Regnkläder till ridning

Bellafjella

Trådstartare
Jaha! Idag var sig lik som alla andra dagar! När vi kom till stallet öste regnet ner :( Men skulle man strunta i att rida för att det regnar så skulle ju stackars pållen aldrig få komma ut...........

Så fram med tips nu! Vad har ni på er när ni rider i regn?

Dottern har ett regnställ men det var svindyrt och håller ändå inte regnet ute. :devil:

H**ks har ju någon sorts regnrock (CRW) men hur funkar en sån? Blir man inte blöt på benen eller det är en sådan som man kan knäppa ihop runt benen?

Kom med tips är ni snälla, helst BILLIGT! :D

Sv: Regnkläder till ridning

Har ridit i vanliga regnkläder ett antal gånger, men avskyr det hjärtligt. Alltid blir man blöt, eller så tar det emot.

Absolut bästa jag ridit i är en lång regnrock, den har knäppning runt benen och delbar bak. Tillhör mamsen, vet inte var hon köpt den. Kompletterat med ordentlig westernhatt så blir jag inte blöt varken i nacken eller på näsan heller.

/Ida

Jaaa! Det är en sån vi funderat på att köpa. :) Men hur funkar det där med knäppningen runt benen? Får man det verkligen tätt eller allt vatten "forsar in" ändå?

Någon som har H**ks långa rock och kan säga något om den? Viktigt är att man verkligen förblir någorlunda torr och helst inte svettas ihjäl undertill. :)

Jag rider i en regnponcho (stavning?), av bättre kvalitet. Tror den är köpt i en jaktaffär. Den är verkligen super, den går ner över benen och en bit av ridstövlarna, sluter tätt i nacken, huva om man vill använda det och man får plats med alla möjliga kläder under!

Har också en regnoverall, men den är en strl för liten så den kryper upp i midjan, men den används ibland ändå.

Säger bara en sak; Rainlegs! Världens bästa "uppfinning":D De väger ingenting, är lätta att knäppa på, skyddar låren och knäna utam att det blir klumpigt och halkigt. Perfekta att använda i kombination med en vanlig oljerock eller regnjacka.

Kommer inte ihåg fabrikatet nu men sök på Rainlegs eller gå in på någon välsorterad risdsportbutik så finns de garanterat där.

Ojdå. Jag är den som håller mig inne i stallet vid ösregn, hästen står i öppningen och kikar ut men längre går han inte :D

När jag ridit i regn har jag haft en min regntäta ridjacka (tror den var rätt dyr dock), ovanpå den har jag en tunn regnjacka som nog inte kostade mer än 20:- Det brukar hlla rätt så tätt. På benen har jag regnchaps, eller vanliga. På fötterna antingen gummistövlar eller min jordpush. Hästen får ett regntätt ländtäcke.

Dock håller inte detta för skyfallsregn, men då går jag som sagt inte ut.

Jaaa! Det är en sån vi funderat på att köpa. :) Men hur funkar det där med knäppningen runt benen? Får man det verkligen tätt eller allt vatten "forsar in" ändå?

Någon som har H**ks långa rock och kan säga något om den? Viktigt är att man verkligen förblir någorlunda torr och helst inte svettas ihjäl undertill. :)

Jag har den regnrocken :love:

Det funkar jättebra om det inte blåser för mycket eller om man rider allt för fort. Den skyddar både ryttare och sadel. Man knäpper inte fast den runt benen, men det är så att man kan göra den lite kupad vid knäna så att den stannar där någorlunda snällt.

Man blir svettig i den om man tar på den för säkerhetsskull och det sedan inte regnar, men den andas lite.

Senast ändrad:

Jag brukar ha ett par helt vanliga regnbyxor på mig, köpte på Staduim tror jag. Upptill har jag en helt vanlig ridjacka som är vattentät, från Mountain Horse. Klarar i alla fall en timme i ösregn utan problem. :D

Köpte nyligen en regnridrock från Roping, fattar inte varför jag inte gjort det tidigare! Den går att knäppa runt knät om man vill, men jag tycker den skyddar rätt bra även om man inte gör det. Rekomenderar den varmt!

Liknande trådar

Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat... 2
Svar
31
· Visningar
5 287
Senast: moon
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 451
Senast: -Catherine-
·
S
Utrustning phu nu har jag provat så mycket sadlar på en vecka att jag e vimmelkantig. till knepet hör att jag sitter i rullstol, är 180 cm lång... 2
Svar
27
· Visningar
4 615
Senast: __Stilett__
·
Utrustning fanns inte detp å h**ks innan? eller finns de någon annastanns..? ibland bara måste man ju rida i regnet å vissa de är abra å kasta...
Svar
15
· Visningar
1 971
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka