Sv: Regler och vad tas för givet i era stall?
Just denna inställning är anledningen till varför folk inte vill ha inackorderingar. Det lilla du betalar är ingenting mot vad det igentligen kostar. För det mesta så tar stallägaren inte ut någon lön för sitt jobb utan bara för själva materialet. Skulle man ta ut en lön på säg kanske 80 kr timmen + sociala avgifter så hamnar man på en kallhyra på många tusenlappar..
Det är en väldigt stor skillnad på arbetsbördan om jag bara har mina egna hästar än om jag också har inackorderingar. Som tex så låter jag inte mina hästar gnaga sönder inredningen. Jag tömmer inte min kärra så att jag måste stå och skyfla skit i conteinern kl 10 på kvällen. Jag behöver inte ploga uppfarten för min skull då jag har en bil som passa till hästar och ingen liten sportbil.
Jag tycker faktiskt du är lite orättvis mot folk som har hästen inackorderad nu, känner ingen hästmännska som har en liten sportbil, däremot inte många heller som har råd med stora jeepar.
Sen vadå du låter inte din häst göra saker, har du sagt det till den eller står du i stallet och vaktar den hela dagen och natten? Jag gör vad jag kan för att min häst inte ska gnaga på inredningen, köper antibit för dyrt och så, inte hjälper det alltid endå, jag gör vad ja kan.
Folk i stallet jag står i är alltid noga med städningen, har aldrig varit problem där. Folk tömmer inte heller sin kärra utanför etc.
Mina hästar klarar också av att gå själva i hagen utan att dra sönder tråden. Allternativ så "glömmer" jag inte en häst själv kvar i hagen som drar sönder tråden.
Har man klara och tydliga regler så händer det inte heller att folk lämnar hästar kvar i hagen själva.
Jag märker också med en gång om något håller på och gå sönder och åtgärdar det innan det gör sönder helt och tar många timmar och mycket pengar att laga. Osv. Det finns hur mycket som helst som tar extra tid som du inte märker. Du kommer ju bara till stallet för att gulla med din häst. Resten låter du någon annan ta hand om. Att inte kalla det arbetet som någon lägger ner istället för dig för arbete är faktiskt fräckt.
Som jag skrev så är det en livsstil som stallägare har valt att leva, dom har valt att leva på gårdar med hästar och har valt arbetet som det innebär, jag har inte valt det jag har valt att ha min häst inackorderad till ett högt pris för mej iallafall för att slippa sköta om en hel gård. Jag har inte valt den livsstilen.
Bara för att du inte gör jobbet själv så är det alltså inget arbete?
Som jag skrev, folk har olika livsstilar, vissa väljer arbeta på gårdar vissa gör det inte, du får det att låta som att det är synd om alla stallägare som måste ta hand om sitt stall.
Tennis är väl också ett fritidsintresse? Eller är det bara hästar som räknas som hobby? Jag tror knappast att någon som är intresserad av att spela tennis något så när seriöst ställer sig på en fotbollsplan mitt i vintern.
Nej då väntar man till tennishallen är öppen, jag menar att hästen betyder så fruktansvärt mycket för mej och jag behöver honom ofta och då kan inte jag anpassa mej jämt efter tider hit o dit, vill kunna åka till min häst när jag vill.
Måste säga att du verkar verkligen väldigt inskränkt i ditt tänkande och är otroligt självcentrerad. Det finns faktiskt en värld utan för din egen.
Där är du bara orättvis, jag har inte skrivit nåt som menar att allt handlar om mej och min värld, jag menar att jag betalar en hög månadshyra för att få en viss servic som jag behöver för att klara av att ha häst.
Nej jag är glad jag inte har dej som stallägare, hade inte vart lätt. Jag vill ha stallägare som uppsakattar inackorderingarna och vet att det är den livsstilen dom har valt att ha, tycker dom att det är jobbigt får dom väl kasta ut alla hyresgäster och bara ha sina egna hästar där. Inte klaga på att hyresgästerna inte har råd med fyrhjulsdrivna bilar och sånt och tycker det är för jobbigt att skotta så man kommer in med bilen etc.
Jag uppskattar bara min stallägare mycket mera nu och bra stallägare ska man inte ta för givet har jag fattat nu.