Reiningstam?

F

FidoDog

Vilka hingstar bör hästen ha i stamtavlan om man är ute efter en bra reiningstam? Vilka hingstar i Sverige ger bra reining-avkommor? Vilka i Tyskland/Europa ger bra? Hur mycket påverkar generellt hästens temperament om den har "kosseblod" i sig?

Fullt medveten att allt handlar inte om stamtavlan, men man måste ju börja någonstans... :cool:
 
Sv: Reiningstam?

Kosseblod är tuffa hästar. Öht är quarter en tuff ras.
 
Sv: Reiningstam?

Jo, det är jag medveten om. Ingen annan som har någon kunskap om quarters och då främst reining?? :confused:
 
Sv: Reiningstam?

Hade jag kunskapen om det så hade jag gärna delat med mig. Men jag är inte duktig på stamtavlor alls.

Hjälper till att putta upp tråden. Tycker det är lite synd att en så här intressant tråd försvinner.
 
Sv: Reiningstam?

Tack för hjälpen iaf :bow:

Sant, det finns ju inte så många med quarterkunskap här på avel.... :devil:
 
Sv: Reiningstam?

Har jobbat med cutting och reining quarter- och painthästar i österrike och italien... Finns många olika blodslinjer för reiningquarter tex Doc Bar, Hollywood Dunit, Smart Chickolena mm...
Du kan ju gå in på olika stuteriers och tränares hemsidor och se vad just dom har för hästar och kolla olika framgångsrika hästars stamtavla så får du kanske ett hum...:) ! Lycka till!
 
Sv: Reiningstam?

Bra tips! :bow:

Vi har ju många framgångsrika hingstar i Sverige, men vilka av dom nedärver egentligen sina egenskaper bäst? Räknas CC Top Whiz som en bra reininghingst?
 
Sv: Reiningstam?

Min kompis har två hästar som är efter Whiz, SUPERhärliga hästar måste jag säga :bow: :love:
Hingsten själv är väl inte så tokig han heller :d
Har träffat en del bäbisar efter honom och dom är lika underbara allihop. Men nu var det väl inte det som var frågan :p

Jag vet bara lite om Quarterstammar, men han räknas väl som en en reininghingst, han har 37 poäng och R.O.M. i Reining samt har som pappa Topsail Whiz och det säger väl inte lite: http://www.loomisranch.net/stallions/topsail-whiz.html

"Topsail Whiz is the only stallion to produce a champion in every division of the National Reining Horse Futurity. "
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reiningstam?

Crimson ska visst ge lättlärda och inte fullt så tuffa avkommor...:D

/Carina :eek:
 
Sv: Reiningstam?

Tack för svaren :bow:

Jag har hittat en hel del intressant avkommor från CC Top Whiz, Crimson Catalyst och Dunit With Charm. Synd att man inte hade ett stort, tomt stall och var ekonomiskt oberoende...

Det ska bli intressant att att se vilken stam min framtida stjärna får :D
 
Sv: Reiningstam?

Vår tant är skickad på betäckning med Docs Brilliant Son...:love:
Ska bli intressant att se vad det blir av det..:angel:
Han är rätt lugn och sansad, så han borde passa vår något "taggade" dam bra...;)

/Carina :eek:
 
Sv: Reiningstam?

Mmm, det var ett intressant val! Inget fel på hans prestationer iaf :love: Vad har du för plan med fölet? Behållas eller säljas?

Någon som vet ngt om BH Enterprise? Han har ju många "NRHA-kändisar" i stamtavlan, men verkar inte ha presterat så mkt själv...
 
Sv: Reiningstam?

Behållas så klart! :) Vi vill så gärna hinna få ett par avkommor efter Chappe innan hon blir för gammal. Eftersom hon lämnat en hyfsat bra avkomma förut så hoppas vi det ska bli något bra med den här hingsten.
Eftersom hon är en dam med ett rätt tufft kosse och fartblod i sig så tror vi att den här coola herrn kan passa henne, plus att de inte är alltför lika härstamningsmässigt...:D

BH Enterprise, nej honom vet jag tyvärr inget om...

/Carina :eek:
 
Sv: Reiningstam?

Tja, om du ändå skulle få för dig att sälja den... :angel:

Var finns alla människor med quarterkunskaper?! :eek:
 
Sv: Reiningstam?

FidoDog skrev:
Tja, om du ändå skulle få för dig att sälja den... :angel:

Var finns alla människor med quarterkunskaper?! :eek:

Så är du intresserad.....? ;) :D

Antagligen inne på western....:angel:

/Carina :eek:
 
Sv: Reiningstam?

Tja, jag vet ju inte vad ditt sto har för stam men det är ju verkligen inte något fel på hingsten.... Vet vem, det blir kanske en perfekt reiner som även kan fungera som working cowhorse :love:

Sant, så vad denna tråden gör inne på avel har jag förstår jag fortfarande inte :devil:
 
Sv: Reiningstam?

FidoDog skrev:
Tja, jag vet ju inte vad ditt sto har för stam men det är ju verkligen inte något fel på hingsten.... Vet vem, det blir kanske en perfekt reiner som även kan fungera som working cowhorse :love:

Sant, så vad denna tråden gör inne på avel har jag förstår jag fortfarande inte :devil:

Här har du damens stamtavla....:D
http://www.allbreedpedigree.com/just+miss+frekles

Någon :angel: tyckte väl att en fråga om reininghärstamningar passade här...:devil: ..fast några svar är ju svårt att få....:angel:

/Carina :eek:
 
Sv: Reiningstam?

Wow, det var ganska mycket foundation i henne. Det ska bli intressant att se vilken typ av häst det blir med dessa föräldrar. Egentligen är planen att köpa häst till sommaren/hösten men vem vet... Jag behöver kanske ytterligare en om ett par år ;)

Hmm, känner mig lite motarbetad... :crazy:
 
Sv: Reiningstam?

FidoDog skrev:
Wow, det var ganska mycket foundation i henne. Det ska bli intressant att se vilken typ av häst det blir med dessa föräldrar. Egentligen är planen att köpa häst till sommaren/hösten men vem vet... Jag behöver kanske ytterligare en om ett par år ;)

Hmm, känner mig lite motarbetad... :crazy:

Jodå, hon har ju en rätt så "gammal" stam om man jämför med de flesta andra quartrar. Lite kul är också att hon faktiskt är dubbelreggad så hennes avkomma blir både quarter och paint.....:D
Hmm, det finns en gammal tråd inne på western om foundation där jag hade räknat ut hur mycket hon har....:)
Du kan ju leta fram den tråden och kolla vad jag kom fram till där...;)

Motarbetad??:confused: Nähä!....:angel: :p

/Carina :eek:
 
Sv: Reiningstam?

Förresten, hon har blivit betäckt en första gång nu....:)
Om du kollar på härstamningen igen så gå in på reports längst upp till vänster och ta sedan photos längst ned så får du se damen, hennes pappa och mer släktingar...:D

/Carina :eek:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 075
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 672
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp