Regntäckes hjälp!

Rebecka83

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp, har tröttnat på alla dåliga regntäcken!

Jag har dålig koll på täckesmärken och vad som är bra, brukar oftast lyckas hitta bra täcken bara genom att gå på känsla. Men detta har inte funkat när jag letat regntäcken.

Det jag söker är ett fodrat (fleece?) regntäcke som är slitstarkt, lätt o luftigt och som torkar snabbt... men framförallt är vattentätt efter en hel dag med pissregn! Så har ni tips o erfarenheter får ni gärna dela med er?

självklart e de ju bra om priset inte är enormt högt.. men funktionen går före i detta läge.

//Rebecka

Sv: Regntäckes hjälp!

Det självklara svaret är Horseware!!! Då inte Amigo utan Rhino eller Rambo! :love: Har ett Rhino wug (halvhals) vintertäcke och är grymt nöjd. Det är lätt (väger minimalt!), har en otroligt bra passform och släpper inte igenom en droppe vatten. Det torkar dessutom otroligt fort!

Köpte ett Amigo regntäcke för ett tag sen och det läcker tyvärr! :( Var jättebesviken över det. Ska köpa ett nytt regntäcke till hösten och då blir det ett Rhino wug, utan några frågetäcken! Kostar lite mer än Amigo, men det är SÅÅÅ värt det!

//Alice

jag har också horseware o tycker de är bäst.

har haft amigo till förra hästen o det läckte inte o nu har en kompis det o inte läcker det än o det är väl minst en 3 år gamalt.

Håller med de andra om att det bästa är helt klart Horseware!!! :love: Alla tre Amigo, Rhino o Rambo funkar men givetvis får man vad man betalar för... o de dyrare vinner i längden... :)

Hej!

Det var faktiskt en väldigt bra fråga du hade....
Men jag kan tyvärr inte ge dig ett fullständigt svar, har faktiskt täcken av flera olika tillverkare som är kanon bra!:laugh:
Både dyra täcken från t.ex Back On Track och billiga alternativ från GeKå:s. (tror att dom är återförsäljare av Börjes varor)
Bucas tycker jag också gör kanon täcken.

Så svaret jag kan ge till dig är att NÄSTAN alla täcken är bra, det viktiga är skötsel av dom.

¤Tvätta med bara tvättmedel, ej sköljmedel (tar bort det naturliga skyddet i täcket)

¤Låt det torka på naturligt sätt (ej i torktumlare)

¤Och köp en bra impregnering (efter du har spryat täcket ska det torka ordentligt innan användning)

Jag gillar inte Shires i vanliga fall, men mitt fodrade regntäcke därifrån är kanonbra. 100 g foder, glansig insida som det inte fastnar en massa hår i, håller tätt i dagslånga ösregn, torkar snabbt och läcker inte in nånstans tack vare halvhalsen.

Horseware gör riktigt bra täcken.
Har både amigo och Rhino i regntäcken och de sitter suveränt på mina hästar, håller tätt och andas bra.

som alla andra säger,horseware!
Jag har rambo täckena och dom är super:) Om du ska ha ett som är lite fodrat så är det väl rambo california som är det.Det är 100g ,sen finns det 200g och det är ju inte ett regntäcke precis:p

Köpte ett Amigo regntäcke för ett tag sen och det läcker tyvärr! :( Var jättebesviken över det. Ska köpa ett nytt regntäcke till hösten och då blir det ett Rhino wug, utan några frågetäcken! Kostar lite mer än Amigo, men det är SÅÅÅ värt det!

//Alice

Troligtvis tillverkningsfel, hade du reklamerat det hade du fått ett helt istället. Bara för att deras täcken är outstanding är de inte ett perfekt företag. Måndags ex förekommer även bland Rambo och Rhino.

*kl*

det låter absolut som det är horseware jag ska kolla in.. tror de finns återförsäljare här på ön så jag ska ta mig dit o titta nån av de närmaste dagarna. Tack alla för tipsen!!

Troligtvis tillverkningsfel, hade du reklamerat det hade du fått ett helt istället. Bara för att deras täcken är outstanding är de inte ett perfekt företag. Måndags ex förekommer även bland Rambo och Rhino.

Helt säkert! Troll i maskineriet förekommer även hos de bästa. :)

Dock har det bara regnat en gång sen jag köpte täcket och jag vill se att det läckt ytterligare en gång innan jag kontaktar återförsäljaren. Sen om det inte blir reklamation pga att jag varit för slö så får jag ta på mig det.

Men vid närmare eftertanke ska jag nog ta kontakt med denne direkt imorgon. Det kan ju gå att reklamera det ändå....Det har ju bara legat på hästen 2 ggr sen inköp. :crazy:

//Alice

Helt säkert! Troll i maskineriet förekommer även hos de bästa. :)

Dock har det bara regnat en gång sen jag köpte täcket och jag vill se att det läckt ytterligare en gång innan jag kontaktar återförsäljaren. Sen om det inte blir reklamation pga att jag varit för slö så får jag ta på mig det.

Men vid närmare eftertanke ska jag nog ta kontakt med denne direkt imorgon. Det kan ju gå att reklamera det ändå....Det har ju bara legat på hästen 2 ggr sen inköp. :crazy:

//Alice

Enligt konsumetköplagen har du rätt att reklamera en vara i 2 år från dess att du upptäckt felet, om felet upptäcktes inom 2 år från dess att vara är köpt. Så teoretiskt sett har du 4 år på dig att reklamera om du märke felet inom två år.:idea:

Men jag hade nog gjort det så fort som möjligt i alla fall. Så säljaren inte kan strula till det för dig!:)

Horseware är oslagbara.
alla deras modeller är bra, sen får man lita de som passar bäst till sin häst.
Jag tycker att amigo är väldigt prisvärda!
jag har ett amigo som hängt med i flera år nu och det är använt varje dag och tvättat flera gånger och läcker inte och har lika bra passform än.

*kl*

var runt på stan o tittade på alla täcken jag kunde hitta.. tyvärr ligger nog horseware täckena i en prisklass jag inte klarar av, hittade ett med 100g foder som låg på 250€ (2500kr)

men tittade på horse comfort, tyckte dom kändes bra. Nån som har erfarenhet av dem?

Hej!

Det var faktiskt en väldigt bra fråga du hade....
Men jag kan tyvärr inte ge dig ett fullständigt svar, har faktiskt täcken av flera olika tillverkare som är kanon bra!:laugh:
Både dyra täcken från t.ex Back On Track och billiga alternativ från GeKå:s. (tror att dom är återförsäljare av Börjes varor)
Bucas tycker jag också gör kanon täcken.

Så svaret jag kan ge till dig är att NÄSTAN alla täcken är bra, det viktiga är skötsel av dom.

¤Tvätta med bara tvättmedel, ej sköljmedel (tar bort det naturliga skyddet i täcket)

¤Låt det torka på naturligt sätt (ej i torktumlare)

¤Och köp en bra impregnering (efter du har spryat täcket ska det torka ordentligt innan användning)

Håller helt med - det är skötseln av täcken som brukar vara huvudsaken - det bästa är att borsta bort lera/smuts efter att täcket har torkat och att tvätta det så sällan som möjligt. Jag brukar impregnera en gån direkt efter köp, varvar alltid mellan två eller flera regntäcken så att de hinner torka och tvättar vid behov. Har flera från B*rjes, billiga och bra, inget har hittills läckt och det äldsta måste vara runt 5 år gammalt nu.

Har alltid använd Horsewear o de är super men sista året har jag haft billigare täcken då förra hästen åt upp alla.
Men har i alla fall 2st horse power 1 showmaster från hööks
o det är överförväntan att de inte har läckt in en enda droppe men det är lite halvhals på dessa så jag är nöjd me dessa men ska införskaffa mig rhino wug närmare hösten.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 453
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 392
Senast: inverterad
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 442
Senast: TantAgda
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite... 2
Svar
25
· Visningar
4 412
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka