Bukefalos 28 år!

Reiningfrågor

Pancakes

Trådstartare
Jag var och kikade på en av klasserna till September Rundown tidigare idag. Tyvärr fick jag inte med mig någon som är mer haj på western än vad jag är så jag hängde inte riktigt med på allt då jag bara ridit lite basic western för några år sedan.

- Vilka olika bedömningar finns det? Vad tittar domarna efter? Det var (minst) en klass i klassen när jag kikade så de fick dels poäng uppåt 200 och dels runt 60-70 nånstans.
- Några ekipage red samma mönster (det vet jag i alla fall att det heter ;) ) som de andra, men fick 0 poäng. Vad beror det på? Är det något strul med utrustningen som de kollade? De jag såg verkade ju inte göra det lika bra som flera av de andra men de gjorde ju de flesta rörelserna i alla fall.
- Jag har alltid tänkt på reining lite som westernridningens dressyr, får man ut någon skriftlig bedömning efter sin ritt som man gör med dressyrprogrammen?

Kommer säkert komma ihåg fler saker jag funderade på, men nu står det still :p

Någon som kan göra ett tappert försök att förklara?
 
Senast ändrad:
Sv: Reiningfrågor

I reining godtas inga "misstag" som det görs i dressyr (?). Där kan man vad jag förstått rida fel väg men ändå få fortsätta med något slags avdrag? I reining blir du diskad om du gör något fel (tex rider fel väg osv)

Där ekipagen fick runt 200 poäng; kan det varit flera domare och poängen lades ihop? Här är jag inte helt säker men,. en gissning :P
 
Sv: Reiningfrågor

Ja, man kan rida fel väg två gånger innan uteslutning (och får då poängavdrag) i dressyren. Dock är det ju så i dressyren att allt görs på samma plats i programmet, de som red igår hade lite olika placering i mönstret även om det var likadant. Några red närmare väggen, en del gjorde slidestop tidigare än andra osv. Samma med volterna, de hade lite olika storlek också. För alla ekipagen då, inte bara de som fick 0 poäng.

Och ja, det var flera domare på plats. Det satt 3 par med människor nere i ridhuset, tänkte att det nog var 3 domare och 3 skrivare eller nåt (för så hade det varit på en dressyrtävling :angel:)
 
Sv: Reiningfrågor

Mer om reining kan du läsa här: http://www.alltomreining.se/sida2.html
Runt 200 poäng tyder ju på tre domare, då man i reining utgår från en poäng på 70, dvs, alla som går in på banan har 70 i poäng, sedan får man plus och minuspoäng, samt straffpoäng.

I reiningen görs saker på angivna ställen, dock är det inte lika exakt som i dressyr. Det viktiga är inte exakt var du gör något utan mer hur du gör det. Dock är det viktigt att mittpunkten hamnar på mitten och att volter blir lika stora åt båda hållen. Om du tittar på bilden av ett mönster kan det se ut som om du skulle rida volterna större och större eller mindre och mindre, men det ritade mönstret är ingen exakt bild av hur det ska se ut utan bara en hjälp för minnet. Läser man texten till mönstret blir det tydligare. Det är inte den exakta storleken på volterna till exempel, utan mer hur de görs och att det finns en tydlig skillnad mellan "stor och snabb" och "liten och långsam". Från sidan jag länkade till kan du gå vidare och titta på hur olika reining mönster ser ut och beskrivs.
 
Sv: Reiningfrågor

Tack tack! Vad upplyst jag plötsligt känner mig ;) :bow: Ska genast kika på länken!
 
Sv: Reiningfrågor

Och nu, efter att ha läst hela länken, känns det som att jag kommer förstå så mycket mer på måndag när jag ska ge mig på att kika igen! :laugh:
 
Sv: Reiningfrågor

Mer om reining kan du läsa här: http://www.alltomreining.se/sida2.html
Runt 200 poäng tyder ju på tre domare, då man i reining utgår från en poäng på 70, dvs, alla som går in på banan har 70 i poäng, sedan får man plus och minuspoäng, samt straffpoäng.

I reiningen görs saker på angivna ställen, dock är det inte lika exakt som i dressyr. Det viktiga är inte exakt var du gör något utan mer hur du gör det. Dock är det viktigt att mittpunkten hamnar på mitten och att volter blir lika stora åt båda hållen. Om du tittar på bilden av ett mönster kan det se ut som om du skulle rida volterna större och större eller mindre och mindre, men det ritade mönstret är ingen exakt bild av hur det ska se ut utan bara en hjälp för minnet. Läser man texten till mönstret blir det tydligare. Det är inte den exakta storleken på volterna till exempel, utan mer hur de görs och att det finns en tydlig skillnad mellan "stor och snabb" och "liten och långsam". Från sidan jag länkade till kan du gå vidare och titta på hur olika reining mönster ser ut och beskrivs.

Stämmer inte riktigt, alla manövrar är extremt detaljerade och skall utföras inom ett visst begränsat område för att ge bra poäng...det är med andra ord oerhört viktigt var du gör din manöver. Du skall följa mönstret som det är förklarat i detalj i regelboken (NRHA, AQHA,APHA).

:)
 
Sv: Reiningfrågor

Inom ett begränsat område, ja, men inte på en exakt punkt, som i dressyren...
 
Sv: Reiningfrågor

Inom ett begränsat område, ja, men inte på en exakt punkt, som i dressyren...

Rider du exempelvis två stora volter till höger skall dessa vara EXAKT likastora, detta ger inte mycket utrymme för att rida lite hur som helst och inte med precision...till exempel...
Och i ett rasande tempo blir det begränsade området....just väääldigt begränsat och det finns inga utrymmen för misstag...
Sedan har vi konerna som ytterligare styrker mönstren.
:)
 
Sv: Reiningfrågor

Jag skrev:
Dock är det viktigt att mittpunkten hamnar på mitten och att volter blir lika stora åt båda hållen.

Jag har aldrig påstått att man kan rida lite hur som helst eller utan precision... Konerna är där som markeringar som du exempelvis i vissa mönster ska rida förbi (men utan specifikation om hur långt förbi) och i vissa mönster ha rätt galopp när du rider förbi konan (vilket kan betyda att du har fel galopp men hinner rätta den innan du är förbi konan).

När det gäller exakta punkter så hävdar jag fortfarande att det inte är lika exakt som när det gäller dressyr då du ska göra halt exakt vid L rygga exakt 4 steg göra en volt exakt vid M osv. Mig veterligt används inte ridhusets bokstäver (inte heller konorna) på detta vis i reining, visst ska du göra exakt lika stora.
 
Sv: Reiningfrågor

delvis knapp

Är det inte så att vissa moment ska vara exakta, tex bytena ska vara mitt över X, efter spinnen ska hästen vara rak mot riktningen osv,
Men det finns ingen regel på hur stor stora volten ska vara, eller hur liten lilla ska vara så länge det är en tydlig skillnad i storlek och takt på dom. På samma sätt som det inte är exakt angivet vars man ska göra rundown men det står tex "minst 6 m från staketet" eller något liknande
 
Sv: Reiningfrågor

Just det, (som jag skrev tidigare) mittpunkten är egentligen den enda punkt som det är viktigt att hålla exakt.

TS:
Dock är det ju så i dressyren att allt görs på samma plats i programmet, de som red igår hade lite olika placering i mönstret även om det var likadant. Några red närmare väggen, en del gjorde slidestop tidigare än andra osv. Samma med volterna, de hade lite olika storlek också. För alla ekipagen då, inte bara de som fick 0 poäng.

Det var detta jag svarade på då jag hävdade att det i reiningen inte är lika exakt angivet var saker och ting ska ske. Naturligtvis ska stora volter efter varandra vara lika stora, och små volter mindre, men tittar man på bilderna av mönstren i regelboken så ser det ut som om man skulle rida volter som är successivt större resp. mindre, vilket alltså inte stämmer enligt den skrivna beskrivningen av hur mönstret ska ridas. Det som gäller är det som står i texten och inte vad bilden visar.
 
Sv: Reiningfrågor

Wild Rein har rätt i varenda grej hon säger. Jag var en av domarsekriterarna nere på September Rundown och vet exakt vad som domarna tittar på.
De var flera klass i klass och kunde därför bli en väldig blandning på ekipagen. Man tittar på manövrarna och dömmer där efter. De var 3 domar show i de flesta klasser de var några enstaka 2 doamrs och fredagen var 1 domare.
Man lägger i hop poängen från alla domare så får dom sen score osv.. Får man score 0 så har man tex gjort för många spinn eller ridit fel mänster. De kan vara någon som får No Score de betyder tex att ryttaren inte fick hästen till att göra de den ville och var då för hård hänt " abuse" och då får No Score.
Hoppas de förklarade lite.
 
Sv: Reiningfrågor

ingen har påstått att Wild Rein har fel, däremot så har Wild Rein påstått att det jag säger inte riktigt stämmer... och det håller inte jag riktigt med om...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 871
Senast: fejko
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 472
Senast: Badger
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 244
Senast: shia
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 239
Senast: Ewelina02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp