Regler och vad tas för givet i era stall?

Sv: Regler och vad tas för givet i era stall?

i nuvarande stallet så ska alla åka från stallet vid 9, eller åtminstone i vissa undantag var på väg, vid 9-halv tio när de fodrar och stänger. (är man iväg på tävling/träning är ok att åka senare). I förra stallet skulle allt var stängt och låst senast halv tolv när det larmades och där var det inga problem att komma vid halv tio-tio för att mocka. I ett annat stall så brukade jag gå därifrån vid halv elva-elva ganska ofta och jag var ofta inte ensam kvar vid den tiden.

Om det inte finns uttalade regler om tider, så tycker jag inte man kan störa sig, då får man ju tala om tydligt för inackorderade vad som gäller och vilka tider man får vara där eller inte.

*KL*

I stallet där jag har min häst uppstallad kvällsfodras det redan vid 20.00 (kan bli runt 21.00 med). Och jag har inte möjlighet att åka ut till stallet förens framåt kvällen, kommer oftast ut runt 18-19 tiden. Har fått höra mycket skit om att min häst far illa och att jag aldrig tar hand om honom utan skiter i att komma osv, vilket inte stämmer för fem öre då jag är där senare än de flesta.

Anser att kommer man sent till stallet och måste vara där efter kvällsfodring kan man iaf se till att inte släcka ner stallet, gå ut och rida (tex) och sen komma in och tända igen, det är bättre att det får vara tänt hela tiden så hästarna inte störs av att man gläpper i lampan.

Har fått höra x-antal ggr att jag aldrig rider, att jag inte borstar, att jag rider min häst för hårt, att jag struntar i mockning och att fixa hans mat. Dock aldrig från personen som tycker så utan får alltid höra det från någon som har hört det från någon osv osv. Anser själv att vill man säga något om någon ta det då med personen rakt ut. Och det är ju som det med att man kanske kommer sent, hästarna dör knappast av det.

Att när stallägaren kommer hem kl 21:00 och måste ställa sig och laga hagar i över 1 timme för att hästarna har dragit ner tråden (givetvis är det snöblandat regn och blåst) inte räknas som arbete? Att gå upp två timmar tidigare och skotta rent stallplan så att folk kan parkera med sina bilar, är inte det arbete? Att de 20-30 timmarna i veckan man lägger på stallet inte är arbete? Bara för att du älskar att vara i stallet?

Det där är saker man alltid får göra när man äger ett stall oavsett hyresgäster, det finns många som har hästen inackorderad pga att dom inte hinner med allt som är runt stallet, att dom inte har tid att fixa och sköta om en gård, så nej jag kan inte räkna det som ett arbete som stallägarn ska få lön för att göra. Det är en livsstil som den männskan har valt att ha. Vissa har inte valt att ha det så utan väljer att betala en hyra för att slippa ha en hel gård att sköta om.

Jag betalar tex hyra pga av servicen. Inte för att få vistas där bara, jag betalar för att slippa åka upp tidigt och släppa ut om jag inte orkar eller att slippa åka flera gånger per dag för att fodra etc. Hade jag stått i stallet gratis hade det varit en helt annan sak, då hade jag utan problem hjälpt till med de mesta. Men betalar jag dyrt för att slippa sköta gården så ska inte det vara ett krav som stallägarn har heller.

Sen så vad jag vet så händer det iallafall inte där jag stått särskillt ofta att hästarna drar igenom tråden och att man måste laga den sent på kvällen etc. Men äger man ett stall så får man räkna med att sånt händer och att extra jobb tillkommer.

Flera av mina kompisar älskar också sina fritidsintressen, men ingen utav dom påstår att det jobbet som tex den som driver tennishallen lägger ner inte är något jobb.
De där förstår jag inte jämförelsen, tennsihall och stall är inte samma sak direkt, återigen så betyder min häst fruktansvärt mycket för mej, stallet är mitt andra hem och jag ska kunna åka till min häst när jag vill, när jag känner att jag behöver det. Jag har också sagt till stallägarna innan jag flyttar till stall hur jag vill ha det och vad jag behöver. Säger dom då att nej det går inte att komma hit vilken tid som helst så då flyttar jag inte dit helt enkelt, inte svårare än så.

Skulle jag helt plötsligt känna ett stort behov av att spela tennis får jag väl ställa mej på en fotbollsplan med mitt rack eller nåt..

Senast ändrad av en moderator:

Det räcker ju bara att läsa vad du har skrivit:
"I den här frågan skulle jag som stallägare vara noga med att sätta detta på pränt för jag tycker inte att det är alldeles självklart att det är hyresgästens ansvar.
Höhäckar och dyl. är förslitningsmaterial som oftast stallägaren står för."
Att det inte är självklart för mig att man är rädd om inredningen och gör sitt yttersta för att hästen inte förstör den ,oavsett vad man tycker den är bra eller inte" är för mig helt obegripligt.

Så jag behöver bara vara rädd om de saker som passar mig och som jag tycker är bra? Det var ju en trevlig inställning.
Mvh

Tora

Så har jag inte uttryckt mig. "Trevlig inställning" kan du ha själv!:mad:

Vad jag menar är att det inte alltid är självklart (såvida det inte är reglerat i kontrakt eller muntligt) att man som hyresgäst ska extraunderhålla förslitningsmaterial som utsätts för "normal förslitning".
Extrem förslitning är en helt annat sak och där är man självklart tvungen att ersätta.

En viss förslitning måste man räkna med och bör ligga inbakad i stallhyran. Vill man ha extrainsatser av sina hyresgäster så måste man kommunicera det.

Vad jag menar helt förkortat är helt enkelt att stallägare har valt det livet och har den livsstilen, därför så tycker inte jag att det kan räknas som ett jobb på det sättet som det är att äga en tennishall, vissa väljer att betala och att då slippa sköta om gården och dom grejer som finns och vill enbart syssla med sin häst. Vill man ha det billigt så får man hjälpa till mera kanske.

Stall och hästar är en livsstil, en livsstil med mycket slit och lite ledigt helt enkelt. Det är så dom har valt att ha de, vill man inte ha det så så har man hästen inackorderad och då slipper man sköta om en gård och stall men kan endå ha en häst.

Det är helt enkelt en sån grundläggande fråga som att man är rädd om andras saker oavsett om man tycker det är jobbigt eller inte.

Mvh

Tora

Men att man är rädd om andras saker gör fortfarande inte att folk automatiskt ska förstå exakt vilka förslitningsgrejer hyresgästen ska ersätta.
För mig är det en himmelsvid skillnad mellan en söndersparkad box (som jag ersätter på stubben) eller om det är taget två tuggor ur en höhäck av trä (som gjord att bita i) i en hage med flertalet hästar.
Då kan man ju från början ifrågasätta varför den inte var ordentligt tjärad från början?!
Även stallägaren har ju ett intresse över att det inte ska förslitas så lätt.

Absolut lättaste sättet för en stallägare att få den hjälp den behöver är att;

1. Vara tydlig med reglerna som gäller på stället (skotta till gödselstack, ta upp skit från ridbana etc.). Reglerna skiljer sig nämligen från ställe till ställe även om man tycker att mycket är självklart.

Att förklara VARFÖR gör det också lättare för folk att följa reglerna eftersom de förstår vad konsekvenserna blir.

2. Ha tillgång till visst repmaterial (det är större chans att folk tjärar höhäckar om det finns tjära att tillgå på stället, kostnaden för repmaterial kan tas upp som en liten "fond" i stallet eller genom stallhyra)

3. Anordna 1-2 arbetsdagar per år då man just gör underhållsarbeten.

kl
När jag läser detta är jag tacksam att jag har fyra härliga tjejer i mitt stall! Jag tror att de trivs bra hos mig också.

De skrivna regler jag har är "Håll ordning efter dig och din häst" samt "Hästen ska skötas på ett tillfredsställande sätt efter gängse normer", det kanske låter luddigt, men skulle nån avvika för mycket från detta så påpekar jag på ett vänligt sätt hur jag vill ha det, har hittills inte varit något problem.

Sen kanske min toleransnivå är högre då mina egna döttrar varit i stallet också, och de är inte de mest ordentliga:angel: Men säkerhet tummas inte på!

Men vad gör det om nån blir sen? Om det inte är sopat under bänken varje dag? Nästa dag säger nån av dem "Du, jag kan morgonfodra på söndag så du får sova". Eller jag får ett mess, "jag har lunchfodrat så du behöver inte skynda dig hem"
Ge och ta! Och kommunicera.

Tillägger, jag har väl inte råkat ut för de här riktiga nötterna man kan läsa om...

:bow: så fungerar det i mitt lilla stall med 3 inackorderingar till stor del också. Det är jätteskönt och stämningen är god, men nu gillar jag mina inackisar och bjuder gärna in dom på fika om kvällarna o sånt :).
Behöver jag hjälp så vet jag att dom ställer upp och jag hoppas dom känner att dom får hjälp tillbaka om dom behöver det.
Tyvärr är väl kanske inte alla lika bra på det där med att "ge o ta" :grin:, senaste tjejen i gänget har lite svårt för det...men jag har god förhoppning om att hon ska lära sig....även om det innebär att jag får banka in det hårt o brutalt i huvudet på henne :angel:

Det där är saker man alltid får göra när man äger ett stall oavsett hyresgäster, det finns många som har hästen inackorderad pga att dom inte hinner med allt som är runt stallet, att dom inte har tid att fixa och sköta om en gård, så nej jag kan inte räkna det som ett arbete som stallägarn ska få lön för att göra. Det är en livsstil som den männskan har valt att ha. Vissa har inte valt att ha det så utan väljer att betala en hyra för att slippa ha en hel gård att sköta om.

Jag betalar tex hyra pga av servicen. Inte för att få vistas där bara, jag betalar för att slippa åka upp tidigt och släppa ut om jag inte orkar eller att slippa åka flera gånger per dag för att fodra etc. Hade jag stått i stallet gratis hade det varit en helt annan sak, då hade jag utan problem hjälpt till med de mesta. Men betalar jag dyrt för att slippa sköta gården så ska inte det vara ett krav som stallägarn har heller.

Sen så vad jag vet så händer det iallafall inte där jag stått särskillt ofta att hästarna drar igenom tråden och att man måste laga den sent på kvällen etc. Men äger man ett stall så får man räkna med att sånt händer och att extra jobb tillkommer.

De där förstår jag inte jämförelsen, tennsihall och stall är inte samma sak direkt, återigen så betyder min häst fruktansvärt mycket för mej, stallet är mitt andra hem och jag ska kunna åka till min häst när jag vill, när jag känner att jag behöver det. Jag har också sagt till stallägarna innan jag flyttar till stall hur jag vill ha det och vad jag behöver. Säger dom då att nej det går inte att komma hit vilken tid som helst så då flyttar jag inte dit helt enkelt, inte svårare än så.

Skulle jag helt plötsligt känna ett stort behov av att spela tennis får jag väl ställa mej på en fotbollsplan med mitt rack eller nåt..

Just denna inställning är anledningen till varför folk inte vill ha inackorderingar. Det lilla du betalar är ingenting mot vad det igentligen kostar. För det mesta så tar stallägaren inte ut någon lön för sitt jobb utan bara för själva materialet. Skulle man ta ut en lön på säg kanske 80 kr timmen + sociala avgifter så hamnar man på en kallhyra på många tusenlappar..
Det är en väldigt stor skillnad på arbetsbördan om jag bara har mina egna hästar än om jag också har inackorderingar. Som tex så låter jag inte mina hästar gnaga sönder inredningen. Jag tömmer inte min kärra så att jag måste stå och skyfla skit i conteinern kl 10 på kvällen. Jag behöver inte ploga uppfarten för min skull då jag har en bil som passa till hästar och ingen liten sportbil.

Mina hästar klarar också av att gå själva i hagen utan att dra sönder tråden. Allternativ så "glömmer" jag inte en häst själv kvar i hagen som drar sönder tråden.

Jag märker också med en gång om något håller på och gå sönder och åtgärdar det innan det gör sönder helt och tar många timmar och mycket pengar att laga. Osv. Det finns hur mycket som helst som tar extra tid som du inte märker. Du kommer ju bara till stallet för att gulla med din häst. Resten låter du någon annan ta hand om. Att inte kalla det arbetet som någon lägger ner istället för dig för arbete är faktiskt fräckt.

Bara för att du inte gör jobbet själv så är det alltså inget arbete?

Tennis är väl också ett fritidsintresse? Eller är det bara hästar som räknas som hobby? Jag tror knappast att någon som är intresserad av att spela tennis något så när seriöst ställer sig på en fotbollsplan mitt i vintern.

Måste säga att du verkar verkligen väldigt inskränkt i ditt tänkande och är otroligt självcentrerad. Det finns faktiskt en värld utan för din egen.

Sen återigen. Vi har inga öppetider. Du får lov att vara där vilken tid du vill. Bara du ordnar så att hästarna inte blir oroliga.

Mvh

Tora

Fast jag tycker du verkar känna dig som ett offer faktiskt, med alla de jobbigheter du räknar upp som stackars stallägare måste stå ut med.

bita på tråden? bita på hökrubbor av trä? Normalt slitage brukar det kallas. det är djur vi pratar om, inte huruvida de är uppfostrade jmf med dina egna eller ej faktiskt.....

Mackan/blir trött!

Så har jag inte uttryckt mig. "Trevlig inställning" kan du ha själv!:mad:

Vad jag menar är att det inte alltid är självklart (såvida det inte är reglerat i kontrakt eller muntligt) att man som hyresgäst ska extraunderhålla förslitningsmaterial som utsätts för "normal förslitning".
Extrem förslitning är en helt annat sak och där är man självklart tvungen att ersätta.

En viss förslitning måste man räkna med och bör ligga inbakad i stallhyran. Vill man ha extrainsatser av sina hyresgäster så måste man kommunicera det.

Grundläggande koncept är att man skall vara rädd om saker och ting. Att låta hästen stå och knapra på någon inredning är alltid fel (om det nu inte är ens egna stall och man tycker det är okej). Man kan inte bara strunta i det och kalla det "normalt slitage". Jag förstår inte den inställningen att det skulle vara okej för en häst att bita på någon inredning bara hästägaren tycker att det faller inom "normalt slitage".

Visst är det så att hästar börjar bita en på det ena och det andra men då åtgärdar man det omedelbart, oavsett vad man tycker att inredningen för för nytta.

Det är den attityden jag tycker är tråkig.

Mvh

Tora

Instämmer i det mesta du säger.

kl

Ofta är det nog information i form av ordentliga kontrakt som saknas, därav blir det tjafs. Jag är också allergisk mot att spilla vatten på golvet (det blir fuktigt och otrevligt i stallet, dessutom mer svårsopat) och jag har också mycket svårt att acceptera inackorderingar som inte klarar av att räfsa ordentligt efter sig utanför stalldörren.

Liksom många andra är min tid i stallet trivseltid, jag vill kunna pyssla och greja om kvällarna, men det kan man inte göra som stallägare om man hela tiden måste sopa/räfsa efter andra..

Det finns jättemånga fördelar med inackorderingar också, (bl a sällskapet) men just städning efter andra kan få vem som helst irriterad. Speciellt om det inte ens räknas som arbete utan som "livsstil".

Just denna inställning är anledningen till varför folk inte vill ha inackorderingar. Det lilla du betalar är ingenting mot vad det igentligen kostar. För det mesta så tar stallägaren inte ut någon lön för sitt jobb utan bara för själva materialet. Skulle man ta ut en lön på säg kanske 80 kr timmen + sociala avgifter så hamnar man på en kallhyra på många tusenlappar..
Det är en väldigt stor skillnad på arbetsbördan om jag bara har mina egna hästar än om jag också har inackorderingar. Som tex så låter jag inte mina hästar gnaga sönder inredningen. Jag tömmer inte min kärra så att jag måste stå och skyfla skit i conteinern kl 10 på kvällen. Jag behöver inte ploga uppfarten för min skull då jag har en bil som passa till hästar och ingen liten sportbil.
Jag tycker faktiskt du är lite orättvis mot folk som har hästen inackorderad nu, känner ingen hästmännska som har en liten sportbil, däremot inte många heller som har råd med stora jeepar.

Sen vadå du låter inte din häst göra saker, har du sagt det till den eller står du i stallet och vaktar den hela dagen och natten? Jag gör vad jag kan för att min häst inte ska gnaga på inredningen, köper antibit för dyrt och så, inte hjälper det alltid endå, jag gör vad ja kan.

Folk i stallet jag står i är alltid noga med städningen, har aldrig varit problem där. Folk tömmer inte heller sin kärra utanför etc.

Mina hästar klarar också av att gå själva i hagen utan att dra sönder tråden. Allternativ så "glömmer" jag inte en häst själv kvar i hagen som drar sönder tråden.
Har man klara och tydliga regler så händer det inte heller att folk lämnar hästar kvar i hagen själva.
Jag märker också med en gång om något håller på och gå sönder och åtgärdar det innan det gör sönder helt och tar många timmar och mycket pengar att laga. Osv. Det finns hur mycket som helst som tar extra tid som du inte märker. Du kommer ju bara till stallet för att gulla med din häst. Resten låter du någon annan ta hand om. Att inte kalla det arbetet som någon lägger ner istället för dig för arbete är faktiskt fräckt.
Som jag skrev så är det en livsstil som stallägare har valt att leva, dom har valt att leva på gårdar med hästar och har valt arbetet som det innebär, jag har inte valt det jag har valt att ha min häst inackorderad till ett högt pris för mej iallafall för att slippa sköta om en hel gård. Jag har inte valt den livsstilen.
Bara för att du inte gör jobbet själv så är det alltså inget arbete?
Som jag skrev, folk har olika livsstilar, vissa väljer arbeta på gårdar vissa gör det inte, du får det att låta som att det är synd om alla stallägare som måste ta hand om sitt stall.

Tennis är väl också ett fritidsintresse? Eller är det bara hästar som räknas som hobby? Jag tror knappast att någon som är intresserad av att spela tennis något så när seriöst ställer sig på en fotbollsplan mitt i vintern.
Nej då väntar man till tennishallen är öppen, jag menar att hästen betyder så fruktansvärt mycket för mej och jag behöver honom ofta och då kan inte jag anpassa mej jämt efter tider hit o dit, vill kunna åka till min häst när jag vill.

Måste säga att du verkar verkligen väldigt inskränkt i ditt tänkande och är otroligt självcentrerad. Det finns faktiskt en värld utan för din egen.
Där är du bara orättvis, jag har inte skrivit nåt som menar att allt handlar om mej och min värld, jag menar att jag betalar en hög månadshyra för att få en viss servic som jag behöver för att klara av att ha häst.

Nej jag är glad jag inte har dej som stallägare, hade inte vart lätt. Jag vill ha stallägare som uppsakattar inackorderingarna och vet att det är den livsstilen dom har valt att ha, tycker dom att det är jobbigt får dom väl kasta ut alla hyresgäster och bara ha sina egna hästar där. Inte klaga på att hyresgästerna inte har råd med fyrhjulsdrivna bilar och sånt och tycker det är för jobbigt att skotta så man kommer in med bilen etc.

Jag uppskattar bara min stallägare mycket mera nu och bra stallägare ska man inte ta för givet har jag fattat nu.

Senast ändrad av en moderator:

Men att man är rädd om andras saker gör fortfarande inte att folk automatiskt ska förstå exakt vilka förslitningsgrejer hyresgästen ska ersätta.
För mig är det en himmelsvid skillnad mellan en söndersparkad box (som jag ersätter på stubben) eller om det är taget två tuggor ur en höhäck av trä (som gjord att bita i) i en hage med flertalet hästar.
Då kan man ju från början ifrågasätta varför den inte var ordentligt tjärad från början?!
Även stallägaren har ju ett intresse över att det inte ska förslitas så lätt.

Absolut lättaste sättet för en stallägare att få den hjälp den behöver är att;

1. Vara tydlig med reglerna som gäller på stället (skotta till gödselstack, ta upp skit från ridbana etc.). Reglerna skiljer sig nämligen från ställe till ställe även om man tycker att mycket är självklart.

Att förklara VARFÖR gör det också lättare för folk att följa reglerna eftersom de förstår vad konsekvenserna blir.

2. Ha tillgång till visst repmaterial (det är större chans att folk tjärar höhäckar om det finns tjära att tillgå på stället, kostnaden för repmaterial kan tas upp som en liten "fond" i stallet eller genom stallhyra)

3. Anordna 1-2 arbetsdagar per år då man just gör underhållsarbeten.

För det första så när man ser att hästen börjar tugga så är man där och tjärar direkt, så enkelt är det.

Det lustiga är att när hästarna biter på varandras täcken så är man där på en gång och skall lägga på antibit för det "kostar ju pengar att köpa nya täcken och det har jag inte råd med".

Men allt det här finns redan skrivet överallt. Det finns tom en skylt i paddocken där det står att man skall vara så snäll och mocka undan efter sin häst. Skylten hänger vid grinden där man går in/ut med hästarna så man kan knappst missa den. Men trots detta så struntar folk i det för då missar de sin buss/tv-program/tid med familjen osv. För de tänker att vadå en skit kan ju inte spela så stor roll (ja det är det svaret man får när man frågar varför de inte har mockat igen).

Samma sak med att skotta i gödselstacken, varför kommer det som en förvånging varje gång (alltså var 3:e vecka) att man skall platta till högarna? Det tar ju inte ens en minut att jämna till den och trampa lite på den. När jag står där på kvällen så tar det mig nästan en timme av tungt arbete att jämna till den.

Mvh

Tora

Fast jag tycker du verkar känna dig som ett offer faktiskt, med alla de jobbigheter du räknar upp som stackars stallägare måste stå ut med.

bita på tråden? bita på hökrubbor av trä? Normalt slitage brukar det kallas. det är djur vi pratar om, inte huruvida de är uppfostrade jmf med dina egna eller ej faktiskt.....

Mackan/blir trött!

Men varför struntar folk i att hästen biter sönder saker? Är det inte normal vett och etikett att förhindra att ens häst biter sönder saker? Att man tar på lite antibit så den inte fortsätter att förstöra? Varför är man så noggran att hästen inte får sitt täcke söndergnagt i så fall? Det borde väl i så fall inte heller spela någon större roll. Eller tycker du det är okej att hästen dag efter dag knaprar på sin box/höhäck/stolpar eller vad annat den nu än hittar att knapra på utan att man åtgärdar detta?

MVh

Tora

Men varför struntar folk i att hästen biter sönder saker? Är det inte normal vett och etikett att förhindra att ens häst biter sönder saker? Att man tar på lite antibit så den inte fortsätter att förstöra? Varför är man så noggran att hästen inte får sitt täcke söndergnagt i så fall? Det borde väl i så fall inte heller spela någon större roll. Eller tycker du det är okej att hästen dag efter dag knaprar på sin box/höhäck/stolpar eller vad annat den nu än hittar att knapra på utan att man åtgärdar detta?

MVh

Tora

Jag tycker det tillhör normalt slitage att hästar biter på trä. endera ser man till som stallägare att ha behandlat träet, eller så får man ta lite sånt slitage och vara den som åtgärdar. det ser jag faktiskt som del av sysslor på en gård med djur, dvs det blir ett visst slitage på byggnationer orsakat av djuren.

har faktiskt aldrig varit med om ett stall där inte stallägaren står för sånt som del av det vanliga underhållet av gården. Om min stallägare skulle vara på mig om sånt och påpekade vart hästen gnagt och hade smet att sätta på skulle jag givetvis gärna hjälpa till med detta. Dock skulle jag sällan själv se att ngt sånt skett, då jag är i stallet vintertid efter insläpp och mörkrest inbrott, dvs jag ser knappast om hästen gnagt på en planka i hagen om inte detta påpekas för mig.

I övrigt om det du nämner ang. mockning av ridhus/paddock, platta till dyngstack osv. Vi har såna regler också och det är aldrig ngra problem. stallägaren tar upp det om ngn glömt sig, och genast är ordningen tillbaks igen. samtliga inackar är också noga med att SJÄLVA ta upp detta problem sinsemellan, vilket också det bidrar till ordningen. Låter som du skulle behöva vara mera tydlig och lite mer pondus, eftersom det tydligen inte hjälper hos dig, trots reglerna, det låter som problemet är högst frekvent.

Senast ändrad:

Mackan/blir trött!

jag kan dra ett exempel...

En tjej som hade häst tidigare i ett stall, tyckte att våra hästar var ouppfostrade när de...

• EN gång råkade stå uppbundna i gången och skrapa lite med ena hoven (när hästen släpptes in i boxen, var den JÄTTEKISSNÖDIG och talade bara om det när den stod i gången)
  • Gnäggar välkomnande, när man kommer in i stallet, tjejen stampade ilsket, skrek eller hötte med näven åt berörd häst
Att hennes häst stod så nära boxväggen mot min häst och såg ut som en huggorm, så att min häst aldrig vågade äta frukost och råkade min häst våga snappa åt sig några höstrån, kickade hennes häst med bakbenen, så hon träffade väggen eller till och med TAKET emellanåt (det finns fortfarande hovspår i taket) och glupskt kastade sig över de andras hö i hagarna, sparkade efter de andra hästarna i hagen och vid uteritt... DET det var inte det minsta ouppfostrat, det var bara charmigt och personligt...

IngelaH/som också blir trött...

För det första så när man ser att hästen börjar tugga så är man där och tjärar direkt, så enkelt är det.

Så hästägarna ska stå och lurpassa vid hagen hela dagarna för att se vems häst som knaprar i sig träet?

Så hästägarna ska stå och lurpassa vid hagen hela dagarna för att se vems häst som knaprar i sig träet?

Har du aldrig hört talas om webkamera! :idea: I stället för att ha ett bukefönster öppet, kan du ha ett internetfönster öppet mot din "stallkamera".

eller...

Nä, får ha både ett bukefönster o ett stallkamerafönster att växla mellan, annars går det ju inte...

Haha, ja, då blir det att köpa laptop med, så kan man hålla koll var man än är!

Jag tycker faktiskt du är lite orättvis mot folk som har hästen inackorderad nu, känner ingen hästmännska som har en liten sportbil, däremot inte många heller som har råd med stora jeepar.

Sen vadå du låter inte din häst göra saker, har du sagt det till den eller står du i stallet och vaktar den hela dagen och natten? Jag gör vad jag kan för att min häst inte ska gnaga på inredningen, köper antibit för dyrt och så, inte hjälper det alltid endå, jag gör vad ja kan.

Folk i stallet jag står i är alltid noga med städningen, har aldrig varit problem där. Folk tömmer inte heller sin kärra utanför etc.

Har man klara och tydliga regler så händer det inte heller att folk lämnar hästar kvar i hagen själva.

Som jag skrev så är det en livsstil som stallägare har valt att leva, dom har valt att leva på gårdar med hästar och har valt arbetet som det innebär, jag har inte valt det jag har valt att ha min häst inackorderad till ett högt pris för mej iallafall för att slippa sköta om en hel gård. Jag har inte valt den livsstilen.

Som jag skrev, folk har olika livsstilar, vissa väljer arbeta på gårdar vissa gör det inte, du får det att låta som att det är synd om alla stallägare som måste ta hand om sitt stall.

Nej då väntar man till tennishallen är öppen, jag menar att hästen betyder så fruktansvärt mycket för mej och jag behöver honom ofta och då kan inte jag anpassa mej jämt efter tider hit o dit, vill kunna åka till min häst när jag vill.

Där är du bara orättvis, jag har inte skrivit nåt som menar att allt handlar om mej och min värld, jag menar att jag betalar en hög månadshyra för att få en viss servic som jag behöver för att klara av att ha häst.

Nej jag är glad jag inte har dej som stallägare, hade inte vart lätt. Jag vill ha stallägare som uppsakattar inackorderingarna och vet att det är den livsstilen dom har valt att ha, tycker dom att det är jobbigt får dom väl kasta ut alla hyresgäster och bara ha sina egna hästar där.

Men att folk "glömmer" en häst i hagen händer fast man har regler (hur man nu än kan struna i att ta in en häst som springer fram och tillbaka och är helt hysterisk är ju en gåta för mig).

Folk "glömmer" att trampa till högen på gödselstacken fast man har regler och fast man säger till var 3:e vecka.

Folk "glömmer" att ta på antibit på boxväggen fast hästen nästan har knaprat hål i väggen. När man sedan påpekar att de faktiskt får bekosta nya brädor så för man höra "Men det har jag ju inte råd med". Nähä men det skall alltså jag ha råd med då?

Folk "glömmer" att mocka hagarna så att det kostar enorma summor att plöja upp och så om för att ha så parasitfria hagar som möjligt (det är ju självklart att stallet skall tillgodose stallägare med bra hagar).

Folk "glömmer" att kratta bort gammalt hö som ligger kvar i grushagarna så att de blir förstörda och måste grusas om.

Jag har valt en livstil men jag har inte valt att bekosta någon annas intresse. Du skriver att du betalar ett högt pris. Jag misstänker starkt att om du slår ut den summan du betalar på vad det faktiskt kostar att ha din häst i stallet så kommer du upptäcka att det inte blir många kronor över. Men det är klart det är ju en livstil för stallägaren att bekosta någon annans hobby.

Som sagt de flesta hyresgäster är trevliga men de som hela tiden "glömmer" saker och ting är väldigt stora energitjuvar. Tyvärr så går det utöver de hyresgäster som sköter sig. Man blir sur och grinig när man måste fixa en ny boxvägg fast man har sagt till hur många gånger som helst att de måste lägga på antibitmedel. Kommer då då någon bra hyresgäst och frågar om hjälp med något så är det lätt att bli lite vresig.

Hade jag kunnat ta ut så mycket pengar att jag kunnat leva på inackorderingar så hade det varit en helt annan sak. Då har man tid att själv springa runt och fixa saker som andra ställer till med. Men nu när man inte har den möjligheten så blir minsta lilla extra sak som händer en belastning.

Återigen jag fattar inte varför du hakar upp dig på tiderna. Det finns inga öppetider i stallet. Du får komma när du vill bara du ser till att hästarna inte blir oroliga.

Och ja det är faktiskt synd om alla stallägare som kämpar och sliter och där folk inte ens har vett att vara rädd om sakerna. Lika mycket som det är synd om hästägaren som är en bra hyresgäst men där de som inte sköter sig förstör för denne. För igentligen så skulle man behöva lägga sin tid på de hyresgäster som sköter sig. Problemet är bara att det är just de som inte sköter sig som får all tid.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 237
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 401
Senast: Gotthard
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 643
Senast: Linnea_
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Minimys86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka