Vad tycker ni om procenten?

Sv: Vad tycker ni om procenten?

Procenten spelar ju roll men... having said that... var och kollade på en regional dressyr med en del klasser som krävde tre domare. Där pendlade det hårt. Ett ekipage hade fått 47% som minst av en domare och övre 60% som mest av en annan domare för samma ritt. Få ihop den tankegången den som kan. Visar ju hur ojämn utbildningen är av domare och hur mycket den personliga åsikten i varje domare påverkar resultatet.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Att däremot bli bedömd 58% – 64% är mindre ok, då det ena inte alls är godkänd ritt.
QUOTE]

Fast den som har 58% är fortfarande godkänd. 5=med tvekan godkänd. Och rider du på ver 55% borde du väl ha övervägande mer 6or än 5or? (kan ju även finnas allt från 0-4 och 7-10 oxå) Rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Fast den som har 58% är fortfarande godkänd. 5=med tvekan godkänd. Och rider du på ver 55% borde du väl ha övervägande mer 6or än 5or? (kan ju även finnas allt från 0-4 och 7-10 oxå) Rätta mig om jag har fel.[/QUOTE]

Siffran 5 räknas inte som godkänd (längre). När jag började tävla på 80-talet så var 50% en godkänd ritt, och på klubbtävlingarna har vi så för att vara snälla, men det är inte vad man officiellt räknar som godkänt (= godkänt utan tvekan :-).

I begreppet godkänt program så ska man alltså ha minst 60% i snitt. Att det sen ÄNDÅ kan vara så att man har en 4.a någonstans spelar ingen roll, då har man kompenserat underbetyget med överbetyg på andra punkter istället.

Sen vad gäller kval etc har man ju höjt siffran, t ex för att få starta regional George räcker det inte med att ha ridit MsvB4/B5 på 60% utan på 62%. Juniorer kvalar in med... är det 62 eller 63%?... till Junior-SM osv. Men det är ju en annan fråga.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag tycker också bedömningarna brukar vara rätt lika. I en hyffsat stor klass så brukar ju de som vinner ligga på runt 70% och de som ligger sist runt 50%, ibland ligger ju någon förstås långt under eller långt över, men i det stora hela. Jag tycker procenten är viktig, om jag får under 60% ser jag det som ett mindre nederlag, då har det oftast gått väldigt dåligt. Sist jag red på under 60% hade jag 58% och då gick det bedrövligt. Hästen var nästan lite oren efter en framridning på 50/50 stora stenar och sand och vi fick galopp i båda mellantraverna, avsaktning i förvända, oren takt i ena skänkelvikningen osv osv. Så jag vill absolut inte ha under 60% det är bedrövligt, för OSS iallafall, sen sätter ju alla upp egna mål. Och JA jag är nöjdare om jag kommer i mitten på 65% än om jag ligger i toppen på 61% om det nu inte var något specifikt med den domaren, att den låg ovanligt högt/lågt. Men jag vill inte vinna bara för att de andra var ÄNNU sämre, utan för att jag gjorde en jäkligt bra ritt.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Ligger man ofta under 60% i en klass tycker jag man ska gå ner i klass, alternativt låta bli att tävla en tid. Vi har nog stora klasser ändå.
De nya kvalsystemet t ex till regional MsvA är ju för att förhoppningvis slippa en del under-60%-ekipage som istället bör rida msvB ett tag till.

När ska man gå upp en klass då?
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Absolut inte! Visst, det är kul med bra procent men dt är inte allt!

Jag red en 5åring på ett LC program, och var lite sådär nöjd med rundan. Jag tyckte hon kändes lite spänd och stel.
När jag sen kollade å¨programmet hade jag fått 79.3 % och vann klassen ganska överlägset. Men jag visste ju knappt om jag skulle vara nöjd elr mindre nöjd, för jag var ju inte så nöjd med rundan igentligen.

Medans en gång red jag min d-ponny och tyckte jag fått till en bra runda. Jag tänkte att jag blir nog iallafall placerad.
Inte då, 58%, och ganska långt ner i resultatlistan. Visst en hyfsad procent, men jag var ju väldigt nöjd med rundan, ;)
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

När ska man gå upp en klass då?

När man har ridit med placeringar eller på stadiga bra procent ett antal gånger (under en eller ett par säsonger) på en svårighetsnivå! Det är oftast ganska självklart när man är mogen att höja svårighetsgraden.

Och som sagt – ibland får man hjälp av kvalen – när man klarar att komma över kvalgränserna anses man klar. Även fast det givetvis inte behöver vara hela sanningen.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Och som sagt – ibland får man hjälp av kvalen – när man klarar att komma över kvalgränserna anses man klar. Även fast det givetvis inte behöver vara hela sanningen.

Om man ser på ponny så anser många att kvalgränsen upp till nationell nivå är för lågt satt (62% i LAP:1). Och många på ponny gör ett kval och kliver sedan vidare till nationell.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Om man ser på ponny så anser många att kvalgränsen upp till nationell nivå är för lågt satt (62% i LAP:1). Och många på ponny gör ett kval och kliver sedan vidare till nationell.

Så kan det säkert vara. Jag har ganska dålig koll på ponnyklasser och konkurrensen där då jag själv inte tävlade som ponnyryttare eller har så många ponnyelever. Man kan väl iofs tycka att även de ny msvB–MsvA-kvalen är »snälla«. Man kan rida 20 ggr under 60% och lyckas att få över 62% två gånger – och då räcker det. Men två gånger säger lite mer än bara en gång och någonstans måste man ju sätta gränserna... det ska ju inte vara omöjligt heller. :-)

Sen till frågan om rättvisa/likriktande procent. Man måste nog tävla ganska mycket under många år för att kunna ha ett statistiskt bra underlag att avgöra. Det finns enstaka dåliga domare, det finns enstaka klasser där bra domare gjort ett dåligt jobb osv. Men under de 15 år jag tävlat ganska aktivt så är det ytterst sällan jag känt mig orättvis behandlad och sällan jag blivit jätteförvånad över resultatet. Och jag tycker man ligger på ganska lika procent mellan de olika tävlingarna, även om DELSIFFRORNA kan skilja så är det helheten man får se till. Är det stora dipp har det hänt nåt under prorammet. Och ligger man stadigt på mellan 64-68% och nån gång dippar ner eller höjer upp så är det som det ska vara (även om man så klart skulle VILJA ligga på 72% jämt :-)

Jag hade en häst som ibland fick ganska ojämn bedömning i en och samma klass. Men det var fullt förståerligt då han hade en ganska svårbedömd galoppkvalité och trots att han hade placeringar upp i SB1 och gjorde byten och saxar fint i galoppen så var grundgaloppen ganska dålig (milt uttryckt). Och olika domare slog ner olika hårt på detta, med all rätt, svårbedömt »fel« som inte är så vanligt. Lite lustigt och intressant var att domare i min trakt som dömde oss flera år i George/Int1 tydligen vande sig vid hur hans galopp var och slog ner mindre på galoppen än domare i andra delar av landet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag tycker nog att man kan märka ganska tydligt vad olika domare föredrar och även att de med tiden kan komma att uppskatta ekipage som de inte har varit så förtjusta i första gångerna. Visserligen kan ju ekipagen ha förbättrats, men lite att de kanske vänjer sig vid ekipagen, och ser mera av deras olika kvaliteter, som du säger.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Ligger man ofta under 60% i en klass tycker jag man ska gå ner i klass, alternativt låta bli att tävla en tid. Vi har nog stora klasser ändå.
De nya kvalsystemet t ex till regional MsvA är ju för att förhoppningvis slippa en del under-60%-ekipage som istället bör rida msvB ett tag till.

Sant, men man kan vända på det också. Jag som bara är med i lokala tävlingar (hittills bara LC och LB) är väldigt trött på att se alla rosettplockare. Dvs någon som på framridningen gör rena seriebyten och klockrena skolor mm. Visst om ryttaren är orutinerad på tävlingar att man startar en Lc på en St george-häst, men man borde väl följa hästens rutin lite också. Fattar inte varför jag ser dessa ekipage på tävling efter tävling flyga sig igenom en LC när dom uppenbart skulle kunna vinna typ allt dom tar sig för. Tycker inte att det är riktigt schysst mot oss andra som tragglar med våra ök, vi har ju inte en chans mot dessa ekipage. Tycker att det vore bättre om man går upp några klasser om man vet att man kan... (haha ja jag är lite bitter)

Till ursprungsfrågan, jag kollar inte så mkt på procenten. Så länge min häst gått bra efter mina mått så är jag mer än nöjd. Dock tar jag åt mig av domarens kritik väldigt mkt och försöker bättra på bristerna.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag undrar var du bor? Kanske finns det inte så många tävlingar om man vill komma ut lite? Annars låter det ju lite konstigt att så avancerade ekipage skulle ligga kvar i LC.

Häromkring ser jag inte det, inte att hästarna är överkvalificerade, men LB tävlar ju även ryttare som är mer kvalificerade med sina unga hästar.

Här tycker jag snarare att det är ett "problem" eller diskussionsämne i alla fall, att många tävlar klasser de inte är klara för.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag bor i Uppsala, och jag tycker jag ser dessa hästar mest hela tiden. Jag tror knappast att dom "ligger kvar" i LC, dom tävlar väl annat också men kanske vill bättra på sin rosettavla genom att dra massa LC-program? Att tävla LB med en unghäst tycker jag inte låter så konstigt, även om ryttaren är överkvalificerad.
 
Överkvalificerad

Jag det är märkligt. Det enda försvaret är väl om det är en mkt ung och/eller orutinerad ryttare som aldrig tävlat och som fått en läromästare... då är det så klart ok att rida några stycken LC.

Sällan som seriöst satsande ryttare är mer intresserade av prisrosetten än prestigen att avancera i klasserna, så det brukar ju inte vara nåt problem...
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag har inte varit i Uppsala-trakten så jag kan inte säga emot dej. Men här runt Stockholm tycker jag inte att det är vanligt alls. Snarare tvärtom. Ekipage som kanske borde starta LC rider omkring i LA, till exempel. Men det kanske är onödigt negativt av mej, det är inte heller vanligt, men snarare det än motsatsen är min erfarenhet.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Sant, men man kan vända på det också. Jag som bara är med i lokala tävlingar (hittills bara LC och LB) är väldigt trött på att se alla rosettplockare. Dvs någon som på framridningen gör rena seriebyten och klockrena skolor mm.

:laugh:
Jag har ridit en hel del lokala LB i uppland, men jag har då aldrig sett någon göra seriebyten på framridningen...
:laugh:

Sen har jag svårt att tro att rutinerade/vuxna ryttare är intresserade av att 'plocka rosetter' i LC. Det skulle möjl vara om man har en unghäst som ska säljas/visas vidare. Sådana har jag däremot sett många av, unga gångartsmonster som är mkt lydiga och fina för sin ålder. Och dom har jag intet emot att bli slagen av.


Jag ser mest på % och mindre på plac. Men värderar lite hur domaren brukar döma. Sista tävlingen på min egna häst förra året fick jag tex 71% (med en miss) i en LA3 men kom 3a. Lite högt dömt kanske?

Första tävlingen i år, på ny häst (som ska säljas) fick jag två poäng från 60% pga att jag gjorde halt vid X ist för G. Snopet och pinsamt :crazy:
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Nej då, jag håller med dig...Att här i Sthlm är det i så fall vanligare att folk rider för svåra klasser eller kanske inte borde tävla alls. Däremot har jag aldrig sett någon göra seriebyten på framridningen till lätt klass, det har jag svårt att tro.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Sen är jag inte riktigt kategorisk vad det gäller att gå upp och ner i klasserna. jag tycker det är helt individuellt huruvida ekipaget är startklart. Jag har ridit LA-klasser på min egna hela säsongen med resultat mellan 55-72%, inkl två LA5/LA6 spm vi fått 57-59% på. I de senare klasserna har jag inte varit för att tävla, utan för att lära.

Det har varit närhet till de tävlingarna som avgjort, de har legat bra till i säsongen/på nära håll helt enkelt.

Den andra (som inte är min) har precis gjort debut i LB1/LA1. Hon hade fått precis 60% i LB1 om jag inte ridit fel och vi fick 57% i LA då hon tyvärr blev lite matt. Jag tänker absolut fortsätta rida henne i LA då jag ändå tycker hon har där 'att göra'- hellre det än att bara harva runt i LB, detta trots att hon bara gjort en LB-start.

Jag tycker att det är helt rimligt att starta en klass där man inte räknar med mer än mellan 55-60% sålänge det inte är alltid är så utan beror på någon speciell anledning. Om man inte klarar av momenten i klassen, då ska man gå ner.
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Jag ser mest på % och mindre på plac. Men värderar lite hur domaren brukar döma. Sista tävlingen på min egna häst förra året fick jag tex 71% (med en miss) i en LA3 men kom 3a. Lite högt dömt kanske?

Fast det behöver det absolut inte vara beror ju helt på hur bra resten av programmet var. Gick allt annat bra så ska en miss inte märkas jätte mycket i protokollet.
Sen beror det ju även på om det var högt dömt överlag i klassen eller inte, kanske till och med var en av dom domarna som inte var rädd för att använda hela skalan utan det som var bra belönas högt och det dåliga lågt?

/Camilla
 
Sv: Vad tycker ni om procenten?

Fast det behöver det absolut inte vara beror ju helt på hur bra resten av programmet var. Gick allt annat bra så ska en miss inte märkas jätte mycket i protokollet.
Sen beror det ju även på om det var högt dömt överlag i klassen eller inte, kanske till och med var en av dom domarna som inte var rädd för att använda hela skalan utan det som var bra belönas högt och det dåliga lågt?

/Camilla

Ritten var bra, men jag vet inte om den var så mycket bättre än många av mina andra ritter. Att vi var tre som var över 70% är inte speciellt vanligt i uppland iaf. Har aldrig blivit dömd av denna, innan eller efter så jag har inget att jämföra med...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp