Rekommenderat dagligt behov?

Mg/100 kg kroppsvikt

Selen:
Underhåll/lätt arbete = 0,2
Högdräktiga&Digivande ston/växande unghästar = 0,2
Medelhårt arbete = 0,2
MAX-toleransgräns = 6

Vitamin E mg per 100 kg kroppsvikt:

Underhåll/lätt arbete = 75
Dräktighet/digivning = 120-160
Tillväxt = 160
Hårt arbete = 200
Maxtoleransgräns = 3000

Gäller i den TOTALA foderstaten.
 
:bow: :bow: uppfattat!
En fråga dock, OM man väljer att fodra med ett komplettfoder som passar höet bra och där vet exakt hur mkt selen och E-vitamin hästen får i sig, hur ska man veta vad höet innehåller på den fronten, eller innehåller hö ALLS någon E-vit eller selen?? klurigt..
 
eftersom det är selenfattigt i Sverige så utgå från att höet har ynkligt med detta...räkna selenet i Kraftfodret istället...enbart detta. Vitaminer brukar man inte räkna med i en foderstat eftersom hästar har nästan obefintligt behov av detta som tillskott. Detta får dom i sig ändå.
 
Så bra :)
Då blir det nog som jag gissat, jag får E-vitaminbehovet tillfredsställt men inte selenbehovet.. :smirk: Tack så JÄTTEmycket, funderade massor över detta igår :crazy:
 
Maxtoleransen på selen är relativt hög i förhållande till behovet, så man behöver nog inte vara orolig för att överutfodra om man ger svenskodlat hö... *har inte boken här just nu, så jag kan inte ge exakta siffror*
Sen är det ju också så att E-vitamin kompletterar selenet och i viss mån även kan ersätta det.
 
Men då kan jag ge henne ett tillskott på selen och e-vitamin utan att oroa mig, var ju relativt hög maxtolerans på båda.
 
Jag räknade lite på vitamin E intaget i min nya foderstat, och den ligger kraftigt back.. Har typ 59 IE av de 338 IE som hon behöver... Jag ger då alltså lucern, betfor, krafft protein(ej vitaminer i), soja, havre och miner grön(ej vitaminer i) utöver höet(7 kg). Ska jag räkna med att hästen får i sig all E-vitamin ändå? Jag hittade inga uppgifter om E vitamin på höet.. Inte heller några uppgifter om biotin innehållet i hö, fast det kanske inte finns något däri..?

Börjar fundera på att byta ut en del av krafftfodret till krafft groov som har mkt vitaminer, så jag slipper oroa mig. :crazy:
 
:D Vi med våra vitaminbekymmer! Men eftersom min tränare blev rekommenderad på kliniken att kolla så hästen fick i sig nog med selen och E-vitamin eftersom det är VANLIGT med brist på detta, vill man ju vara på säkra sidan...
 
Precis. Har of aldrig behövt oroa mig innan då jag gett 1,5 kg krafft och de flesta av deras foder är ju vitaminiserade. Gah!
 
Undrar hur det är med vanlig havre... om den innehåller några vitaminer.. :confused:
 
I en av mina tabeller står det för havre:
13 mg vitamin E
4 mg B1
2 mg B2
0,2 mg biotin

Per kg foder alltså. Stog inget om selen vad jag såg.

Lucern(kraffts) har:
0,1 mg selen
5000 vitamin A
500 vitamin D
70 mg vitamin E
2 mg B1
15 mg B2
 
Det var inte så mycket... Gabbys e-vit behov ligger ju på 520 mg :crazy: Completten innehåller 400 mg/kg foder :angel: *försöker övertala sig själv att överge det roliga pysslandet med FLERA fodersorter* :crazy:
 
Ger 1 mått tokosel i veckan för att bygga upp muskler bättre, fått rekommendation av veterinär.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
391
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
292
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp