Relationsproblem..

Sv: Relationsproblem..

Förlåt, men jag förstod inte?

När jag träffade sambon visste jag direkt att jag ville vara med honom, helst resten av livet. Så kändes självklart att kolla direkt var han stod i frågan, med tanke på att jag blev gravid trots p-piller hade han inte varit min sambo idag om han inte ville ha barn.

Jag har 20 år till på mig att skaffa barn, men med en drös missfall först om det hade med saken att göra?
 
Sv: Relationsproblem..

Förstår problemet med att prata känslor, min sambo är med dålig på det. Men det har blivit bättre med träning, kan säga att alla problem vi har haft i vårt förhållande har grundat i dålig kommunikation (detta tränar vi fortfarande på)

Hur skulle det gå om du bad honom skriva ner det han känner? Om du ställer frågan, "om jag var gravid nu vad hade du då velat göra?"
 
Sv: Relationsproblem..

Men ta tex det här som du skriver "ett lämpligt pappamaterial"!?

Vad är det för någonting då!? Vem bestämmer vad det är?
Ett lämpligt pappamaterial är en ansvarsfull snubbe som man litar på och som man är relativt säker på kommer att bli en ansvarsfull och pålitlig pappa. Och det är rimligtvis kvinnan som gör den bedömningen.
 
Sv: Relationsproblem..

Jag skulle vilja tillägga och som man tror inte förvandlas till världens skitstövel vid separation.
 
Sv: Relationsproblem..

Jag tycker att om det här med barn är så viktigt för dig som jag uppfattar det, så ska du inte vänta och hoppas på att han ändrar sig utan klargöra var du står, kan han inte tänka sig att gå vidare med dig så får ni gå skilda vägar. Även om du inte kan få egna barn eller adoptera så har du iaf försökt och jag tror risken är betydligt större för att du kommer att gräma dig om du inte försöker och då är ert förhållande dömt oavsett.

Jag hade inte gillat att ställas inför ett ultimatum och jag gillade inte att ex tvärvände och ville skaffa ungar då jag alltid varit väldigt tydlig med att jag inte ville ha några, men för hans skull kan jag tycka att han borde kommit på det tidigare. Nu tycker han att han är för gammal och jag har ingen aning om var hans nya tjej står i frågan. Själv är jag dock bara glad att vi aldrig fick några. :D
 
Sv: Relationsproblem..

Förlåt, men jag förstod inte?
Du skrev: "Nej men man kanske ska lägga ner korten?" och jag citerade ur ett tidigare inlägg jag skrivit som argumenterar för just detta. Att man ger sin sambo "utrymme" och "några år på sig att bestämma sig" förutsätter ju att man kommunicerar kring saken och lägger ned korten.
 
Sv: Relationsproblem..

Fast 30 är ju ingen ålder totalt sett, även om det generellt är lättare att bli gravid när man är yngre.

För att bli gravid är 30 år kanske ingen ålder, men för att börja om är det det. Då är du kanske inte 35 år förrän du börjar försöka bli gravid (om du ska finna en partner och bygga upp en stabil relation först). Sedan kanske du vill ha fler än ett barn.

Även fast många väntar idag så betyder det inte att det är lugnt och att man har all tid i världen.
 
Sv: Relationsproblem..

jättedålig på att diskutera sina känslor... "alltid" svara jag vet inte när jag vill veta hur han känner och tänker
Så skulle jag inte kunna ha det. För mig är det självklart att ha djupa samtal om livet och dess innehåll i en relation, så att man vet var man har varandra och att man delar viktiga värderingar. Det är det som är basen för relationen, som jag ser det.
 
Sv: Relationsproblem..

Mjäe, jag träffade min nuvarande som 31-åring och nu så försöker vi skaffa barn. Det måste inte ta tid och evighet, visst, jag har hunnit fylla 32 men så gammal är man trots allt inte. Samma sak för sambon bästa vän och hans rätt nyblivna fru. Att låta allt ta sådan himla tid ligger ju inte för alla :)
 
Sv: Relationsproblem..

Är ett barn med en motsträvig partner en drömsituation? Är det en drömsituation att avsluta ett bra, trevligt och fungerande förhållande? Jag tror vi får ge upp drömmen om drömsituationer.


Jag håller med dig i sak, men jag hade inte velat bli dumpad för att jag inte kunnat ge ett svar just precis här och nu på studs.

Nej, barn med en motsträvig partner är ingen drömsituation och därför anser jag att man om man vill ha barn försöker finna en likasinnad partner.

Att avsluta ett bra förhållande är ingen drömsituation heller, det är det inte heller att gå och bära på sorgen att man aldrig skaffade de barn man så gärna ville ha så att gå kan vara det bästa. För båda parter. Det kan inte vara roligt att vara partnern som inte kan tillgodose sin partners behov heller.
 
Sv: Relationsproblem..

Mjäe, jag träffade min nuvarande som 31-åring och nu så försöker vi skaffa barn. Det måste inte ta tid och evighet, visst, jag har hunnit fylla 32 men så gammal är man trots allt inte. Samma sak för sambon bästa vän och hans rätt nyblivna fru. Att låta allt ta sådan himla tid ligger ju inte för alla :)

Och jag skulle inte skaffa barn så tidigt i en relation, där är alla olika. Sedan kan man ju inte räkna med att träffa den framtida fadern så fort man lämnat en relation heller.
 
Sv: Relationsproblem..

Känner å ena sidan till de som hamnat i klimakteriet redan innan 30, så det finns aldrig några garantier att bli gravid "bara" för att man är runt 30. Å andra sidan var det ett par i 50-års åldern som fick sin förste när jag föddes på samma BB ungefär samtidigt. Mamma har alltid undrat hur det gick för den ungen, fadern kom med en tvättkorg och sänglinne när han hämtade hem dem.
 
Sv: Relationsproblem..

Kul att så många bidrar och diskuterar! Jag ska försöka förklara lite mer hur jag tänker och vad som påverkar.
Sol: Jag känner lite som du skrev att jag helst vill undvika att "börja om" när jag väl är 30, speciellt nu när jag vet om i förväg att den risken finns. Sen kan det givetvis bli på det viset ändå.

Mandalaki: Jag tror att han kanske reagerar lite som du skrev med att säga jag vet inte men till stor del är det för att han inte vill diskutera saker som har med känslor att göra övh. Jag har dock aldrig krävt att han ska säga "Ja jag vill absolut ha barn med dig när du är redo." eftersom jag vet att han lätt känner sig trängd. Det jag vill, och har sagt till honom, är att han ska fundera på vad han ser i framtiden. Kan han övh tänka sig att kanske skaffa barn i framtiden eller är det absolut inte ett alternativ. Just nu säger han varken bu eller bä.

Kethets: Det du skrev är ungefär det jag sagt, i september förra året, då jag inte ville stressa honom eller kände att det var något akut. Dock vill han låtsas som att jag aldrig sagt det för han vill inte fundera på det.

imzork, niphredil: Jag kan absolut inte klandra honom då jag som sagt visste hans inställning till barn då vi blev ihop, likaså visste han min. Däremot så trodde jag nog mer att det bara var något han sa i stil med allt det andra som tex "Jag kommer aldrig leva längre än till 40, höhö" och liknande. Han svarade aldrig seriöst på seriösa frågor på den tiden så det var svårt att veta.

Jag har väl upplevt att jag har gett honom tid och jag tänkte att efter fem år tillsammans så har man ett hum om den gemensamma framtiden. Jag kommer att diskutera detta med honom igen snart och jag kommer inte kräva ett ja eller nej svar direkt, även om jag tycker att han haft lång tid på sig att fundera. Jag känner dock att tiden börjar rinna ut pga effekterna det haft på vårat förhållande, vilket är pga mig då jag inte känner mig trygg och inte vill ta tag i de mindre problemen i förhållandet då vi ändå har det här stora kvar.

Rent krasst så är min sambo jättedålig på att diskutera sina känslor med mig eller någon annan för den delen och det är det som gör mig så frustrerad. Ett litet hum om vad han kände hade gjort sån stor skillnad. Han har gjort det till en grejj att "alltid" svara jag vet inte när jag vill veta hur han känner och tänker om olika saker. Jag vill inte att vi gör slut bara för att han inte klarar av att berätta hur han känner oavsett anledning.

Och ja för att klargöra, jag tycker inte att det är en godtagbar anledning att stanna med någon för att man kanske inte kan hitta någon bättre. Jag tror att jag fick ned det jag kom att tänka på när jag läste allas svar iaf.

Tyvärr är det så att efter 35 minskar chansen att bli gravid rejält. Blir man gravid efter 40 får man se det som en rejäl bonus.

Kan ni inte sätta er ner och verkligen prata igenom det? Förklara att det inte är frågan om något ultimatum men om säg exakt ett år vill du ha ett svar på hur han ställer sig till barnfrågan så att du vet vad du har att ta ställning till. Under det året kommer du inte att ta upp frågan alls. Däremot räcker det inte som svar om ett år att han nog kan tänka sig barn någon gång.

Säg tex att om ett år får du svaret att han kan kan tänka sig skaffa barn om 5 år. Då får du ta en funderare om han är ärlig eller om han bara vill skjuta upp frågan. Är det för lång tid för dig att vänta? Eller är du nöjd med det svaret? Men då har du i alla fall något att fundera över. Nu låter det som ett nja snarare än ett nej eller ja.

Jag tycker att barnfrågan är viktig. Tänk tex om han lämnar dig när du är 45 för en tio år yngre kvinna och skaffar barn med henne istället? Hur skulle det kännas för dig då?

Det finns ju inga garantier för något. Vare sig att du kan få barn eller att det blir du och han för alltid om du inte skaffar barn för att han inte vill ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Relationsproblem..

Det är det som är hela poängen, att vi är olika :) (Inte just du och jag).

Men åldersfaktorn spelar in i mitt val att börja försöka redan nu. Och förhållandet kan lika väl skita sig nu som om tio år eller inte alls, det vet man inte i förväg utan jag kör mer på att känns det rätt så är det så och just nu är allt jag vet om. Framtiden löser sig alltid men kanske inte så som man tänkt sig.
 
Sv: Relationsproblem..

Det är alltid lättare om ett par är överens om de stora frågorna till en början men sedan kan ju saker hända efter vägen, t.ex. kan en person som velat ha barn tidigare kan inte vilja ha barn efter ett antal år, en person som varit mycket emot alkohol kan bli alkoholist osv... De stora frågorna och svaren kan ändras under vägens gång men om han är osäker och är över 30 undrar jag om han kommer att ändra på sig, speciellt om han från början inte ville.

I detta fall måste du bestämma dig hur viktigt det är att få barn, om du tänker dig själv som +50 vad vill du ha i ditt liv då? Hur viktig är denna man?
 
Sv: Relationsproblem..

Jag tycker att du resonerar klokt och är därför säker på att du i slutändan gör det val som är bäst för dig. Själv hade jag aldrig varit ihop med en man som inte vill ha barn då jag själv vill det. Jag tror att det för den ofrivilligt barnlöse kan bli mycket bitterhet och sorg.


Barn är enligt mig något som man måste vara överens om i ett förhållande då det är ett av livets viktigaste beslut. Kanske kan du försöka förklara för honom att du vill ha ett svar snart och att om han är osäker ska han säga att han inte vill ha barn?
 
Sv: Relationsproblem..

Någon som har några tankar om situationen eller har varit i en liknande?

Jag har varit i en liknande situation. Då var jag 36 och han är 7 år yngre. Så tiden var lite knapp för mig OM han nu hade bestämt sig för ett absolut NEJ till barn.

Det finns en gammal tråd om det på Förälder. Kan inte dra allt här och nu. Sök gärna.

(Nu har vi två barn, 5 och 2 år gamla).
 
Sv: Relationsproblem..

Jag satt i samma sits. Träffade för några år sen en kille som är tio år äldre, idag är jag 34 och han 44 då. Hans barn är stora, yngsta 19, och eftersom jag är över trettio och dessutom diabetiker, ställde jag frågan hur han såg på flera barn, ganska direkt.
Mitt problem var att han sa ja varannan gång, och nej, varannan gång...
I höstas kände jag att nu måste jag få ett konkret svar. Och han kunde inte bestämma sig. Jag klargjorde att jag övervägde att lämna honom, vilket han förstod! Han ville inte stå i vägen för mina drömmar, och jag ville inte göra något som han inte ville ha.

Dock.... i våras började jag känna mig konstig i kroppen. Hoppsan, jag var gravid. Sambon konstaterade med glädjetårar i ögonen att vi skulle bli föräldrar. Är i v 20 nu och fattar fortfarande ingenting.

Ts, låt honom förstå hur du tänker, och att du måste ta ett beslut. I min värld respekterar du honom också, och fyller förhoppningsvis din önskan, kanske på annat håll. Önskar dig iaf jättemycket lycka till!
 
Sv: Relationsproblem..

Ett lämpligt pappamaterial är en ansvarsfull snubbe som man litar på och som man är relativt säker på kommer att bli en ansvarsfull och pålitlig pappa. Och det är rimligtvis kvinnan som gör den bedömningen.

Sådana finns det nog inte så många av.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 816
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 121
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 604
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 191
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp