Regnskållor - okunnig VET??

Zephira

Trådstartare
En av unghästarna hade i oktober ådragit sig regnskållor efter att han kom hem från hingstbetet. Det var så pass mycket att jag kände att jag inte riktigt kunde hantera det på egen hand så jag lastade och åkte till veterinärkliniken med honom. Där konstaterades alltså regnskållor och han skulle gå på antibiotika i 5 dagar med 32 ml om dagen samt tvättas med Klorhexidinschampo.
Då han även hade fått både mugg och rasp på benen så lade VET omslag med sulfa och fiskolja. Detta försvann efter bara några dagar efter ett par omslagsbyten, regnskållorna var det värre med...

Sprutorna gick inte då han första gången fick en penicillinchock och sedan var det tvärkört att spruta honom. Jag vet inte hur många kanyler vi krökte och blev nästan ihjälsparkade och trampade på, men på något vis lyckades vi plåga i honom hela kuren.
Inget blev bättre av penicillin eller schampo och det var för två veckor sedan som jag plockade bort de sista "penselborstarna" från huden. Det har alltså tagit nästan 5 månader att bli av med detta trots att VET tagit prover och "behandlat" vilket skulle få bort åkomman "mycket snabbt" som det hette.
Senare läste jag på nätet att det är i princip omöjligt att bota och att det måste läka ut av sig självt...
Varför säger inte VET det då med en gång istället för att ge oss behandling som kostade mig 2500 kronor som ändå inte skulle hjälpa! Ibland bir jag bara så irriterad på VET som gör så här.
Som en bekant till mig som driver inackorderingsstall i Tyskland berättade, han hade vid ett tillfälle frågat varför VET alltid tog blodprov för motsvarande 250 SEK varje gång han behandlade en häst. Han fick till svar "Veterinärer måste också överleva..."
Jahaaaa...men sist jag kollade så var typ den sortens kvacksalveri olaglig...eller??
Någon annan som råkat ut för samma sak?
 
Sv: Regnskållor - okunnig VET??

Har inte så mkt råd att ge dig, men det finns en bra sida att läsa...
www.sva.se
gå in på djurhälsa klicka sen på häst och sen hudsjukdomar sen streptotrikos.
 
Sv: Regnskållor - okunnig VET??

Regnskållor (streptotrikos) orsakas aw bakterien Dermatophilus congolensis som är mkt känslig för penicillin. 5 dagars behandling tillsammans med klorhexidinschampo (som ska werka 10 min innan det sköljs ur) är alltså en korrekt behandling. Har du läst att infektionen är så gott som omöjlig att bota har någon blandat ihop begreppen. De krustor som redan har bildats förswinner dock inte - det måste pillras bort. Detta innebär inte att infektionen finns kwar.

Precis som wid alla andra antibiotikabehandlingar finns alltid risk att hästen återinfekteras om inte det som predsiponerat för infektionen plockas bort - lång päls som ofta blir blöt, täta täcken, smutsig wojlock osw.

Togs bakt och resistens wid det första besöket?


Om hästen fick en äkta penicillinchock tog ni en mycket stor risk som fortsatte behandlingen. Risken är stor att det inträffar igen och man bör inte fortsätta med kuren om något sådant inträffar. Fö kan kliniken inte lastas för att hästen är swår att spruta, men wisst är det ett helsike med spruträdd häst.


Den tyska weterinären hade humor och gjorde nog misstaget att skoja med en som war befriad från den waran... Blodprower är ett mycket bra hjälpmedel och kan ge wärdefull information om sjukdomen. Jag har swårt att se att prowtagning aw ett sjukt djur skulle wara detsamma som kwacksalweri?
 
Sv: Regnskållor - okunnig VET??

Min häst hade det förra vintern när han inte var klippt. Nästan uteslutande på halsen, ser ganska snuskigt ut. Vet kollade på det, men fick inget utskrivet. Hon bara rek att han skulle vara så mycket utan täcke som det bara gick och det försvann av sig själv efter någon månad..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 932
Senast: Boerperd
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 607
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 345
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp