gör. Men i stallet jag står i så är det inte ovanligt att folk rider och är klara vid 22-22.30 tiden, stallägaren behöver inte ens gå ut utanför sitt hus efter kvällsfodringen.

Ja det finns regler och allt de här, är väl självklart i alla stall.

Det där tycker jag också är konstigt att säga, jag är iallafall sån att jag tar reda på vad som gäller innan jag flyttar till ett stall, vet jag att stallägaren inte vill ha sina hyresgäster i stallet på kvällen etc så väljer jag inte det stallet heller, eller om kraven är orimliga och reglerna är konstiga och överdrivna, då väljer man ett annat stall.

Och där tycker jag stallägaren har som ansvar att vara extremt tydlig med vad som gäller innan folk flyttar dit för då blir det inte sånna här problem. Blir det de endå så är det bara för folk att flytta.

Som sagt. Ett stall är ingen lekplats. Många inackorderingar har svårt att förstå det. Precis som man går till ett gym på eftermiddagen för att träna så går man till ett stall för att rida sin häst. Men på båda ställena så krävs det personal för att det skall fungera. Att fodra hästarna är bara en liten, liten del av allt arbete.

Det är en väldigt lustig syn på stallägare. I vilken annan branch tycker man att det är fult att ta betalt för sina tjänster? Eller att folk faktiskt tycker det är helt okej att man i form av stallägare sponsrar någon annans intresse? Idag är det väldigt svårt att ta ut det priset som det faktiskt igentligen kostar. Resultatet brukar bli att man jobbar för bara några enstaka kronor i timmen, dvs helt i stil med U-länder + att man har arbetstider som sträcker sig från tidiga morgon till sena kvällen året runt.

Det är lite lustig att de som har haft egna stall har en helt annan syn på saker och ting än de som bara har varit inackorderade. Många har tom bestämt sig för att det inte vill ha folk inackorderade då det helt enkelt inte är värt besväret.

Mvh

Tora

Håller helt med!
Jag har faktiskt bara varit med om EN stallägare som haft en attityd som jag dock ser OFTA här på forumet, dvs en sorts offer attityd inför den verksamhet man bedriver och sina inackorderingar, som är jobbiga, krångliga, ett nödvändigt ont etc etc. Under förutsättning att dessa inackorderingar tar sitt ansvar och tar hänsyn osv, så tycker jag den offer rollen är ngt att starkt ifrågasätta. som nogsam ansvarsfull inackordering är jag betalande kund, och förtjänar en ÖMSESIDIG respekt, precis som den respekt jag har gentemot stallvärden. Men som sagt, tycker här på forumet att denna offer attityd dyker upp titt som tätt, och då undrar jag också om man verkligen ska syssla med uthyrning och tjänster faktiskt. Lite samma stuk som alla medryttar trådar - om man bara ser det hela som ett nödvändigt ont, ja då bör man sköta sin häst själv helt enkelt.

Problemet är dock oftast att man blir utsliten till slut. Det gäller sådana enkla saker som tex mocka paddocken efter sig. Jag gör alltid det då jag vet hur mycket det kostar att byta underlag. Men vissa anser sig inte hinna det för att då missar de sin buss, tv-program, tid med familjen osv. De kan helt enkelt inte inse att även en liten skit som man låter ligga kvar då och då på ridbanan kostar pengar.

Eller det där med att tippa sin skottkärra. När conteinern börjar bli full så kan man inte bara tippa sin kärra vid gångbrädan och låta en pyramid ligga kvar. Man måste faktiskt ta grepen och jämna till högen + stampa till den. Fast man påpekar detta varje gång conteinern börjar bli full (dvs ca var 3:e vecka) så glömmer folk av det av någon konstig anledning. Detta resulterar i att klockan tio på kvällen så får jag stå och skotta i en conteiner för att det skall gå och tömma i den även dagen därpå. Visst hade jag kunnat tömma conteinern en vecka tidigare, men det är ingen intresserad av att betala. Skall jag då sponsra detta bara för att folk inte orkar följa enkla instruktioner?

Eller detta med att sopa runt hösilaget. Allt spill kostar pengar. Men tydligen är det inte så viktigt så länge det inte är ens egna pengar.

Eller folk som låter sina hästar knapra upp höhäckarna i hagen. När man sedan påpekar att de faktiskt får ersätta dessa så får man till svar "Men jag har inga pengar till det". Nä men jag som stallägare skall alltså ha det? Det är faktiskt inte så svårt att titta till sin höhäck någon gång då och då och tjära lite där hästarna har bitit. Jag gör ju det med mina egna höhäckar.

Så fort det kommer till andras pengar så är folk väldigt generösa. Men när det handlar om ens egna surt förvärvade 100-lappar så låter det plötsligt helt annorlunda.

Jag har stått i både mycket trevliga stall och rena skräckstall där man bara stått ut några månader. Det finns stallägare som är väldigt speciella och där det blir för jobbigt att stå. Men många gånger så är dessa "tjatiga" stallägare bara lite rädda om sin investering.

Mvh

Tora

En intressant diskussion det här :) Jag har haft egen häst sen mitten av 70-talet och har i princip alltid varit inackorderad. Idag står jag i ett litet stall, där det bygger på mycket eget engagemang för att få allt att fungera.

Jag har under alla år stått i sammanlagt 9 stall. Kan säga att jag i stort sett alltid har kommit väldigt väl överens med människorna på stallen, men att skötsel/rutiner inte alltid fungerat till fullo.

Några exempel: i ett av stallen blev min häst bortglömd i samband med kvällsfodringen med jämna mellanrum, i samma stall stod han kvarglömd i rasthagen sent en kväll, på ett annat stall råkade han ut för en otäck olycka i rasthagen utan att stallägaren ringde mig o s v.

Jag har varit väldigt tolerant och varit en sådan inackordering som erbjudit mig att hjälpa till med fodringar, hjälpt till i samband med att stallägaren vill resa bort, hjälpt till att ta in hö och mycket mer. Jag har dessutom alltid betalt min stallhyra i god tid.

Jag är medveten om att det finns mycket besvärliga inackorderingar där kunskaper om häst saknas totalt eller där respekten vad gäller att betala för sig i rätt tid inte finns. Dessutom är man som stallägare med inackorderingar väldigt uppbunden. Jag vill bara säga att det måste finnas en ömsesidig respekt från båda håll. Samtidigt vill jag ge en eloge till alla fantastiska stallägare som ger oss inackorderingar möjligheten att ha våra hästar i ett välfungerande stall med ett trevligt bemötande :bow::bow:

Det finns flera inlägg ovan som visar på sådana fantastiska stallägare :love:

Knapplån...

För mig är det otroligt viktigt att få vara i stallet sent på kvällarna.

Jag har alltid jobbat i butik, med arbetstider åtminstone fram till 18.00, ibland ännu senare. För att hinna med en paus (= äta, byta om etc) innan jag fortsätter till stallet så har jag sällan möjlighet att vara där före 20.00, vilket är strax före den tid hästarna -i nuvarande stall- i vanliga fall nattas.

Alltså är det en av de första frågorna jag stället när jag tittar på stallplatser, att det verkligen är OK att jag är i stallet fram till ca 22 på kvällarna. I samma andetag gör jag klart för hyresvärden att jag självklart åtar mig att fodra och släcka de kvällarna, dels för att jag och den som fodrar inte ska känna att vi är i vägen för varandra, dels för hästarnas lugn och ro.

På en större anläggning med en fast stängningstid t.ex. kl 21.00 kan jag alltså omöjligt stalla upp min häst, så enkelt är det och det får jag ju bara acceptera.

Bara man är överens om det från början så bör det inte vålla några problem.

TS och hyresgästen bör nog sätta sig ner och komma överens om vad som ska gälla. Har TS nämnt för HG att h*n upplever det som störande att h*n kommer sent? Har HG ens tänkt tanken att kunna fodra hästarna själv de dagar h*n är sen?

En intressant diskussion det här :) Jag har haft egen häst sen mitten av 70-talet och har i princip alltid varit inackorderad. Idag står jag i ett litet stall, där det bygger på mycket eget engagemang för att få allt att fungera.

Jag har under alla år stått i sammanlagt 9 stall. Kan säga att jag i stort sett alltid har kommit väldigt väl överens med människorna på stallen, men att skötsel/rutiner inte alltid fungerat till fullo.

Några exempel: i ett av stallen blev min häst bortglömd i samband med kvällsfodringen med jämna mellanrum, i samma stall stod han kvarglömd i rasthagen sent en kväll, på ett annat stall råkade han ut för en otäck olycka i rasthagen utan att stallägaren ringde mig o s v.

Jag har varit väldigt tolerant och varit en sådan inackordering som erbjudit mig att hjälpa till med fodringar, hjälpt till i samband med att stallägaren vill resa bort, hjälpt till att ta in hö och mycket mer. Jag har dessutom alltid betalt min stallhyra i god tid.

Jag är medveten om att det finns mycket besvärliga inackorderingar där kunskaper om häst saknas totalt eller där respekten vad gäller att betala för sig i rätt tid inte finns. Dessutom är man som stallägare med inackorderingar väldigt uppbunden. Jag vill bara säga att det måste finnas en ömsesidig respekt från båda håll. Samtidigt vill jag ge en eloge till alla fantastiska stallägare som ger oss inackorderingar möjligheten att ha våra hästar i ett välfungerande stall med ett trevligt bemötande :bow::bow:

Det finns flera inlägg ovan som visar på sådana fantastiska stallägare :love:

Kan bara hålla med! :bow:

Det är en väldigt lustig syn på stallägare. I vilken annan branch tycker man att det är fult att ta betalt för sina tjänster? Eller att folk faktiskt tycker det är helt okej att man i form av stallägare sponsrar någon annans intresse? Idag är det väldigt svårt att ta ut det priset som det faktiskt igentligen kostar. Resultatet brukar bli att man jobbar för bara några enstaka kronor i timmen, dvs helt i stil med U-länder + att man har arbetstider som sträcker sig från tidiga morgon till sena kvällen året runt.

Det är här jag tror problemet hos många stallägare ligger. Man tycker att man får för lite betalt för det man gör och därmed blir man kitslig angående hyresgästerna.

Det är lite lustig att de som har haft egna stall har en helt annan syn på saker och ting än de som bara har varit inackorderade. Många har tom bestämt sig för att det inte vill ha folk inackorderade då det helt enkelt inte är värt besväret.

Mvh

Tora

Och det är nog lika så bra. Det främjar ingen att stå uppstallad hos en stallägare som redan från början har inställningen att hyresgäster är till besvär och man får för lite betalt för sitt jobb. Då är det bättre att hitta en stallplats där man ses som en tillgång och inte till besvär.

Eller folk som låter sina hästar knapra upp höhäckarna i hagen. När man sedan påpekar att de faktiskt får ersätta dessa så får man till svar "Men jag har inga pengar till det". Nä men jag som stallägare skall alltså ha det? Det är faktiskt inte så svårt att titta till sin höhäck någon gång då och då och tjära lite där hästarna har bitit. Jag gör ju det med mina egna höhäckar.

Mvh

Tora

I den här frågan skulle jag som stallägare vara noga med att sätta detta på pränt för jag tycker inte att det är alldeles självklart att det är hyresgästens ansvar.
Höhäckar och dyl. är förslitningsmaterial som oftast stallägaren står för. Själv är jag helt ointresserad av höhäckar av trä utan skulle hellre använda mig av en (egeninköpt) gummiring. Att jag (och alla andra hyresgäster) skulle fara och köpa tjära och regelbundet tjära in stallägarens höhäckar är inget jag skulle komma på själv. Då skulle jag hellre vilja att stallägaren tog undan sin underhållskrävande höhäck så kunde jag sätta dit min icke underhållskrävande gummiring.

På vårt stall har vi löst det så att vi några ggr per år har arbetsdagar då stallägaren skriver upp vad den vill ha gjort (och köper in material) samt att hyresgästerna skriver upp vad den skulle vilja ha gjort i hagarna (som oftast innefattar traktorhjälp etc).
Sedan jobbar vi ihop och grillar senare på kvällen.

Vi försöker också fixa studiecirklar för att få medel att köpa in material som vi vill ha men som vi inte kan begära att stallägaren ska stå för.

Som sagt. Ett stall är ingen lekplats. Många inackorderingar har svårt att förstå det. Precis som man går till ett gym på eftermiddagen för att träna så går man till ett stall för att rida sin häst. Men på båda ställena så krävs det personal för att det skall fungera. Att fodra hästarna är bara en liten, liten del av allt arbete.

Jag pratar om vanliga stall folk har hemma på gården, inte stora ridklubbar med massor av lektionshästar och massor av olika människor och där det är rörelse hela dagarna.

I stallet jag står i är det ingen personal, det är stallägaren som gör allt själv.

Jag skulle aldrig jämföra stallet med ett gym där man kommer och gör de man ska och åker hem, stallet är för mej ett andra hem där jag älskar att vara, det är en stor stor del av mitt liv och har stor betydelse för mej. Inget ställe jag bara har dumpat av hästen på.

Jag tycker du ser det på ett konstigt sätt de här med stallen och hästar, för dej är kanske hästen och stallet bara en av alla måsten som man åker till och gör de man ska och åker hem såfort som möjligt men så är det inte för mej. Jag älskar att vara i stallet och är gärna där på kvällar och tidiga mornar när jag känner att jag behöver hästen som mest.

Stallägarna i mitt stall bryr sej inte om ifall folk kommer sent eller tidigt sålänge man respekterar dom och är tyst och diskret och inte stör. Och sålänge man släcker och fixar allt innan man åker därifrån så inte dom behöver komma ut och fixa allt. Visst tar stallägarna i mitt stall mycket i hyra men samidigt så visar dom ofta hur mycket dom uppskattar att man är där och hjälper till mm, jag tycker det är viktigt.

Man ska inte ha hyresgäster om man bara ser det som ett måste, då blir det aldrig bra.

Senast ändrad av en moderator:

Så du tycker alltså inte att du har skyldighet att underhålla materialet som finns i stallet? En otroligt konstig inställning. Att en häst står och knaprar sönder material är alltså inte hästägarens ansvar?

Precis som jag skrev i mina tidigare inlägg så är det många inackorderingar som har den konstiga inställningen att om vissa regler inte passar mig så behöver jag inte bry mig om det.

Jag har alltid ansett att jag är skyldig att förhindra att min häst skadar sin omgivining oavsett vad jag tycker om omgivningens utformning.

Är det så att din gummiring skulle vara lika bra eller bättre än foderhäcken så visst varsegod. Det är bara att byta.

Men tyvärr är de så att de flesta gånger så är det allternativet sämre. Det hamnar tex mer hö på marken (= hagarna förstörs då mer hö trampas ner i leran/gruset). De medför merarbete vid utsläpp eller liknade.

Jag har aldrig hindrat någon från att försöka göra något bättre men tyvärr så har jag dåliga erfarenheter av sådana projekt. Oftast så görs sakerna alltför bräckliga för att tåla hästar och de går fort sönder. Ibörjan så var jag snäll och lät folk bygga om de befintliga inventarierna men det har jag slutat med då resultatet oftast bara blev att jag fick försöka återställa något till sitt ursprungliga skick. I värsta fall så fick det köpas nytt och inte ville hästägaren bekosta det då de hade ju varit snälla "och försökt förbättra något" (jag har inte begärt denna förbättring, men skall ändå bekosta den).

Det är helt enkelt en sån grundläggande fråga som att man är rädd om andras saker oavsett om man tycker det är jobbigt eller inte.

Mvh

Tora

Det är här jag tror problemet hos många stallägare ligger. Man tycker att man får för lite betalt för det man gör och därmed blir man kitslig angående hyresgästerna.

Och det är nog lika så bra. Det främjar ingen att stå uppstallad hos en stallägare som redan från början har inställningen att hyresgäster är till besvär och man får för lite betalt för sitt jobb. Då är det bättre att hitta en stallplats där man ses som en tillgång och inte till besvär.

Problemet är att hästägare vill inte betala vad de igentligen kostar att ha häst. När de sådan då står på en i princip subventionerad hyra och inte ens kan se till att vara rädda om det som finns då blir man kitlsig. Det hade vilken företagare som helst blivit (eller för den delen vilken människa som helst).

Man börjar inte med den inställningen man får den efter ett tag, tyvärr. Nu börjar det dock bli vanligare att man får lämna en deposition på kanske 1-2 stallhyror där allt utöver normalt slitage dras från summan. Blir det något över så får hästägaren pengarna tillbaka när de flyttar. Detta verkar vara ett väldigt ruskigt effektivt sätt att få bort de flesta missbrukarna.

De flesta är väldigt trevliga hyresgäster. Problemet är att av 10 pers är det kanske 3-4 som "ställer till det". Dessa kostar en massa pengar i onödan. Pengar som hade kunnats läggas på andra roliga saker istället.

Jag vill ha inackorderingar därför att jag tycker det är roligt med folk runt omkring mig. Men tyvärr är en del inackorderingar stora energitjuvar. Det går ut över de som sköter sig av den enkla anledningen att man orkar helt enkelt inte.

Först så jobbar man 40-50 timmar på sitt ordinare jobb och sedan så lägger man kanske 20-30 timmar till på stallet hemma.

Det räcker ju bara att läsa vad du har skrivit:
"I den här frågan skulle jag som stallägare vara noga med att sätta detta på pränt för jag tycker inte att det är alldeles självklart att det är hyresgästens ansvar.
Höhäckar och dyl. är förslitningsmaterial som oftast stallägaren står för."
Att det inte är självklart för mig att man är rädd om inredningen och gör sitt yttersta för att hästen inte förstör den ,oavsett vad man tycker den är bra eller inte" är för mig helt obegripligt.

Så jag behöver bara vara rädd om de saker som passar mig och som jag tycker är bra? Det var ju en trevlig inställning.

Mvh

Tora

Har erfarenhet av inack på "stora stallet", kollektiv och eget....

Finns fördelar och nackdelar överallt.

Men tyvärr vissa saker som är svåra att acceptera även om man försöker vara en smidig och flexibel inhysning.

*Mögligt hö, hö med mycket lågt näringsvärde.
*Tidig nattning - som gör att hästarna får stå länge utan mat!
*Dåliga hagar, skaderisk och rymningsrisk.
*Olämplig sammansättning av hästflockar, skaderisk.
*Boxar med skaderisk.
*Mögel i stallmiljön, svarta prickar i taket....
*Personal som hanterar häster på ett brutalt sätt.

Har träffat på allt ovanstående. Och det har inte gått att rucka på....
Att någon är i stallet till klockan 22 och ibland något senare känns som ett mycket litet problem i sammanhanget.

Jag pratar om vanliga stall folk har hemma på gården, inte stora ridklubbar med massor av lektionshästar och massor av olika människor och där det är rörelse hela dagarna.

I stallet jag står i är det ingen personal, det är stallägaren som gör allt själv.

Jag skulle aldrig jämföra stallet med ett gym där man kommer och gör de man ska och åker hem, stallet är för mej ett andra hem där jag älskar att vara, det är en stor stor del av mitt liv och har stor betydelse för mej. Inget ställe jag bara har dumpat av hästen på.

Jag tycker du ser det på ett konstigt sätt de här med stallen och hästar, för dej är kanske hästen och stallet bara en av alla måsten som man åker till och gör de man ska och åker hem såfort som möjligt men så är det inte för mej. Jag älskar att vara i stallet och är gärna där på kvällar och tidiga mornar när jag känner att jag behöver hästen som mest.

Stallägarna i mitt stall bryr sej inte om ifall folk kommer sent eller tidigt sålänge man respekterar dom och är tyst och diskret och inte stör. Och sålänge man släcker och fixar allt innan man åker därifrån så inte dom behöver komma ut och fixa allt. Visst tar stallägarna i mitt stall mycket i hyra men samidigt så visar dom ofta hur mycket dom uppskattar att man är där och hjälper till mm, jag tycker det är viktigt.

Man ska inte ha hyresgäster om man bara ser det som ett måste, då blir det aldrig bra.

Återigen en lustig inställning. Att när stallägaren kommer hem kl 21:00 och måste ställa sig och laga hagar i över 1 timme för att hästarna har dragit ner tråden (givetvis är det snöblandat regn och blåst) inte räknas som arbete? Att gå upp två timmar tidigare och skotta rent stallplan så att folk kan parkera med sina bilar, är inte det arbete? Att de 20-30 timmarna i veckan man lägger på stallet inte är arbete? Bara för att du älskar att vara i stallet?

Flera av mina kompisar älskar också sina fritidsintressen, men ingen utav dom påstår att det jobbet som tex den som driver tennishallen lägger ner inte är något jobb.

För min del så spelar öppentiderna ingen roll. Vi har inga. Det enda är att om man är där tidigare än utsläppet så får man släppa ut de andra hästarna allternativ säga till dagen innan så att folk kan lägga lite hö utanför boxarna som hästarna kan få (de får sin mat ute i hagen). När det gäller kvällen så får den som är sen helt enkelt fodra så att ingen behöver sitta uppe och vänta. Kommer man tex mitt i natten från en tävling så ligger redan maten i den hästens box så att man inte börjar ge sin häst mat. Det är ju oftast det som sätter igång de andra hästarna och gör att de blir oroliga.

Mvh

Tora

*Mögligt hö, hö med mycket lågt näringsvärde.
*Tidig nattning - som gör att hästarna får stå länge utan mat!
*Dåliga hagar, skaderisk och rymningsrisk.
*Olämplig sammansättning av hästflockar, skaderisk.
*Boxar med skaderisk.
*Mögel i stallmiljön, svarta prickar i taket....
*Personal som hanterar häster på ett brutalt sätt.

Har träffat på allt ovanstående. Och det har inte gått att rucka på....
Att någon är i stallet till klockan 22 och ibland något senare känns som ett mycket litet problem i sammanhanget.

Det där skall man absolut inte acceptera.

En sak som jag tyvärr tycker är vanlig är att många stall där det ingår hö har på tok för dålig foderhygien. Hösilagebalar som jag skulle ha slängt hela står stallägaren och skalar bort det värsta med motiveringen att "Det kostar ju pengar". Det är en sak man aldrig skall snåla på (sen kan man ju ha lite otur med näringsvärdena, men det råkar ju alla ut för).

Väggar som dryper av fukt på vintern för att dörrarna måste hållas stängda så att vattnet inte fryser är en annan sak som är väldigt dålig. Antigen fixar man ventilationen eller så fixar man vattnet. Hästarna måste ha bra luft. Finns inga genvägar där.

Mvh

Tora

Om jag hyr in min häst någonstans och betalar för det, vill jag ha rätt att titta till min häst, vilken tid jag vill. Om det sen är klockan 12 på dagen, eller 12 på natten.

Det kan mkt väl vara så, att jag råkar passera en extra gång om jag varit på träning och vill kolla att hästen har torrt täcke, eller att hon inte behöver nattbandage eller något sådant.

Att komma klockan 20.10 för att mocka, tycker jag inte är något fel. För 22, om det nu tar ca 2 timmar i stallet, är inte hela världen.

Jag har en kompis som fodrar sina hästar var tredje timme med hö/silage från klockan 6 på morgonen till 23.30... Och det är ingen häst som dött än, av störd "nattro".

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 238
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 402
Senast: Gotthard
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 644
Senast: Linnea_
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Minimys86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka