Remont - hur lång över nosen?

Corax

Trådstartare
Hur lång ska en remontgrimma vara över nosen på ett medelstort halvblod? Är det 19 cm?'

Är det någon som har länk till artiklar om betsling och nosgrimmor (ex. av Anders Eriksson)skulle jag bli toppenglad.

Sv: Remont - hur lång över nosen?

Den har jag redan läst! :D
Men tack ändå! ;)

Och du! TACK för hjälpen! Du är bäst!! :)

Läste på Markus Holst sida att max längd över nosen inte bör vara längre än 22 cm....

Lånar tråd...

Letar remontgrimma, men alla är för långa över nosen. Dvs ringarna på sidan hamnar över bettets ringar alt får jag sätta den så långt ner att det ser konstigt ut. Nån som vet nån remontgrimma som är lite kortare över nosen?

Får nog ta med mig måttbandet och åka runt till hästaffärerna här omkring o mäta annars.....

Tärnsjö har en remont som går att spänna in över nosen. Jättebra MEN jättedyr.
Det kommer mer och mer liknande modeller. Jag köpte min för en 2-hundring och jag har tre hål på varje sida. Kalasbra!
Det är bara det att jag är osäker på hur sjutton skiten ska sitta egentligen!
Jag har använt remontgrimmor till och från i flera år men jag tycker alla har dem olika. Dvs olika högt/lågt och olika långt över nos mm.
En hel jävla vetenskap är vad det är! :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 092
Senast: Tuggben
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 281
Senast: VegaL
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka