Vad tycker ni om procenten?

Sv: Vad tycker ni om procenten?

Kul att diskussionen lever vidare!
Någon var inne på det tidigare, det här med flera domare. Eftersom man nuförtiden nästan enbart blir dömd av en, i lägre klasser, så märker man inte hur liten skillnaden är mellan en 58% ritt och en 61%. Döms man av tre domare är det vanligt att det skiljer 2 - 5 % mellan dem. Det ligger ju inom "felmarginalen" så att säga.. Att det slår hemskt mycket mellan domare (50 -70 % på samma ritt) upplever jag inte, utan just problemet att ryttaren tycker att det är katastrof om det blir under 60%.
För de lite bättre ryttararna, som alltid klart ligger runt och över 65% uppstår inte problemet.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Tycker inte att man får haka upp sig för mkt på procenten. Men visst är det roligare att vinna en klass på 70% än på 60%. Men olika domare använder olika skalor, och man har lärt sig med åren vilka som ligger högre och lägre. Det som känns viktigast för mig är att jag själv känner att man går framåt och har en bra känsla under uppvisningen. Ibland kan man vara jättenöjd trots en del missar för att man där emellan haft ett bra uppvisning, och tvärtom trots bra procent och få missar inte vara helt nöjd. Har med åren lärt mig att inte ta allt för illa upp även om jag känner mig orättvisst bedömd. Dressyr är en bedömnings sport och alla tycker vi lite olika.;)
Önskvärt är att det är flera tävlingar med 3 domare för att få en mera rättvis bedömning, men det är svårt för klubbarna att få en lokal/regional tävling att gå runt om man ska ha 3 st.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag tycker också bedömningarna brukar vara rätt lika. I en hyffsat stor klass så brukar ju de som vinner ligga på runt 70% och de som ligger sist runt 50%, ibland ligger ju någon förstås långt under eller långt över, men i det stora hela. Jag tycker procenten är viktig, om jag får under 60% ser jag det som ett mindre nederlag, då har det oftast gått väldigt dåligt. Sist jag red på under 60% hade jag 58% och då gick det bedrövligt. Hästen var nästan lite oren efter en framridning på 50/50 stora stenar och sand och vi fick galopp i båda mellantraverna, avsaktning i förvända, oren takt i ena skänkelvikningen osv osv. Så jag vill absolut inte ha under 60% det är bedrövligt, för OSS iallafall, sen sätter ju alla upp egna mål. Och JA jag är nöjdare om jag kommer i mitten på 65% än om jag ligger i toppen på 61% om det nu inte var något specifikt med den domaren, att den låg ovanligt högt/lågt. Men jag vill inte vinna bara för att de andra var ÄNNU sämre, utan för att jag gjorde en jäkligt bra ritt.


Jag håller med. Domarna kan ligga olika högt/lågt på skalan för dagen, men i min erfarenhet ska det INTE skilja på vilka som blir godkända och vilka som inte blir det, från domare till domare, där ska kriterierna vara i stort sett lika, och är det oftast också. Domaren har inte gjort sitt jobb om de inte kan bedöma vad som är en 5:a eller en 4:a, eller en 5.a och en 6:a. Det KAN dom, om jag ska säga min åsikt, däremot är det ryttare som ofta anser att de förtjänat högre poäng, som har svårt att acceptera att domaren bedömt en 4.a eller 5.a, och skyller på att domaren dömde lågt : )

Jag vill också rida på godkända procent, annars anser jag att jag och hästen inte är mogna för klassen.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Precis, domarna ligger ju självklart olika, men de vet ju också vad en 4:a och vad en 8:a står för... ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp