Rena Elband!?

A

anna210

Har breda elband i hagarna som förut var vita men är nu mer åt det grågröna hållet - fult :(
Någon som har bra tips på hur man får det vitt igen?
Kanske finns det någor supermedel att tvätta med?
 
Jag har plockat ner våra 4cm breda band och kört dom i tvättmaskinen en gång. Gick bra om man inte hade för stora härvor. Jobbigt dock att först plocka ner och sen sätta dit igen då vi hade 3 rader.

En annan gång sprayade jag med utspädd klorin och tog sen två rotborstar, en på var sida om bandet, sen var det bara att springa fram och tillbaks ;) Gick bra det med.

Numera kör jag istället med bruna band :D och slipper jobbet. För jobbigt var det, men det blev vitt och fint av bägge metoderna.
 
Kanske skulle testa utspädd klorin då... :p
Plocka ned banden har jag inte lust med - har ganska många meter band ute :crazy:
 
Brrr, klorin är miljövännens värsta fiende. Satsa hellre pengar på brunt eller grönt band och slipp problemet för all framtid.
De är dessutom latmaskens bästa vän för då slipper man jobbet med banden. Och de är mycket snyggare än man kan tro :)
 
Har sett de gröna banden och tycker att de smälter in i miljön lite för bra - kan vara svårt för hästarna att se staketet?
Har dessutom vita stolpar... :smirk:
 
Smuts och beväxtning sker väl på alla band, oavsett färg? Efter några år är alla katter, förlåt stängsel skall det vara, grå. Mossa o dyl kan man få bort någorlunda mekaniskt, men rena blir dom ju inte.
Störs man av det, är det bara att plocka ner och köra i tvättmaskinen. Sen är det snyggt ett par år igen.

LIA
 
...ett par månader menar du väl ;) Längre tid än så höll inte de vita bandens vita färg här hos oss i Skåne - förutom efter klorintvätten då det blev några månader extra.

Jag hade vita stolpar tidigare, men dem målade vi bruna. Riktigt snyggt med bruna band och bruna stolpar. Verkar dessutom stämma det som påstås, att hästar ser naturfärger minst lika bra, om inte bättre, än vitt.
 
Brrrr. Tänker på luften ni stackare andas in! Hur ser lungorna ut? :p

Vilketdera hästarna ser bäst, har jag ingen aning om. Däremot är det väl troligt, att dom memorerar stängseldragningen in i minsta detalj. Går dom igenom, så är nog inte orsaken att dom inte såg stängslet. Älgar däremot, klampar ofta rätt igenom nyuppsatta stängesel, nattetid.

LIA
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
857
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Kultur Jag var i Jämtlandsfjällen i veckan, det är inte första gången men just denna vecka skilde sig från resten på grund av mängder med ren...
Svar
18
· Visningar
1 697
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp