Rena mineraler - ersättning Forage plus

Tror jag köpte de äldsta påsarna i fjol sommar (då man beställer direkt från forageplus måste man beställa för minst 150 euro). De är bäst före april 2024. Jag ger den mängd de behöver enligt grovfoderanalysen, i våras var det 27 g respektive 35 g för fjordhästarna.
Behöver ge zink och koppar så kikade på dedär men 5kg lär räcka länge 😁
 
Hm hur brukar ni andra göra?
Enligt en snabb beräkning (baserat på förra årets analys) saknas kalcium, fosfor, selen, kobolt, zink och koppar gällande mineraler i min foderstat.
Har inte räknat med något från kraftfoder då eftersom jag är osäker på om jag kommer ge det.
Köper ni allt löst eller en så passande färdig-mix som möjligt och toppar upp med resten löst eller något annat tips?
Vi brukar köra Vitafor Strong och vid behov toppa med extra zink och koppar. Annars finns ju även Key minerals som har trevliga mineraler.
För vårt foder har dock som sagt Strong fungerat ganska bra och det är så pass mycket billigare att jag inte riktigt kunnat motivera att köpa något annat. Har för mig att dom inte har så mycket mer järn i sina mineraler än vad dom redovisar till skillnad mot Krafft, Hippo mfl som vida överstiger järninnehållet mot vad som redovisas.😠
 
Jag fattar inte. Mineraler är ju grundämnen. Om jag behöver koppar så är det ju koppar jag köper. Det är ju ingen skillnad på koppar från Frankrike eller koppar från Sverige. Förutsatt att det är ren koppar.

Menar du mineralblandningar?
Nja mineraler är inte grundämnen, de är föreningar av flera grundämnen. Oftast en men ibland flera metalljoner och så syre eller någon sammansatt jon som t ex sulfat, karbonat, nitrat m fl. Men det man är ute efter är ju metalljonen.
 
Och till häst, så är vi ute efter (pga bäst upptag):

Magnesiumoxid 99+% (dvs så rent som möjligt)
Kopparproteinat/kelat
Zinkproteinat/kelat
Manganproteinat/kelat
Selenjäst

Men det Efwa svarade på gällde ju en användare som bland annat undrade varför vi kallar separata mineraler för mineraler, när hen var van vid att man kallar en mineral-blandning för mineraler.

Nja mineraler är inte grundämnen, de är föreningar av flera grundämnen. Oftast en men ibland flera metalljoner och så syre eller någon sammansatt jon som t ex sulfat, karbonat, nitrat m fl. Men det man är ute efter är ju metalljonen.
 
Pavo vital har inget tillsatt järn.
Trikem verkar ha det mesta i småpåsar - är inte dessa "rena"?

Trikems zink är vetedrank + "Zink chloride hydroxide monohydrate 3b609 55 g. Zink 31 g."

Dvs bara 31g zink per kilo, och i fel form, och massa vete.

Forageplus zink är
"100% organiskt kelaterat zinkproteinat, inga andra tillsatser.

Aminosyrekelat Zn 15 - C10 H12 ZnN2 Na2 O8 - minsta elementär zinkhalt - 15%."

Dvs 150g zink per kilo, som sitter fast på en aminosyra.

Det går absolut att använda Trikems så länge din häst inte är känslig mot vete, men det är inte mer prisvärt.
 
Trikems zink är vetedrank + "Zink chloride hydroxide monohydrate 3b609 55 g. Zink 31 g."

Dvs bara 31g zink per kilo, och i fel form, och massa vete.

Forageplus zink är
"100% organiskt kelaterat zinkproteinat, inga andra tillsatser.

Aminosyrekelat Zn 15 - C10 H12 ZnN2 Na2 O8 - minsta elementär zinkhalt - 15%."

Dvs 150g zink per kilo, som sitter fast på en aminosyra.

Det går absolut att använda Trikems så länge din häst inte är känslig mot vete, men det är inte mer prisvärt.
Tack!! :bow:
Forage plus-mixen stämde så dåligt med mina värden att jag ändå måste pytsa ihop flera separat, men då kan man ju välja zink ifrån dem :)
 
Tack!! :bow:
Forage plus-mixen stämde så dåligt med mina värden att jag ändå måste pytsa ihop flera separat, men då kan man ju välja zink ifrån dem :)

En påse från dom brukar räcka läääänge 😁.

Hett tips när du blandar: gör det ute och/eller med munskydd. Proteinaten är otroligt finpudriga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
824
Foder & Strö Hej! Jag har beställt rena mineraler från forageplus som äntligen kommer imorgon. Ni som ger rena mineraler, väger ni upp i portioner...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: Hymra
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 086
Senast: Irival
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 213
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp