Sv: Regler och vad tas för givet i era stall?
Ja, faktiskt
Herres, detta har alltså hänt på riktigt?!![]()
Ja, faktiskt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Herres, detta har alltså hänt på riktigt?!![]()
kl
När jag läser detta är jag tacksam att jag har fyra härliga tjejer i mitt stall! Jag tror att de trivs bra hos mig också.
De skrivna regler jag har är "Håll ordning efter dig och din häst" samt "Hästen ska skötas på ett tillfredsställande sätt efter gängse normer", det kanske låter luddigt, men skulle nån avvika för mycket från detta så påpekar jag på ett vänligt sätt hur jag vill ha det, har hittills inte varit något problem.
Sen kanske min toleransnivå är högre då mina egna döttrar varit i stallet också, och de är inte de mest ordentligaMen säkerhet tummas inte på!
Men vad gör det om nån blir sen? Om det inte är sopat under bänken varje dag? Nästa dag säger nån av dem "Du, jag kan morgonfodra på söndag så du får sova". Eller jag får ett mess, "jag har lunchfodrat så du behöver inte skynda dig hem"
Ge och ta! Och kommunicera.
Tillägger, jag har väl inte råkat ut för de här riktiga nötterna man kan läsa om...
Ja, faktiskt![]()
Det där håller inte jag med om alls, stallägaren som antagligen bor på gården och i iallafall mitt fall är hemma på dagarna kan man väl säga "jobbar" i stallet på morgonen, mockar sina boxar och efter lunchfodringen så är allt i stallet klart. Sen är det bara kvällsfodringen och insläppet som är kvar att göra vilket kanske tar om man lägger ihop den tiden ca 30 min. Sen sköter inackorderingarna sej själva. Hästarna får mat på bestämda tider och stallägaren anpassar sej ingenting till vad hyresgästerna gör eller vilka tider dom väljer att rida.
Isåfall kan man säga att hyresgästerna också har stallplatsen som arbete då, vissa arbetar då i stallet kl 20 och vissa arberar kl 9 på morgonen i stallet. Vad är skillnaden? Jag betalar mycket pengar för att ha tillgång till stallet till min häst när jag vill, skulle aldrig stå i ett stall där jag inte kan komma till min häst som jag betalar dyrt för och lever för när jag vill på morgonen/dagen/kvällen. Självklart kommer jag inte på natten till hästen. Tror jag ingen gör. Men i stallet jag står i så är det inte ovanligt att folk rider och är klara vid 22-22.30 tiden, stallägaren behöver inte ens gå ut utanför sitt hus efter kvällsfodringen.
Ja det finns regler och allt de här, är väl självklart i alla stall.
Det där tycker jag också är konstigt att säga, jag är iallafall sån att jag tar reda på vad som gäller innan jag flyttar till ett stall, vet jag att stallägaren inte vill ha sina hyresgäster i stallet på kvällen etc så väljer jag inte det stallet heller, eller om kraven är orimliga och reglerna är konstiga och överdrivna, då väljer man ett annat stall.
Och där tycker jag stallägaren har som ansvar att vara extremt tydlig med vad som gäller innan folk flyttar dit för då blir det inte sånna här problem. Blir det de endå så är det bara för folk att flytta.
Håller helt med!
Jag har faktiskt bara varit med om EN stallägare som haft en attityd som jag dock ser OFTA här på forumet, dvs en sorts offer attityd inför den verksamhet man bedriver och sina inackorderingar, som är jobbiga, krångliga, ett nödvändigt ont etc etc. Under förutsättning att dessa inackorderingar tar sitt ansvar och tar hänsyn osv, så tycker jag den offer rollen är ngt att starkt ifrågasätta. som nogsam ansvarsfull inackordering är jag betalande kund, och förtjänar en ÖMSESIDIG respekt, precis som den respekt jag har gentemot stallvärden. Men som sagt, tycker här på forumet att denna offer attityd dyker upp titt som tätt, och då undrar jag också om man verkligen ska syssla med uthyrning och tjänster faktiskt. Lite samma stuk som alla medryttar trådar - om man bara ser det hela som ett nödvändigt ont, ja då bör man sköta sin häst själv helt enkelt.
En intressant diskussion det härJag har haft egen häst sen mitten av 70-talet och har i princip alltid varit inackorderad. Idag står jag i ett litet stall, där det bygger på mycket eget engagemang för att få allt att fungera.
Jag har under alla år stått i sammanlagt 9 stall. Kan säga att jag i stort sett alltid har kommit väldigt väl överens med människorna på stallen, men att skötsel/rutiner inte alltid fungerat till fullo.
Några exempel: i ett av stallen blev min häst bortglömd i samband med kvällsfodringen med jämna mellanrum, i samma stall stod han kvarglömd i rasthagen sent en kväll, på ett annat stall råkade han ut för en otäck olycka i rasthagen utan att stallägaren ringde mig o s v.
Jag har varit väldigt tolerant och varit en sådan inackordering som erbjudit mig att hjälpa till med fodringar, hjälpt till i samband med att stallägaren vill resa bort, hjälpt till att ta in hö och mycket mer. Jag har dessutom alltid betalt min stallhyra i god tid.
Jag är medveten om att det finns mycket besvärliga inackorderingar där kunskaper om häst saknas totalt eller där respekten vad gäller att betala för sig i rätt tid inte finns. Dessutom är man som stallägare med inackorderingar väldigt uppbunden. Jag vill bara säga att det måste finnas en ömsesidig respekt från båda håll. Samtidigt vill jag ge en eloge till alla fantastiska stallägare som ger oss inackorderingar möjligheten att ha våra hästar i ett välfungerande stall med ett trevligt bemötande
Det finns flera inlägg ovan som visar på sådana fantastiska stallägare![]()
Det är en väldigt lustig syn på stallägare. I vilken annan branch tycker man att det är fult att ta betalt för sina tjänster? Eller att folk faktiskt tycker det är helt okej att man i form av stallägare sponsrar någon annans intresse? Idag är det väldigt svårt att ta ut det priset som det faktiskt igentligen kostar. Resultatet brukar bli att man jobbar för bara några enstaka kronor i timmen, dvs helt i stil med U-länder + att man har arbetstider som sträcker sig från tidiga morgon till sena kvällen året runt.
Det är lite lustig att de som har haft egna stall har en helt annan syn på saker och ting än de som bara har varit inackorderade. Många har tom bestämt sig för att det inte vill ha folk inackorderade då det helt enkelt inte är värt besväret.
Mvh
Tora
Eller folk som låter sina hästar knapra upp höhäckarna i hagen. När man sedan påpekar att de faktiskt får ersätta dessa så får man till svar "Men jag har inga pengar till det". Nä men jag som stallägare skall alltså ha det? Det är faktiskt inte så svårt att titta till sin höhäck någon gång då och då och tjära lite där hästarna har bitit. Jag gör ju det med mina egna höhäckar.
Mvh
Tora
Som sagt. Ett stall är ingen lekplats. Många inackorderingar har svårt att förstå det. Precis som man går till ett gym på eftermiddagen för att träna så går man till ett stall för att rida sin häst. Men på båda ställena så krävs det personal för att det skall fungera. Att fodra hästarna är bara en liten, liten del av allt arbete.
Det är här jag tror problemet hos många stallägare ligger. Man tycker att man får för lite betalt för det man gör och därmed blir man kitslig angående hyresgästerna.
Och det är nog lika så bra. Det främjar ingen att stå uppstallad hos en stallägare som redan från början har inställningen att hyresgäster är till besvär och man får för lite betalt för sitt jobb. Då är det bättre att hitta en stallplats där man ses som en tillgång och inte till besvär.
Jag pratar om vanliga stall folk har hemma på gården, inte stora ridklubbar med massor av lektionshästar och massor av olika människor och där det är rörelse hela dagarna.
I stallet jag står i är det ingen personal, det är stallägaren som gör allt själv.
Jag skulle aldrig jämföra stallet med ett gym där man kommer och gör de man ska och åker hem, stallet är för mej ett andra hem där jag älskar att vara, det är en stor stor del av mitt liv och har stor betydelse för mej. Inget ställe jag bara har dumpat av hästen på.
Jag tycker du ser det på ett konstigt sätt de här med stallen och hästar, för dej är kanske hästen och stallet bara en av alla måsten som man åker till och gör de man ska och åker hem såfort som möjligt men så är det inte för mej. Jag älskar att vara i stallet och är gärna där på kvällar och tidiga mornar när jag känner att jag behöver hästen som mest.
Stallägarna i mitt stall bryr sej inte om ifall folk kommer sent eller tidigt sålänge man respekterar dom och är tyst och diskret och inte stör. Och sålänge man släcker och fixar allt innan man åker därifrån så inte dom behöver komma ut och fixa allt. Visst tar stallägarna i mitt stall mycket i hyra men samidigt så visar dom ofta hur mycket dom uppskattar att man är där och hjälper till mm, jag tycker det är viktigt.
Man ska inte ha hyresgäster om man bara ser det som ett måste, då blir det aldrig bra.
*Mögligt hö, hö med mycket lågt näringsvärde.
*Tidig nattning - som gör att hästarna får stå länge utan mat!
*Dåliga hagar, skaderisk och rymningsrisk.
*Olämplig sammansättning av hästflockar, skaderisk.
*Boxar med skaderisk.
*Mögel i stallmiljön, svarta prickar i taket....
*Personal som hanterar häster på ett brutalt sätt.
Har träffat på allt ovanstående. Och det har inte gått att rucka på....
Att någon är i stallet till klockan 22 och ibland något senare känns som ett mycket litet problem i sammanhanget.