Reklamation

En parantes i sammanhanget är att jag alltid funderar en extra gång på en omusklad häst, en häst som inte är igång och/eller en ojämnt musklad häst.

Dels vet jag inte hur långt tid det tar att få upp den i rätt muskler för den ridning jag vill åstadkomma sedan vet jag heller aldrig vad som döljer sig bakom den omusklade fasaden. Det kan ju dessutom komma en del problem på vägen när en börjar bygga upp/om en häst.

Det blir helt enkelt ett projekt hur jag än ser det.
Håller med.
Enligt min erfarenhet är friska hästar som går i ordentliga hagar sällan enormt omusklade trots att de inte rids utan det är generellt ett tecken på att någonting är fel antingen med hästen eller hästhållningen. Sen musklar de sig så klart ännu bättre med rätt motion men det är ju stor skillnad på att inte vara i full kondition och så omusklad att det riskerar att orsaka problem.
 
Så som lagstiftningen ser ut idag vid försäljning av hästar från företag till privatperson kan du säkert få till en reklamation. Men är säljaren inte intresserad av att ta tillbaka hästen måste du driva det rättsligt, vilken kan kosta en slant.

Självklart bör man undersöka att hästen går att använda till det man önskar, att en omusklad häst är ett varningstecken osv, men en upphakning kommer oftast inte bara över natten utan säljaren borde faktiskt upplyst om det. Tyvärr finns det många oärliga säljare (och köpare...) vilket gör det extra viktigt att göra en ordentlig undersökning vid köp.
 
Är det här samma häst du skrivit om tidigare lär du inte få igenom en reklamation. För då skrev du den är bes us, visade symptom redan vid provridningen och från första dagen hemma men du ansåg det blev bättre och att du kollat den hos vet igen och det fanns absolut inga fel på den. Den hade bara svaga bakknän.

Så nej svaga bakknän som blivit värre fyra - fem månader efter köp kommer du nog få svårt att reklamera. Du kan alltid prova men jag bedömer att rent juridiskt kan säljaren motbevisa det ganska enkelt iom att det dels var märkbart vid köp, och dels två ggr innan reklamationen har två olika veterinärer bedömt hästen som ua.
 
Detta är tråkigt att läsa. Att det blir såhär. Men det låter (i mina öron) som ett fall som inte kommer gynna dig som köpare... tyvärr
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Kort fråga. (Eftersom konsumentrådgivare el liknande är lediga över helgen) Begagnad bil (årsmod 2011) köpt av bilhandlare för ca 5...
Svar
5
· Visningar
828
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 758
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Ekonomi & Juridik Hur resonerar ni? Har någon erfarenhet av att faktiskt ha fått reklamera? Hur funkar det med privatperson kontra företag, i praktiken...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp