Rekordår för fång

Sv: Rekordår för fång

Quinn skrev:
Lyrik skrev:
2-åringen i mitt stall fick fång förra sensommaren då hon var bara 1 år. Hbl med mkt fbl i.

Nej fy så hemskt!

Nu ska man börja vara orolig för ettåringar också. Ska man inte ens tordas släppa dem på bete?
Vet du vad som utlöste fånganfallet? Vad gick hon på för bete? Bytte du bete? Tjock?

Jag längtar till vintern! Man kanske skulle flytta lång norrut så man har snö i stället för gräs nästan året om....

Vad jag har förstått så var det inte en solklar diagnos på den hästen, den kan ha varit "bara" ömfotad.
 
Sv: Rekordår för fång

_86a_ skrev:
Min häst får mugg av för mycket protein. Skulle alltså skylla på klövern!

Vissa klöversorter, t ex alsikeklöver, kan i kombination med sol ge svåra hudreaktioner. Undrar om detinte heter fotosensitivitet elelr något liknande.

Jag har för övrigt också märkt av hudreaktioner från vissa fodersorter. Mina shettisar blir mjälliga i mankammen av spannmål!
 
Sv: Rekordår för fång

Ja, vad kan man säga...
Vi har haft vår fina lilla B-ponny i 5 år nu och hon har gått på bete i alla år, hon äter hö (inte hösilage eller ensilage), hon är i bra kondition och inte fet, vi har henne inne på nätterna... och ändå har hon fått fång nu! Jag kan inte säga annat än att man känner sig så himla dum och som en riktigt dålig hästägare när det händer, även fastän jag har kännt över ben och hovar på mina pållar minst en gång om dagen kunde det hända...
Vi upptäckte det i fredags när hovis var här, då var hovarna/kronränder fortfarande normaltempererade men hon hade gått orent när hon reds och jag bad därför hovis kolla lite extra och hon ömmade för visitertången på båda framsulorna... jag ringde veterinären (som iof tyckte hon kunde gå uti i hagen en halvtimme åt gången) och kom fram till att boxvila och finadyn var en bra idé över helgen. Värme i hovar fick hon först i går (lördag) eftermiddag... och sulorna buktar...
Längtar till i morgon då jag hoppas veterinären vill komma och titta till henne!
 
Sv: Rekordår för fång

Vår stora B ponny fick fång förra sommaren, strax före midsommar.
Då tog jag fortfarande in dem på nätterna , just för att de skulle få vila magarna.
B ponnyn var i god kondition, i samma hage gick en minishettisvalack som nte arbetade i samma omfattning.
Efter alla konstens regler borde han varit med benägen att insjukna...
 
Sv: Rekordår för fång

Quinn skrev:
Nu ska man börja vara orolig för ettåringar också. Ska man inte ens tordas släppa dem på bete?
Vet du vad som utlöste fånganfallet? Vad gick hon på för bete? Bytte du bete? Tjock?

Min tvååring fick med fång förra året. Hon var inte överviktig. Tyvärr så hängde fången med sen hela vintern och hon fick tas bort i februari. Vad det var som utlöste fången, och varför den sen aldrig släppte, ja det har ett flertal vererinärer kliat sig i huvet och funderat på utan att komma fram till nån bra orsak. Det kan ju vara så att mitt på sommaren förra året så kom en kallfront med mycket regn och rusk, senh helt plötsligt i augusti kom solen och det fina vädret, och där fick även många hästar fång. Kan ju ha något med det att göra.
 
Sv: Rekordår för fång

Vet alla vilket skit Roundup är. Giftigt som tusan! Håller nu på att gå ned i grundvattnet riktigt ordentligt.
 
Sv: Rekordår för fång

Vår lilla shetlandsponny har haft problem med fång i flera år, men till vår lycka så har hon denna säsongen varit helt frisk och jättepigg(peppar,peppar ta i trä) Hon är absolut inte tjock nästan åt andra hållet, äter ensilage hela vintern och har klarat det utmärkt.

Däremot har vi ett russ, inte heller tjock som nu andra vintern i rad har fått ett fånganfall, efter det i år tog vi bort ensilagen direkt och hon blev frisk på en gång.Sen fick hon bara hö och har hållit sig frisk.

Tyvärr så går ingen av dem på gräs bara lite småstrån här och var, inte så roligt men de är ju friska.

Så kanske är det ensilagen som är boven i vissa fall, jag kommer iaf att gå över till hö till alla mina ponnyer till nästa säsong.
 
Sv: Rekordår för fång

min ena häst, islandssto, 13 år, fick fång nu i våras. Hon är inte överviktig, var i god kondition och äter enbart hö....har ingen aning om vad som utlöste fången,min gissning är att hon sparkade upp rötter i hagen och satte i sig dom. Fanns inget gräs för övrigt i hagen så det borde ju inte vara orsaken.....
Hade ju varit lättare att hålla fången i styr om man visste vad som orsakat den!
Nu är hon ganska så ok och vi börjar jobba henne så smått igen till hennes stora glädje.
 
Sv: Rekordår för fång

Fång är en så komplex sjukdom. Det är det som gör den så läskig tycker jag =( Bra att din häst repar på sig i alla fall!
 
Sv: Rekordår för fång

För några år sedan var jag på en mkt intressant kurs om fång.
Det var en duktig forskare/veterinär som höll iden.
Enligt honom så beror fång troligtvis på en störning i mag/tarmsystemet.
Han berättade bla om ett fall där flera stall drabbades av fång och det visade sig att det berodde på det spån hästarna stod på(just det spånet innehöll svart valnöt)
Han tog även upp att vissa växter kan framkalla fång.
Att hästar äter för mkt gräs och får fång stämde inte helt enligt honom.

/ Nanne
 
Sv: Rekordår för fång

Ett bra sidospår! Jag ger min häst både ensilage och hö blandat. Är ensilaget kraftigt ge även hö eller halm så får din häst växttråden och även tuggtiden uppfyld. Se upp med många fullfoderblandningar för jag tror att dagens utfodring av häst är mycket en statushistoria om dyra tillskott som helt enkelt skadar tarmfloran i hästarnas magar. En häst som inte har hårt arbete behöver egentligen bara ett bra grovfoder för att må bra. Förbeta alltid hästarna inför betet.Det är inte något konstigt det är bara att tänka efter före innan man proppar i sina hästar en massa konstiga underliga preparat som aldrig har funnits tidigare örtmediciner,för att inte tala om vitlök och andra mineraler som har helt galen sammansättning i foderstaten.Det finns exempel på alger som i all välmening har givits till dräktiga ston och unghästar med katastrofala följder och ond bråd död för det stackars djuret.Egentligen är det inte särskilt svårt utan utgå från det naturliga så kommer man mest rätt!
 
Sv: Rekordår för fång

Jag kan bara gissa att det kan bero på kraftig återväxt på betet efter regnet. Näringen på betet blir då lika kraftigt som tidigt på våren. Hästarna behöver då tillvänjning som innan betes-släpp.
 
Sv: Rekordår för fång

En stilla undran Jag undrar vad som skulle hända om alla hästar släptes på bete i augusti istället? Skulle fånget minska? Är det vi människor som är för inrotade i våra gamla vanor att hästen måste ut tidigt på sommaren för att vi vill ha semester.Hästar som vi vet har problem med fång skulle säkert må bra av att senarelägga betet! PS. Se upp med återväxten efter regn! Begränsa betestiden genom att ta in hästen i perioder antingen på dagen eller helst på natten en tid efter regn. Det blir samma effekt som att vänja in hästen på betet igen! Ta det försiktigt och annpassa efter individen alla hästar är inte lika, vissa är känsligare än andra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rekordår för fång

Sensommar, i slutet av augusti.
Hon var smal. Även nu.
Gick hemma i vinterhagen tillsammans med en annan häst (skadad, 1-åringen var sällskap och kunde ej gå i stora sommarhagen pga inget hästvett!:o )
Nedbetad och inte så mkt mat i den hagen. (min pålle går där annars varje höst, vinter och vår). Fick/får ej så kraftfoder.
Min "husvet" som var ute just den dagen till min pålle för vacc+tandkoll, konstaterade hon hade fång, troligen mest beroende på belastningsfång, lite "foderfång". Hon har dålig benställning fram, även lite dåliga fötter.
Fick stå på boxvila/sjukhage läänge, skoddes fram med vanliga skor, medicinerades med Butta och Finadyne.
Ingen rgtkontroll.
Går nu hemma i 3 ihopbyggda vinterhagar med 2 ston med föl.
 
Sv: Rekordår för fång

Glömde. Inte min häst, utan en i stallet där min pålle bor. Bor nu ca 26 hästar där.:D
 
Sv: Rekordår för fång

Min häst TÅL EJ hösilage! Men han får inte fång, utan svår diarré och kolik.
Nu äter han bara hö och gräs, mår dunderbra. Förutom när stallgubben ger honom hösilage, bara för att han tycker det är ej sant att min häst ej tål hösilage, alla tål ju det! Märks direkt, lös i mage och magknip.
 
Sv: Rekordår för fång

Jopp. Fång!
Jag var med då när vet var ute, det var ju egentligen mening att hon skulle vaccinera och tandraspa min gamling, men det blev bara vaccination av min och "hältutredning" av fånghästen.
Hon var inte ömfotad:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 377
Senast: IngelaH
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 813
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp