Regntäcke på sommaren? Är jag ensam om detta??

Bukefalos 30 år!

Min gamla tant HATAR täcken så hon slipper om det inte är typ 5 grader och ösregn hela dagen.

Unghästen HATAR regn och bli blöt, men har har ett hus att gömma sig i vid behov så han får klara sig.

Gammelgubben vägrar täcken numera.

Hade vi bott närmare hästarna kanske jag slängt på täcke vid ihållande regn även sommartid (och sen tagit av dom igen när det slutat regna), men när solen kryper fram efter regnet blir hästarna kokta under täcke, så de får helt enkelt klara sig. Iaf gammelgubben (som är känslig i ryggen) har tydligt sagt att det är värre med täcke i värmen än att vara blöt i regnet.

Jag tänker att det beror på individ och hur hagen ser ut. Finns tillgång till skugga tex om hästen blir varm? Det bästa är ju om hästen kan välja, skugga, sol, tak och regn/vindskydd. Ser tyvärr ofta täckade hästar i gassande sol utan möjlighet till att kunna gå undan. Vi hade en häst i området som behövde veterinär hjälp pga överhettning för några år sedan så jag har definitivt blivit mer restriktiv med täckning efter det.

Precis. Jag vill ha skydd för väder och vind året om. Täckar väldigt sällan på sommaren eftersom hästarna går på lösdrift och det regnar sällan så länge och så kallt så att de inte kan reglera med att gå in och äta resterande tid. Vintertid täckar jag mera eftersom det är kallare och jag (har visserligen fri tillgång) har foderplatserna så långt från ligghallen som möjligt för att få mer rörelse. Är det riktigt skitväder då så kan jag också fodra under två olika tak precis vid ligghallen. Tycker det är viktigt att täcka utifrån hästens förutsättningar, vädret är bara en del av dem.

Min gammelgubbe (blev 31, dog 2012), hade täcke ute höst, vinter och vår. Tjocklek beroende på väder och temperatur
På sommaren för det mesta naken, om det inte regnade mkt eller mkt insekter
Han var en fryslort ibland. Klipptes året runt pga sin PPID

Hade täcke häromdagen när det regnade och var under 14 och blåst och vädret kändes kallt. Regnade mycket hela dagen.
Hade inte täcke ett par dagar senare när det skulle vara över 16 och mindre vind. Och kom skurar under dagen men inte regn hela tiden.
Nya hästen sa att han väldigt gärna vill ha täcke på i fortsättningen om det regnar. De andra två var bara nöjda med att få komma in och få lite hö. Den ena brukar kunna frysa när han är blöt men visade inget så det var varmt nog för honom.
Så jag går efter vad hästarna tycker. Ska införskaffa flugtäcke med regnrygg också

Det beror väl på hästen? Inte en generell regel. Min erfarenhet är väldigt olika behov av allt beroende på individ - foder, täcke, tillskott, utrustning.... Jag utgår från att hästägare känner sin häst bäst och vill se till att den mår bra. Så en häst fungerar fint medan den andra inte i samma väder. Vi har täcke till och från denna sommar pga ösregn, blåst och ovanligt kallt och hästen mår bra.

Vid ihållande regn har häst täcke oavsett årstid. Detta trots att häst är en islandshäst. H*n fryser vid ihållande regn, trots att man fått lära sig att islandshästar aldrig fryser ;)

Hästar är ju individer så går ju inte att generalisera riktigt. Fullblodet täckades vid regn, nuvarande kallis täckas inte ens om det skulle ösregna flera dagar i sträck på sommaren då han bara skulle bli överhettad, han är inte gjord av socker 😛

Det är ju så olika hästar, går inte att jämföra. Min häst (kallblod) har aldrig täcke, inte ens på vintern i kallt regn och blåst. Han har fri tillgång på grovfoder och ligghall att gå in i, han har aldrig visat tecken på att frysa. I början täckte jag honom för att jag trodde att han behövde det, men han klädde bara av sig täcket varje gång. Det låg helt med alla spännen fortfarande knäppta i en hög bredvid honom och han stod nöjd och naken bredvid. Han klipps inte och pälsen blir ju dyblöt men sticker man in fingrarna i hans päls så känner man att han är varm och ofta torr på huden, även i busväder.

Min förra häst, av betydligt ädlare slag, frös väldigt lätt och avskydde regn. Han blev stel som en pinne när det regnade och kunde stå och skaka trots att han också hade fri tillgång och ligghall att gå in i, så han fick förstås täcke.

Som sagt, det är omöjligt att säga något generellt för de är SÅ olika individer. Precis som att jag kan gå omkring och frysa med tjock jacka på mig samtidigt som min man kan gå i shorts och t-shirt och tycka att det är behagligt.

Jag har en gräns vid 10 grader. Under det åker regntäcket på

Har blivit smått idiotförklarad i stallet av vissa pga detta. Gör mig inget men är nyfiken

Är jag ensam om att täcka på sommaren?? 🤔
Graderna tycker jag är irrelevant egentligen när det gäller om täcke behövs eller inte. Allt beror på hur känslig hästen är, hur ihållande regnet är och om det stormar eller är stilla och om hästen har andra skydd eller inte. Att bara gå på temperaturen är lite tokigt tycker jag för det kan bli väldigt fel.

Man täckar och skyddar hästen utefter vad den enskilda individen behöver och vill oavsett temperatur.

Liknande trådar

• Får ONT i vanliga bomsadlar
  • Köpa egen hästtransport, tips?
  • Flugtäcke vid regn ☔️
  • Gasig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat