Regler vid intrång på gården om hunden biter

Men alltså, vilken idiot går in till en stor hund som vaktar? Sätter man upp skyltar också så känns det ju extra "säkert".
Den som inte är läskunnig, exempelvis ett barn eller räddningspersonal.

Det framgår dessutom inte om det finns skyltar.

Min poäng är dock att man som ägare är ansvarig för vad hunden gör, skadar eller dödar hunden någon är det ens eget ansvar. Vill man som hundägare riskera det eller inte? Det är ingen stor procent, men ändå enrisk.
 
Nä, jag har hantverkare som glatt knallat in trots skylt på grinden, men det stoppar de flesta som inte känner honom eftersom varulven brukar skälla mycket när någon kommer. Den andre fjanten skäller även han men han ser för glad ut för att vara avskräckande för någon som är hundvan.
Men det kanske är för att dom blivit inbjudna utan att ha blivit förvarnade? Tänker att dom litar på en om man inte säger något, dom möter ju ganska så mycket skälliga hundar kan jag tänka mig.

Jag är sådan som litar på att hundarna är snälla om ingen förvarnar mig, lite naivt iofs då många hundägare inte riktigt alltid känner sina hundar verkar det som alltid men jag väljer att lita på ägarna.
 
Men det kanske är för att dom blivit inbjudna utan att ha blivit förvarnade? Tänker att dom litar på en om man inte säger något, dom möter ju ganska så mycket skälliga hundar kan jag tänka mig.

Jag är sådan som litar på att hundarna är snälla om ingen förvarnar mig, lite naivt iofs då många hundägare inte riktigt alltid känner sina hundar verkar det som alltid men jag väljer att lita på ägarna.
Nja, jag har haft besök av sotaren där aviseringen aldrig kom så jag upptäckte helt plötsligt en främmande karl i trädgården. Den förre sotarmästaren hade gått i pension och ett nytt företag hade tagit över med för oss okänd personal. Sotare är ju inte klädda som vanliga hantverkare heller utan ser väldigt annorlunda ut.
Min poäng är dock att man som ägare är ansvarig för vad hunden gör, skadar eller dödar hunden någon är det ens eget ansvar. Vill man som hundägare riskera det eller inte? Det är ingen stor procent, men ändå enrisk.
Men vad du tjatar! TS har ju redan skrivit flera gånger att hon vet att hon har ett strikt ägaransvar! Varenda hund kan bitas om den har några tänder.
 
Om någon faktiskt skulle göra inbrott hos mig och då bli biten skulle jag gladeligen stå för eventuella konsekvenser. Den som gör inbrott hos någon där det både finns varningsskyltar, är en låst ytterdörr samt syns en stor svart hund som skäller i köksfönstret kan inte vara riktigt riktig i huvudet. Sen att hunden i fråga antagligen inte skulle bitas alls utan möjligtvis max lyckas välta inbrottstjuven i fråga i sin iver att hälsa är en annan sak :cautious:

Barn skulle han säkert också kunna lyckas välta men den vanligaste reaktionen som vi brukar få även när han är lugn och sansad är ”Mamma, titta! Det är en varg! Jag tror den kommer äta upp mig!”. Mao inte jättetroligt att barn som är såpass stora att dom kan ta sig in och öppna både dörren och den barnsäkra grinden i hallen senare oinbjudna går in till hunden.

Men visst är det mitt ansvar rent juridiskt om det skulle hända någonting men jag har svårt att se att det är någonting man skulle bli dömd för så länge någon går in oinbjuden i någons hem där dörren hålls låst och det varnas för hunden.

Hade jag någon trädgård att tala om så skulle det behövas ett ordentligt staket för att hålla djurfarmen på tomten och då får man väl kombinera det med en ordentlig låsbar grind med ringklocka om jag hade en hund som jag kände minsta tvekan till när det gällde främlingar.
 
Inbrottstjuvar är väl dock inte riktigt som dom ska och tar risker som vanliga inte gör kanske, och kan säkerligen vara påverkade och därför fatta konstiga beslut. Vanliga människor stannar säkerligen om dom ens ser en varning med vaktande hund.

Men är man inbrottstjuv så får man ju liksom skylla sig själv. Hade många gånger velat att hunden biter än att jag eller min familj blir skadad.
 
Men är man inbrottstjuv så får man ju liksom skylla sig själv. Hade många gånger velat att hunden biter än att jag eller min familj blir skadad.

Fast.... om man är en "inbrottstjuv" så måsta ändå personen i fråga bli fälld innan någon kan kalla personen inbrottstjuv, antar jag ???
Ingen blir väl inbrottstjuv bara för ett oplanerat besök? dessutom så ser jag det som mer sannolikt att en person som drattar in objuden hos någon- om det finns hund och om hunden har läggning att bitas- så blir personen skadad eller då biten av hunden innan den hinner bli en inbrottstjuv.
 
Fast.... om man är en "inbrottstjuv" så måsta ändå personen i fråga bli fälld innan någon kan kalla personen inbrottstjuv, antar jag ???
Ingen blir väl inbrottstjuv bara för ett oplanerat besök? dessutom så ser jag det som mer sannolikt att en person som drattar in objuden hos någon- om det finns hund och om hunden har läggning att bitas- så blir personen skadad eller då biten av hunden innan den hinner bli en inbrottstjuv.
Om någon bryter sig in har denne redan begått ett brott men jag antar att samma person inte är så anmälningsbenägen att det behöver bli något problem för hundägaren. Det räcker ju inte enbart att hunden biter, någon måste även anmäla hundägaren och jag skulle gärna höra förklaringen hos polisen hur det kommer sig att en inlåst hund går till attack mot en främmande person som olovligen tagit sin i huset. Även hemfridsbrott är olagligt, liksom skadegörelse.
 
Fast.... om man är en "inbrottstjuv" så måsta ändå personen i fråga bli fälld innan någon kan kalla personen inbrottstjuv, antar jag ???
Ingen blir väl inbrottstjuv bara för ett oplanerat besök? dessutom så ser jag det som mer sannolikt att en person som drattar in objuden hos någon- om det finns hund och om hunden har läggning att bitas- så blir personen skadad eller då biten av hunden innan den hinner bli en inbrottstjuv.

Hinner bli? Inte får man gå in i folks hus och hem hur som helst. Förstår inte riktigt hur du menar. Tycker du inte personen förtjänar att bli biten försen efter den rånat?
 
Hinner bli? Inte får man gå in i folks hus och hem hur som helst. Förstår inte riktigt hur du menar. Tycker du inte personen förtjänar att bli biten försen efter den rånat?

Nej det får man inte men om någon gör det betyder det inte per automatik att det är en inbrottstjuv,jag svarade på ditt inlägg att en inbrottstjuv som blev biten fick skylla sig själv.
Dit jag vill komma: Om hunden biter innan personen blir en inbrottstjuv då?, vilket såklart är mer sannolikt med en hund som är lite på, vaktande och aktiv.
 
Om någon bryter sig in har denne redan begått ett brott men jag antar att samma person inte är så anmälningsbenägen att det behöver bli något problem för hundägaren. Det räcker ju inte enbart att hunden biter, någon måste även anmäla hundägaren och jag skulle gärna höra förklaringen hos polisen hur det kommer sig att en inlåst hund går till attack mot en främmande person som olovligen tagit sin i huset. Även hemfridsbrott är olagligt, liksom skadegörelse.
”Dörren var öppen så jag gick in för att kolla om det hänt någonting och då bet hunden mig”.

Antagligen gör man bäst i att ha en kamera på verandan för att helgardera sig för sånt :meh:
 
Allt jag vet är att han larmar ett kort skall när det rör sig okända människor här samt att han stannat dom vid grinden när vi inte kommit ut.

Men det låter konstigt att ett kort skall och att hunden "stannar" folk, alltså utan att ex morra eller hota? anses vara att hunden inte släpper in folk., Ja menar, inte ens jag som är hundrädd skulle ha problem med en sådan hund, annat är det om det finns onämnda uttryck av hotbild hos hunden.
 
Hinner bli? Inte får man gå in i folks hus och hem hur som helst. Förstår inte riktigt hur du menar. Tycker du inte personen förtjänar att bli biten försen efter den rånat?
Förtjänar och förtjänar.


Det är inte så att en hund kan skilja mellan folks avsikter. I Sverige har man inte rätt att straffa folk för verkliga eller planerade brott utan endast försvara sig med det våld nöden kräver. Det kan lika gärna vara en hantverkare eller en överförfriskad person som gått fel som en inbrottstjuv. Hur ska man kunna bevisa avsikten?
 
Nja, jag har haft besök av sotaren där aviseringen aldrig kom så jag upptäckte helt plötsligt en främmande karl i trädgården. Den förre sotarmästaren hade gått i pension och ett nytt företag hade tagit över med för oss okänd personal. Sotare är ju inte klädda som vanliga hantverkare heller utan ser väldigt annorlunda ut.
Men vad du tjatar! TS har ju redan skrivit flera gånger att hon vet att hon har ett strikt ägaransvar! Varenda hund kan bitas om den har några tänder.
Jag tjatar inte om någonting? Skrev bara att det kan vara en anledning till att hantverkare osv inte bryr sig om skällande hundar.

Hur hundar reagerar beror ju mycket på energin människan kommer med. Hantverkar osv har nog inte samma energi som en som planerar att göra inbrott.
 
Men det låter konstigt att ett kort skall och att hunden "stannar" folk, alltså utan att ex morra eller hota? anses vara att hunden inte släpper in folk., Ja menar, inte ens jag som är hundrädd skulle ha problem med en sådan hund, annat är det om det finns onämnda uttryck av hotbild hos hunden.

Det du nämner är mitt svar på vad som sker den 1 % som vi inte upptäcker att vi får besök på gården. Mao han ger ett kort skall för att uppmärksamma oss vad som sker, och sen stannar han folk om inte vi kommer ut. Det nämns ingenstans i tråden om hur han stannar dom. Det är rätt irrelevant då tråden handlar om att jag söker fakta på vad som gäller ifall olyckan är framme. Hade det däremot handlat om hur jag skulle vilja träna bort det så hade jag skrivit mer detalj om vad som sker.
 
Det du nämner är mitt svar på vad som sker den 1 % som vi inte upptäcker att vi får besök på gården. Mao han ger ett kort skall för att uppmärksamma oss vad som sker, och sen stannar han folk om inte vi kommer ut. Det nämns ingenstans i tråden om hur han stannar dom. Det är rätt irrelevant då tråden handlar om att jag söker fakta på vad som gäller ifall olyckan är framme. Hade det däremot handlat om hur jag skulle vilja träna bort det så hade jag skrivit mer detalj om vad som sker.

Men om nu hunden inte biter någon, vad är problemet?
 
Förtjänar och förtjänar.


Det är inte så att en hund kan skilja mellan folks avsikter. I Sverige har man inte rätt att straffa folk för verkliga eller planerade brott utan endast försvara sig med det våld nöden kräver. Det kan lika gärna vara en hantverkare eller en överförfriskad person som gått fel som en inbrottstjuv. Hur ska man kunna bevisa avsikten?
Förberedelse till flertalet brott ÄR straffbart i Sverige bland annat stöld och rån. Dock är väl inte hundbett med i straffskalan.
 
Jag har fått de svar jag letade efter, så tack er som gav konkret fakta om vad som gäller vid eventuellt intrång i trädgården :heart

Hunden är van vid att det vistas okända människor på gårdsplanen då gårdens åkrar är i bruk och viss förvaring av maskinerna sker här så frågan rör endast trädgården. Människorna som rör sig på gårdsplanen går aldrig in i trädgården utan lov eftersom de är tillsagda av sin chef att respektera vårt boningshus. Därför vet jag att hunden inte heller hoppar över staketet, eftersom personalen var här senast igår då de gödslade inför 4e skörden. Så länge personer inte rör grinden så nonchalerar han dom. Det är människor jag inte litar på, alla tänker inte logiskt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 240
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Vi har ibland besök av andras hundar på tomten, både jakthundar som snurrat iväg från sitt spår, folk som har med sina hundar i arbetet...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Anders
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 613
Senast: Inte_Ung
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 828
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp