Reklamera en häst?

Sv: Reklamera en häst?

Helt ärligt så skulle jag också bli frustrerad om hästen betede sig så när jag precis köpt den. Jag har köpt 4 hästar hittils och alla har funkat bra på en gång. Dom har bara fått vila max 2 dagar innan jag har börjat rida och det har alltid funkat men hoppning och uteritter och att rida för tränare.
Den mest ruttinerade jag köpte var jag ute och tävlade med 2 veckor efter köp, inga problem.
Att lämna stallplan ska väl hästen kunna göra med vilken ryttare som helst på vilket ställe som helst?

Samma sak med alla jag känner som köpt häst.

Tycker precis som TS att en frisk, hyffsat ruttinerad häst ska kunna hoppa 60 cm på en ny plats men en ny ryttare utan några som helst problem (om det nu inte är något jättefel på ryttaren, vet ju inget alls om TS så därför spekulerar jag inte om det).

Jag tycker inte att det är normalt att en häst beter sig så här under omständighetern som TS beskriver. Men det är tydligen bara jag.
Jag hade dock inte blivit förvånad om hästen började bete sig så här och testa efter kanske ett par veckor, men inte på en gång.

Jag skulle tro att du varit lite för snabb med att kräva något av en häst som varken känner dig, eller den nya miljön.

Min häst är en helt annan nu än den han var när jag först fick hem honom.

Sen sålde jag honom, han var iväg i 2 år. Köpte tillbax för ett år sedan. När jag fick hem honom igen var vi "främlingar" igen, och det tog några veckor innan han och jag landade, och vår relation började byggas upp igen. Då var han ändå på samma ställe som han varit 2 år tidigare, men omställningen var den samma oavsett. Lämnat sina kompisar han stått med i 2 år, och till en ny flock.

Klart att man ska ha krav på en häst som man köpt för en del pengar och till ett syfte..men kanske inte direkt. Det är trots allt ett djur, med en själ som måste få chansen att få komma till ro! Så jag tror inte du ska få panik!

Lycka till!

Tror nog det kan bero på individen. Vissa hästar är ju mer lättstressade, och kan vara lite knepiga innan dom landat. Speciellt med hästar som har nerverna utanpå"

Behöver inte vara så att den "testar" (gillar inte riktigt det uttrycket)utan snarare så att den blir blockerad pga stress.

Men är bara spekulationer, vet inget om hästen i verkligehetn, så jag bara gissar;)

Nej, utgår jag från mig själv så verkar det inte "normalt". Men det beror kanske på erfarenhet, rutin och att jag har en grundtrygghet som hästarna tar till sig. Det är dock ingen garanti att det aldrig skulle hända.

Min fråga är då hur länge den varit i det stallet, född på gården, bra flock som den inte vill lämna? Har den haft många ägare?

Tror nog det kan bero på individen. Vissa hästar är ju mer lättstressade, och kan vara lite knepiga innan dom landat. Speciellt med hästar som har nerverna utanpå"

Behöver inte vara så att den "testar" (gillar inte riktigt det uttrycket)utan snarare så att den blir blockerad pga stress.

Men är bara spekulationer, vet inget om hästen i verkligehetn, så jag bara gissar;)

Nej, utgår jag från mig själv så verkar det inte "normalt". Men det beror kanske på erfarenhet, rutin och att jag har en grundtrygghet som hästarna tar till sig. Det är dock ingen garanti att det aldrig skulle hända.

Jo självklart beror det på individen och framförallt vad det är för ryttare som sitter på. Jag vet inget alls om TS så jag utgår från att hon kan rida, varken mer eller minder.
Men jag tycker ändå att hästen ska kunna hoppa en sådan litet skethinder, som sedan bara blev en bom på marken, iallfall om den hoppat tidigare och att det funkade bra när TS hoppade bana på provridningen. om hästen blev så förvirrad/stressad av en ny ryttare så borde den ju även ha stoppat på provridningen.
Och om den dessutom har varit ute och tävlat borde den ju vara lite van vid hastiga miljöombyten.

Samma sak med med att bara lämna stallplan, det aldrig varit med om att någon haft problem med det därav att jag inte tycker att det är normalt.
Men jag är helt öppen för att andra personer har andra erfarenheter.
jag är bara glad att jag inte behövt uppleva det :)

Sen tror jag absolut inte att TS häst är dum på något sätt, jag tror bara att det finns ett problem eftersom jag inte aser det betenedet som normalt. Sen om problemet ligger i TS eller att hästen kanske inte är helt frisk ändå, vill jag inte spekulera i.

Jag tycker du har gett hästen för lite tid, hästar är inga maskiner som är på ett sätt på alla ställen och med alla ryttare. Dom kan förändras otroligt mycket beroende på vem som rider. hästen kan vara hur van som helst när det gäller nya ställen och hur lugn som helst fast med den gamla ägaren som hästen antagligen har ett förtroende för. Det är skillnad.

Och har hästen vilat så kan den dessutom ha överskottsenergi och det i samband med nytt ställe och ny ägare kan få hästen att bete sig på ett annat sätt. Att lämna gården kräver faktiskt en del förtroende mellan häst och ryttare. Därför kanske bäst att rida ut tillsammans med en häst som hästen litar på i början och som draghjälp.

Jag tror inte du har blivit lurad, det är en häst som det tar mer tid för på nya platser med nya ägare helt enkelt.

Tyvärr är det en kalkylerad risk att starta en tråd på Buke där man ärligt skriver att ens hästägande inte fungerar! För här på Buke finns några så enormt skickliga hästmänniskor, sådan som jag aldrig kommer bli, dvs fullärd! Och då kommer ju vi vanliga dödliga hästmänniskor i kläm när vi visar att vi ju inte är fullärda! ;)

Har du tagit kontakt med säljaren? Det skulle jag göra! Och ärligt berätta att hästen inte funger alls! Inte anklagande, då kan ju säljaren gå i försvar vare sig den har dolt något eller inte, bara redogör för hur hästen beter sig hos dig.

Och lycka till! Hoppas du får ordning på hästen! Jag håller tummarna! :)

Tack för ett svar som var trevligt.

Kan tilläga att jag tävlar på msv nivå hoppning och har ridit hela mitt liv. Varför jag startade tråden var att jag vart både förvånad och lite osäker över denna drastiska förvandlingen hos hästen? Hon var verkligen inte så vid provridningen varken när "gamla" ägaren red eller när jag gjorde det. Desutom var jag noga med att fråga hur hon var på nya platser, plötsliga förändringar osv, då detta är viktigt för mig eftesom en häst som ska annvändas till tävling stöter på detta relatift ofta. Enligt de gamla ägarna var detta lugnt och hästen van vid det och dom hade aldrig uppleft problem själva när dom stötte på nya miljöer eller olika ryttare.

Jag har heller inte sagt att jag ska byta bort hästen eller reklamera den (läs rubriken) jag bara undrade om något varit med om likande? Jag har själv aldrig varit det med mina tidigare hästar, de har vilat 2-3 dagar sen har jag utan problem kunnat skritta en liten runda eller gå till ridhuset och "känna" lite på hästen, så länge det ligger på en låg nivå så det blir positivt för både häst och ryttare. Om den är känslig för byten och miljöer så kommer den antagligen inte att passa mig då jag tävlar och åker på kurser, det var därför jag noga frågade detta inann köp. Därav förvånad över resultatet!

Jag får helt enkelt fortsätta och lära känna henne och ta det lugnt och hoppas det släpper inom någon vecka....annars är det inte alls vad jag sökte och därför känner jag mig lite vilseled eftersom de föra ägarna sa helt andra saker. Man litar ju endå en del på deras fakta och information, eftersom dom känner hästen!

Tack för lilla mig.

Det var precis det jag skrev på sid 1
Jag tycker att TS kan ta Hästen till försäljningsstället ( Skåne är ju inte så jättestort ) och rida Hästen där och be säljaren rida den för att se var dom står . Funkar den då, så har man ju ett litet facit i Hand !

hej från Hambo

Jag har varit med om både och när det gäller nya hästar hemma hos mig.
En 3 åring spetsade öronen och gick som en pråm överallt, 5 åring som var lite osäker och sprättig i början och en gammal ruttad tävlingshäst som faktiskt var värst!

Jag trodde inte det var sant när hon började larva sig att gå från stallet första dagen jag skulle rida uterunda. Den hade alltså tävlat 140-150 i typ fyra år innan jag köpte den och var nog den "tramsigaste" jag nånsin haft så där i början.

Väldigt individberoende tror jag, men inte alls ett ovanligt problem. Jag tror man får anpassa sig efter individen, men att hålla på och vila dem kan ju göra att en fulltränad individ flippar när man väl ska ut på den. Jag tar hem dem, ser hur de verkar och börja rida efter utbildningsståndpunkt.

I ditt fall skulle jag ta upp problemet med säljaren. Köpte under ponnytiden ett sto som bara stannade på första enkla träningen. Ponnyn hade gått msv A, i kondition men inte tävlats det senaste pga ryttarens ålder. Den levererades med ett ärr från en sårskada ett halvår tidigare på ett bakben. Det var inget mer med det. Jag hörde av mig till ägaren som var väldigt mån om hästen och tog den till klinik, där det visade sig att den gamla sårskadan i stället var en gammal fraktur på giffelbenet som av någon anledning spökade. Säljaren tog tillbaka ponnyn, den opererades. End of story.

Lycka till!

Ja alltså när vi flyttade vår häst med samma ägare men till en ny miljö, så kunde man då rakt inte tro att han i vanliga fall är lugnet själv dock inte då. Han blev som ett monster, och vi kunde väl skönja en skymt av hans gamla jag ungefär en månad efter flytt men då var han långt ifrån sitt vanliga.

Att acklimatisera sig kan ta tid i anspråk, det här är också en av det vanligaste problemen och som får människor att reklamera. Dessvärre har jag inget annat råd till dig än att ha is i magen, en häst som byter miljö, med nya människor och allt vad det innebär är inte vad man tittade på från början. Det kommer tillbaka, men måste få ta lite tid.

haha, jag hämtade min häst på måndagen, på söndagen var vi iväg på träning ett par mil bort o det gick superbra. Det finns ingen manual att såhär o såhär ska man göra utan det är saker man märker efter hand.

haha, jag hämtade min häst på måndagen, på söndagen var vi iväg på träning ett par mil bort o det gick superbra. Det finns ingen manual att såhär o såhär ska man göra utan det är saker man märker efter hand.

Och i det här fallet visade sig att det inte fungerade, eller hur?!
Jag har inte sagt att du SKA göra på ett visst sätt, och självklart märker man efter hand hur det är. Men nu tycker ju TS att det måste var något fel på hästen, och inte att hon kanske borde ta ett par steg tilbaka, DET tycker jag är fel.

Tycker du har betalat ett rejält överpris till att börja med.
Min är helt okomplicerad på alla sätt, placeringar tom 120, 11 år o kostade hälften....

Har du kollat upp tävlingsresultat? Red du ut själv när du provred? Är det saker som är viktiga för än är det viktigt att man prövar det annars kan man inte säga så mycket om det efter.

Min andra häst är världens snällast tycker jag, kan göra vad jag vill med honom, rida ut själv är inga bekymmer osv. Men så skulle en vän rida en sväng, det slutade med att han kastade sig o skenade hem till stallet. Min snälla pojke som aldrig skulle göra ngt, det säger ganska mycket. Hästar beter sig olika med olika personer o på nya platser.
Du satt dig lite i skiten genom att hoppa av första dagen du red o hästen konstrade, gav hästen ett kvitto på att det lönar sig.

fast det vsr inte riktigt så du skrev :grin:
Du skrev att hästar behöver så o så lång tid att anpassa sig, att de tar tre månader osv o det stämmer inte eftersom hästar är individer.

kanske inte :angel:
men det är faktiskt vanligare att dom behöver längre tid, än att dom INTE behöver det. Mina har alltid fått en kravlös vecka och sedan har vi börjat känna på varandra i ridningen så smått, och det har fungerat smärtfritt hitintills i alla fall. Men det har faktiskt tagit ca 3 månader innan dom visat sitt rätta jag, en del har det tom tagit längre tid än så.
Men visst är dom individer, och man får ta allt utifrån just, individen.
Jag reagerade på att TS hade så brpttom med att säga att något är fel på hästen och kastar sig ut på nätet och frågar (enligt mig) en lite halvkorkad fråga, istället för att bara ta det lite lugnt. Enligt henne själv, med hennes erfarenhet och att hon är inridare och utbildare så tycker i alla fall jag att hon borde veta bättre själv.
Men jag har förstått att jag är ensam om att tycka så, men det är som vanligt :D

men det är faktiskt vanligare att dom behöver längre tid, än att dom INTE behöver det.

Av alla hästar jag har haft så är det ingen som har brytt sig speciellt mycket när dom har flyttat till/från mig, dom har anpassat sig snabbt. Så jag tycker att det är vanligare att dom inte behöver så lång tid. Men som flera andra skriver; det är ju individer, alla är ju olika.

men det är faktiskt vanligare att dom behöver längre tid, än att dom INTE behöver det. Mina har alltid fått en kravlös vecka och sedan har vi börjat känna på varandra i ridningen så smått, och det har fungerat smärtfritt hitintills i alla fall. Men det har faktiskt tagit ca 3 månader innan dom visat sitt rätta jag, en del har det tom tagit längre tid än så.
Men visst är dom individer, och man får ta allt utifrån just, individen.
Jag reagerade på att TS hade så brpttom med att säga att något är fel på hästen och kastar sig ut på nätet och frågar (enligt mig) en lite halvkorkad fråga, istället för att bara ta det lite lugnt. Enligt henne själv, med hennes erfarenhet och att hon är inridare och utbildare så tycker i alla fall jag att hon borde veta bättre själv.
Men jag har förstått att jag är ensam om att tycka så, men det är som vanligt :D

Bara för att jag är utbildad inom häst behöver det väl inte betyda att jag är fullärd? Och inte kan få ställa frågor? Eftersom jag i vanliga fall sysslar med unghästar och vet hur mkt tid dom kan behöva ville jag inte ha en sådan till, därför köpte jag en som både kosstade mer och som mer eller mindre skulle vara "klar" , men som visar sig vara värre en 2 st av mina bebisar jag har här hemma för inridning. Tycker det är tråkigt när ni dömer så hårt och tycker det är så Jäkla konstigt att man efter 6 dagar vill börja känna på hästen när den verkar va så lugn i stallet, hagen osv. (?) Desutom skriver du en kravlös vecka och efter det börjar ni känna på varsndra lite smått?

Det var ju precis det min också fick?, 6 dagar lugn och ro hemma på gården, stallet och hagarna, sen skulle jag också ta en lugn och kravlös skritt runda längst en slinga som går runt gården och detta vart resultatet av det? Därför valde jag att gå till ridhuset och även där ta det lugnt och känna lite på hästen, inann för 4 st väggar, ifall något skulle hända eller om hon blir lugnare när det inte finns så mycket att titta på?

Vilket hon också vart.... självaste "dressyr" ridningen var väldigt lugn och avslappnad, även bommarna gick som en dans, det var när vi kom till hindret som det vart problem, och min syn och erfarenhet från en häst som kosstat så här mycket och som har den rutinen som hon ska ha enligt annonsen, ägarna osv så blir jag förvånad över att hno valde att stoppa på det sättet och gå i strid vid tillsägelse, vi pratar om ett räcke på 50-60 cm.

Därför tyckte jag inte det var så farligt att lägga denna fråga?
Men men... jag är väl en korkad hästmänniska som inte kan ett skit!

Men om du gått och köpt en häst för över 100 000kr?
Och inte har klinikbesiktat den, hur har du då gjort med försäkringen?
De flesta försäkringsbolag brukar ju kräva röntgen mm för att man ska få försäkra såpass dyra hästar som det pratas om.

Sen låter det fruktansvärt dyrt med en häst som tävlat lite 110cm på mindre tävlingar och kostar såpass mycket...

Rider du dessutom på den nivån du påstår torde du veta att hästar reagerar olika och uppenbarligen är du inte ledaren och tryggheten i förhållandet mellan dig och hästen. För om hästen är hel överallt och du har ledarskapet skulle den inte bete sig så...

Hur som haver jag har fått hem hästar som fungerat att rida på samma dag de kom om jag så velat men jag har även fått hem hästar som betett sig som din. De som betett sig som din har jag fått börja med att bygga upp ett förtroende för, olika övningar för att svetsa oss samman, träna team building helt enkelt för det måste man ha om man ska komma någon vart.
Ni ska ju vara ett team som ska ta er över hindrena tillsammans eller hur?

Så mitt råd är att kolla upp hästen från topp till tå så att det inte är något som gör ont, se över hästens utrustning och börja bygga upp ett förtroende så kommer du ha en vän för livet :)

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 447
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullet ben
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Rida hästen i form + lat häst
Tillbaka