Bukefalos 28 år!

Regnkläder för vuxna

zassoo

Trådstartare
Bra regnkläder för vuxna, vad ska man satsa på? Vill kunna vara ute med barnen i flera timmar utan att bli blöt :)
 
Mitt mest vattentåliga regnställ var ett galonställ från jula. Jag tycker galon funkar bra, men en del säger att de blir blöta inifrån av galon.
 
Jag har Bergans, tror det heter "super lett". Funkar fint i timmar i regn på vandring. Bra ventilation genom dragkedjor under armarna.
 
Just det, jag behöver leta i lite lägre prisklass så får kanske avstå supergrejerna :)
 
Just det, jag behöver leta i lite lägre prisklass så får kanske avstå supergrejerna :)
På engelsons kan man köpa ett regnställ i galon för 450kr. Nackdelen som jag upplever det med galon är att det lätt blir varmt eftersom det inte andas. Jag hade idag en galonkappa på hundpromenaden. Det var ca 11-12 grader varmt ute och utöver galonkappan hade jag gummistövlar, lite längre shorts och en långärmad t-shirt (för jag tycker det är obehagligt med galontyget direkt mot huden). Efter ungefär en timme var jag tvungen att ta av mig galonkappan och gå med den knuten runt midjan en stund, eftersom jag blev så vansinnigt varm.

Jag upplever inte att jag blir lika varm av tex min regnjacka i något speciellt "regntyg" från Bergans, men den jackan är å andra sidan svindyr. Gissar dock på att det finns en drös regnkläder som är helt ok utan att vara varken i galon eller svindyra. Tittar man åter igen på Engelsons har de något set som kostar 800kr men som då är i tyg som också andas. Lite svårt att veta var din gräns går prismässigt. 800kr är ju en del pengar, men egentligen inte jättemycket för regnkläder av bra kvalitet.
 
En 3/4 Galonrock från Helly Hansen + Sydväst, eller någon 3/4 oljerock + hatt skulle vara mitt val. Kostar lite mer kanske i inköp men håller lätt 15-20 år + så årskostnaden lär slå billigare märken med hästlängder.
 
Har en skaljacka från Haglöfs som jag köpte 2011 och den är använd flitigt, sista åren i stallet. Har aldrig regnat igenom den.
Jag hade satsat på nåt bra funktionsregnställ från en ordentlig friluftsbutik. Håller de för fjällvandringar i flera dagar så håller de nog för att vara ute med barnen. Dyra ja, men som sagt min jacka har använts året runt sedan 2011, nu börjar dragkedjan bli trött men det handlar fräst om att den inte är gjord för att rida i, blir ju slitigt längst ner på dragkedjor när man rider...
 
Vill bara flika in att om man behöver hålla sig i de lägre prisklasserna så spelar det ingen roll att kläderna håller i 20 år och årskostnaden blir sååå låg. Man kan inte köpa dem ändå.

Jag svarade på TS, där stod inget om prisklassen. Såg det senare. Fö köper jag aldrig märkeskläder till fullpris, jag handlar på Outlet. Jag tycker det är en bra kompromiss.
 
Jag köpte på Gekås för några år sedan byxor och jacka. Supernöjd med dem.

Annars Engelsons. De är bra på alla typer av fritidskläder.


Lånar tråden lite... men du verkar ju ha erfarenhet av Engelsons.

Har Engelsons nån friluftsbyxa som är stretchig och smidig? Gillar att de har korta benlängder, jag har en byxa med fickor mitt fram på låret och gillar dem ej. Tyget flexar ju ingenting när fickan är sådan och man kan inte använda fickan till nåt vettigt heller (vem vill tax ha mobilen mitt på låret, osmidigt). Tror det är Helags jag har. Ljuslila är de iaf, färgen snygg en passformen kass.
 
Har Engelsons nån friluftsbyxa som är stretchig och smidig? Gillar att de har korta benlängder, jag har en byxa med fickor mitt fram på låret och gillar dem ej. Tyget flexar ju ingenting när fickan är sådan och man kan inte använda fickan till nåt vettigt heller (vem vill tax ha mobilen mitt på låret, osmidigt). Tror det är Helags jag har. Ljuslila är de iaf, färgen snygg en passformen kass.
Jag äger inga själv, men jag tror att Gripsholm eller vad de heter är stretchiga.
 
Mina Haglöfs-regnbyxor köpte jag 2007, de håller fortfarande prima tätt! Finns ibland begagnade på tradera, kan vara värt att hålla utkik? Jag rekommenderar dragkedja i båda sidorna på benen, då är de lätta att dra på och av även med ytterskorna på samtidigt.
 
Lånar tråden lite... men du verkar ju ha erfarenhet av Engelsons.

Har Engelsons nån friluftsbyxa som är stretchig och smidig? Gillar att de har korta benlängder, jag har en byxa med fickor mitt fram på låret och gillar dem ej. Tyget flexar ju ingenting när fickan är sådan och man kan inte använda fickan till nåt vettigt heller (vem vill tax ha mobilen mitt på låret, osmidigt). Tror det är Helags jag har. Ljuslila är de iaf, färgen snygg en passformen kass.
Jag har deras ”fritidsbyxa trail pro” och det är mina bästa byxor just nu! Bra passform och jättemjuka och sköna. 👌🏻
 
Tack för alla tips! Ska kika runt lite, har kollat på Engelsons men svårt att veta vad som är bra.

Prisklass är svårt att säga men har i alla fall absolut inte råd med en regnjacka för 1000 spänn :p
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 347
Senast: Guldaskig
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
784
Senast: Mint
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp