Regler vindskydd?

lander83

Trådstartare
Är det någon som vet om det är tillåtet att ha 6 st hästar i hage med ett vindskydd godkänt för 4 st om två av hästarna går in på kvällen? Hittar ingen info om det och alla säger olika.
 
Det borde väl inte vara tillåtet? Tänker att hästar som går ute dygnet runt under den kalla perioden ska ha tillgång till sitt vindskydd hela dygnet, inte bara på natten. Då måste det ju vara tillräckligt stort dygnet runt?
 
Jag tänker att storleken ju är ett minimimått och satt av säkerhetsskäl, så med det som grund känns det väl inte särskilt lämpligt att ha fler hästar än så i hagen även om det är för begränsad tid.
 
Kontaktade Länsstyrelsen och fick detta svar, tycker dock själv att det känns lite fel.

"Det är ok att ha fler hästar i hagen än ligghallsplatser så länge alla hästar har tillgång till en egen stallplats under stallsäsongen. Så om bara tre hästar hålls i hagen i över 16 timmar under stallsäsongen och de andra hästarna tas in går det bra."
 
Kontaktade Länsstyrelsen och fick detta svar, tycker dock själv att det känns lite fel.

"Det är ok att ha fler hästar i hagen än ligghallsplatser så länge alla hästar har tillgång till en egen stallplats under stallsäsongen. Så om bara tre hästar hålls i hagen i över 16 timmar under stallsäsongen och de andra hästarna tas in går det bra."
Ja så kantig är lagen men vet man hur hästar är och att de skadar sig på allt de kan skada sig på så bör man ändå inte ha det så. Är alla hästarna såta vänner på riktigt så visst, då fungerar det säkert men står en och hotar en eller fler så anser jag att de inte ska gå ihop alls.
 
Är det någon som vet om det är tillåtet att ha 6 st hästar i hage med ett vindskydd godkänt för 4 st om två av hästarna går in på kvällen? Hittar ingen info om det och alla säger olika.
Jag tycker inte man bör ha fler hästar i hagen på dagen. I lösdrifterna jag har erfarenhet av så vilar en hel del hästar på morgonen och på dagen i lösdriften, dom använder den sällan på nätterna. Att släppa in flera hästar då kan göra att dom störs lite eller inte får tillgång till ligghallen som dom ska få. Man måste komma ihåg att inte hästar sover som vi gör, dom har lite andra tider oftast.
 
Vi behöver nog skilja på vad som är lagligt och vad som är lämpligt eller rimligt. Vad man tycker är underordnat vad djurskyddslagen säger, helt enkelt.
Jag tänker att det kan variera beroende på hur hästflockarna ser ut. Vissa flockar är supertighta och har inga problem att klämma ihop sig på liten yta. Andra flockar kräver tredubbel yta i lösdriften för att alla hästar ska kunna vara där samtidigt. Vissa flockar är okej med att några av hästarna står på stall på nätterna, andra inte
 
Vi behöver nog skilja på vad som är lagligt och vad som är lämpligt eller rimligt. Vad man tycker är underordnat vad djurskyddslagen säger, helt enkelt.
Jag tänker att det kan variera beroende på hur hästflockarna ser ut. Vissa flockar är supertighta och har inga problem att klämma ihop sig på liten yta. Andra flockar kräver tredubbel yta i lösdriften för att alla hästar ska kunna vara där samtidigt. Vissa flockar är okej med att några av hästarna står på stall på nätterna, andra inte
Men vad lagen säger betyder inte alltid att det är det bästa..bara att det är tillåtet. Och jag påstår inte att mina erfarenheter är dom enda och det som är rätt för alla men det är dom erfarenheterna jag har av lösdrift och pga dom så hade jag inte uppskattat att det kommer så att säga "daghästar" in i flocken. Det hade inte fungerat med lösdriftshästarnas rutiner och behov.

Det skadar faktiskt inte att tänka till på flera sätt och ta till sig av andras erfarenhet om saker och ting.
 
Senast ändrad:
Men vad lagen säger betyder inte alltid att det är det bästa..bara att det är tillåtet. Och jag påstår inte att mina erfarenheter är dom enda och det som är rätt för alla men det är dom erfarenheterna jag har av lösdrift och pga dom så hade jag inte uppskattat att det kommer så att säga "daghästar" in i flocken. Det hade inte fungerat med lösdriftshästarnas rutiner och behov.

Det skadar faktiskt inte att tänka till på flera sätt och ta till sig av andras erfarenhet om saker och ting.
Tråden startades med frågan om ifall det är tillåtet.
Vi kan nog utgå ifrån att frågeställaren själv kan avgöra om det fungerar i hens hästflock.
 
Tråden startades med frågan om ifall det är tillåtet.
Vi kan nog utgå ifrån att frågeställaren själv kan avgöra om det fungerar i hens hästflock.
Ja och jag skrev vad man mer bör tänka på oavsett vad lagen säger. Kommer aldrig förstå hur folks erfarenheter kan vara irrelevanta, det är ju så man upptäcker vad mer man faktiskt kan tänka på som man kanske inte tänkt på innan. Jag tänkte inte på sådant innan jag såg lösdriftflockarna jag sett.

Det finns ingen person i hästsammanhang som tänker på allt och kan allting redan. Även med sin egen hästflock så upptäcker man saker och ting hela tiden, tycker jag iallafall. Och som sagt igen, bara för att lagen säger någonting så innebär det inte att man inte behöver tänka på någonting annat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 132
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp