Bukefalos 30 år!

Viva

Trådstartare
Vår 9-åring har atros i rygg och framben, han är spänd över ryggen och haltar från och till när det är som värst. Långa stunder är han symtomfri. Vi har varit hos veterinären flera gånger, senast fick han Librela och sen innan äter han Previcox. Han får också olja och kosttillskott och vi försöker få ner honom i vikt. Nu rekommenderar veterinären rehab.

Jag har fått kontakt med två olika behandlare. Den ena är diplomerad hundmassör samt laserterapeut och jobbar bland annat med polisens hundar. Den andra är godkänd legitimerad sjukgymnast inriktad på veterinärmedicin som skrivit många böcker. Båda är säkert duktiga på sin sak. Men hur vet man vad man ska välja? Jag vill det bästa för min hund. Samtidigt är den ena 2.5 ggr dyrare och 10 mil bort. Gör det stor skillnad?

Vad är det för rehab som behöver göras?
Min hund som hade artros hade jag till en sjukgymnast som visade oss övningar som jag gjorde hemma. Sen hade jag också en som då och då gjorde kraniosakral terapi och kiropraktik.

Vår 9-åring har atros i rygg och framben, han är spänd över ryggen och haltar från och till när det är som värst. Långa stunder är han symtomfri. Vi har varit hos veterinären flera gånger, senast fick han Librela och sen innan äter han Previcox. Han får också olja och kosttillskott och vi försöker få ner honom i vikt. Nu rekommenderar veterinären rehab.

Jag har fått kontakt med två olika behandlare. Den ena är diplomerad hundmassör samt laserterapeut och jobbar bland annat med polisens hundar. Den andra är godkänd legitimerad sjukgymnast inriktad på veterinärmedicin som skrivit många böcker. Båda är säkert duktiga på sin sak. Men hur vet man vad man ska välja? Jag vill det bästa för min hund. Samtidigt är den ena 2.5 ggr dyrare och 10 mil bort. Gör det stor skillnad?
Ja det gör jättestor skillnad. Välj den som har en universitetsexamen och legitimering så minskar du åtminstone risken för att träffa på någon som inte vet vad den pratar om eller gör eller till och med rekommenderar skadliga saker.

Om din läkare ordinerar rehab, går du då till en legitimerad fysioterapeut eller går du till en massör?
Det är inte fel att bli masserad, men rehab räknas det inte direkt som.

Har inte veterinären rekommenderat vilken typ av rehab som hen anser behövs? Har vet bara sagt rehab och inget annat?

Ja det gör jättestor skillnad. Välj den som har en universitetsexamen och legitimering så minskar du åtminstone risken för att träffa på någon som inte vet vad den pratar om eller gör eller till och med rekommenderar skadliga saker.

Om din läkare ordinerar rehab, går du då till en legitimerad fysioterapeut eller går du till en massör?
Det är inte fel att bli masserad, men rehab räknas det inte direkt som.
Jag har varit med om legitimerade fysioterapeuter som gjort saker värre tyvärr. Men det är inget som oroar mig i detta fallet. Båda är erkänt duktiga på vad de gör.

Sen var vi hos en fysioterapeut som sa att hunden var tip topp, inga spänningar what so ever och besöket tog 15 min. 3 veckor efter bedömde en annan fysioterapeut att hunden hade ont överallt. Båda hade kanske rätt men det gjorde mig osäker.

Jag har varit med om legitimerade fysioterapeuter som gjort saker värre tyvärr. Men det är inget som oroar mig i detta fallet. Båda är erkänt duktiga på vad de gör.

Sen var vi hos en fysioterapeut som sa att hunden var tip topp, inga spänningar what so ever och besöket tog 15 min. 3 veckor efter bedömde en annan fysioterapeut att hunden hade ont överallt. Båda hade kanske rätt men det gjorde mig osäker.
Såklart finns det bra och mindre bra fysioterapeuter precis som i alla yrken. Men en hundmassör har ingen utbildning överhuvudtaget på sjukdomsproblematik, och det är ingen skyddad titel dvs vem som helst kan kalla sig det när som helst.

Satsa på en utbildad fysioterapeut till vovven, dock så avgör inte priset huruvida dom är duktiga eller inte så hittar du en billigare utbildad fysioterapeut så innebär inte det att den är sämre på det den gör. Men skippa hundmassör..tänker jag.

Jag har med åldern blivit mer pragmatisk och lägger ibland mina värderingar åt sidan och prövar vad som funkar bäst. Var kritiskt och analysera hur hundens mående utvecklas av behandlingen framför vad behandlaren säger. En del är duktiga på att sälja in sina tjänster och beskriver hundens status och möjligheter på ett sätt som är lätt att ”köpa”.

Jag gick till en kvinna som marknadsför sig som hundfysio, men det visade sig att hon är utbildad massör och utbildar sig till nått rehab..fysio..aktivt men alltså inte via universitetet så hon får inte den legitimerade titeln.
Hon förhörde sig noga om Lemmys historia och oj vad han hade ont. Skulle ta kontakt med mitt försäkringsbolag och se om de kunde ersätta för det här behövde behandlas.
Blev såklart förskräckt, men fick också lite dålig magkänsla då jag inte märkt att han skulle ha så ont som hon påstod.
Gick till vår vanliga fysio, som sett Lemmy hela tiden, vet allt och dessutom är universitetsutbildad så legitimerad.
Hon hittade ingenting över gamla skadan. Fick däremot hjälp med det jag sökte för från första början, men även det var liksom inget som blev så dyrt att jag behövde blanda in något försäkringsbolag. Tror vi gick 2 el 3 gånger med egna övningar emellan. Så det var definitivt skillnad....

Så jag hade valt den utbildade.

Jag kan väl uppdatera med att jag inte förstår exakt vad hon gör men något gör hon och vi har fått en helt ny hund.

Han har gått ner 1.5 kg. Vi försöker att gå mestadels på mjuka underlag, inga tvära kast, minska nerhopp/att gå nerför så mycket som möjligt. Sen har vi fått några övningar och hon trixar med hans spänningar när vi är där.

Allt tillsammans gör att han inte haltat på 6 månader, vi har slutat med både Librela och Previcox. Han är piggare, gladare och har ett helt annat rörelsemönster.

Jag kan väl uppdatera med att jag inte förstår exakt vad hon gör men något gör hon och vi har fått en helt ny hund.

Han har gått ner 1.5 kg. Vi försöker att gå mestadels på mjuka underlag, inga tvära kast, minska nerhopp/att gå nerför så mycket som möjligt. Sen har vi fått några övningar och hon trixar med hans spänningar när vi är där.

Allt tillsammans gör att han inte haltat på 6 månader, vi har slutat med både Librela och Previcox. Han är piggare, gladare och har ett helt annat rörelsemönster.
Vilken solskenshistoria 🤩. Vem av dem valde du?

Kan väl uppdatera tråden med lite tråkigare nyheter, en skada på korsbandet. Det är inte av så just nu är vi lite i limbo för att se vilket håll det barkar. Om det blir operation, om jag vill operera.

Liknande trådar

• Rycker till
  • Ledsmärta
  • Ta hem hund efter operationen
  • Ofräsch hund utan tydlig diagnos - långt!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Arbetsintervju
  • Hiss & diss - del 8

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat