Regnskållor

Jag köpte en treåring i januari 2016 som hade väldigt mycket regnskållor. Ryktade henne och tvättade med Hibiscrub och sedan gjorde jag inte mer. Det försvann så småningom när hon satte sommarpäls och har aldrig kommit tillbaka.
 
Tvättade skällorna med Alsollösning och sedan vaselin för att lösa upp krustorna och komma åt under, försvann på några veckor fast då hade hon punktvis
 
Virkona alla täcken, borstar, de är otroligt smittsamt .. Jobbat i travstall där mer eller mindre alla fick problem med detta antagligen pga av tjock päls men sen för att de delade på selunderläggen. Alla hade samma, och lika nu vår 4 åring fick de i vintras nu och det har hon aldrig haft hemma. Så blev rejält förvånad när hela hästen var proppfull när jag var där en vända. Men visade sig att hästarna står med samma täcke dygnet runt ..
 
Min fick regnskållor när han som unghäst gick på lösdrift. De var storflock på nästan 40 hästar. De flesta fick det. Det var under en kall och blöt höst.

Jag tvättade med schampo med jodopax(Finish line) och lät det ”dra” lite innan jag tvättade bort det. Sen fönade jag honom torr innan han gick ut igen. 🙈 :laugh:

Det försvann ganska fort, max 2 veckor. Övriga i hagen hade fortsatta besvär. Men min fick inte tillbaks det.
 
Några framsteg? Min gamling fick regnskållor varje vinter, extremt mycket de första åren jag hade honom men allt eftersom jag fick bättre ordning på magen så blev det bättre, syntes även på hovarna.

Det som egentligen fungerade bäst var blåspray, men då han var vit och såg aningens rolig ut så övergick jag till Ekholms Prob Olja och det fungerade riktigt bra, masserade in en gång per dag på skållorna och de lossnade och läkte.
 
Några framsteg? Min gamling fick regnskållor varje vinter, extremt mycket de första åren jag hade honom men allt eftersom jag fick bättre ordning på magen så blev det bättre, syntes även på hovarna.

Det som egentligen fungerade bäst var blåspray, men då han var vit och såg aningens rolig ut så övergick jag till Ekholms Prob Olja och det fungerade riktigt bra, masserade in en gång per dag på skållorna och de lossnade och läkte.
Ja just nu är vi inne i en bra läkperiod. Tvättade fem dagar i rad och lät sen huden vila två dagar och då började bulorna skorpa till sig. Gör samma denna veckan och hoppas på fortsatt bra effekt. Hon är verkligen ful nu för hon har fått sommarpäls över de läkta skållorna så hon är typ leopardprickig nu... Längtar till varmare väder så hon kan vara naken dygnet runt!
 
Ja det finns det. Mage i obalans ger hud i obalans. Eller rättare sagt, en mage som är i obalans kan inte ta upp näringen korrekt och det blir då samma effekt som om man inte ger en fullgod foderstat som täcker behoven och får hästen inte det hen behöver så visar det sig gärna genom diverse hudproblem.
Precis som människor! Många hudproblem, så som allergier, beror på kosten.

Jag fick lära mig att yttre behandling, såsom salvor etc absolut kan vara välgörande, men hudens känslighet beror ofta på vad vi äter.

På hästar tänker jag på tex proteinintag som kan orsaka bulor. Likaså har hundar som kliar sig,
ofta sådana problem, som beror på fodret.

Jag har dock ingen källa på att regnskållor har ett konstaterat samband med foder?

Min hästs andingsproblem är dock direkt relaterat till höet. Hon tål inte hösilage och det märks direkt om hon råkat få fel hö.

Veterinären trodde mig knappt, men jag lärde mig själv.

Vilken typ av grovfoder får din häst? @Fiorano
 
Ja just nu är vi inne i en bra läkperiod. Tvättade fem dagar i rad och lät sen huden vila två dagar och då började bulorna skorpa till sig. Gör samma denna veckan och hoppas på fortsatt bra effekt. Hon är verkligen ful nu för hon har fått sommarpäls över de läkta skållorna så hon är typ leopardprickig nu... Längtar till varmare väder så hon kan vara naken dygnet runt!
Det är säkert bra att vila lite mellan behandlingarna. En del preparat går hårt åt huden, även när de hjälper.

Hibiskrub, när man tvättar sig själv med det, är hemskt.
 

Liknande trådar

Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
1 927
Senast: Efwa
·
Hästvård En av unghästarna hade i oktober ådragit sig regnskållor efter att han kom hem från hingstbetet. Det var så pass mycket att jag kände...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: Melgibson
·
T
Hästvård Har sökt på nätet utan att hitta något som stämmer helt å hållet. Allt började med ett skav efter bandage på baksidan av framknät...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Fritzon
·
Hästvård För snart två veckor sedan fick min 25-åriga häst regnskållor över praktisk taget hela kroppen utom benen och huvudet. Det kom mycket...
2
Svar
23
· Visningar
4 298
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp