Bukefalos 28 år!

Rengöra fårskinn

aiquen

Trådstartare
Min katt har visst i ett obevakat ögonblick kräkts på ett fårskinn. Hemma hos min mamma. 🙈

Hur rengör man det lättast? Går det att blöta? Galltvål? Det är ju ganska intorkat.

Hjälp!
 
Det bästa är snötvätt. Men det är ju inte riktigt sässong för det. ;)

Vet dock att söderut har man traditionellt har använt finhackad vitkål på samma sätt som snön.
Mild skrubb som lossar smutsen, kommer ner i botten och lyfter upp det som sitter mellan håren, samt lätt fuktigt som binder så det går att borsta bort sedan är ungefär så jag förstår funktionen. Typ ta på handskar och gnussa runt allt i pälsen, byt till ren snö/kål och upprepa så många gånger som behövs.

Har aldrig prövat vitkålen själv, men tagit bort intorkat kattkräks/diarre på trasmatta med snö. Överlägset att tvätta med vatten och såpa, helt omöjligt att se något spår av var fläckarna varit efteråt.
 
Tack för tips! Synd att katten valde helt fel säsong att kräkas. ;)

Det finns inga tvättråd, tyvärr. Men jag hade fel om att det är ett skinn. Det är nog vad man kallar en tovad fårfäll. Tvättmaskinstvätt är kanske inte lämpligt, men ullen går kanske att blöta? Eller så riskerar man bara att gegga ut allt om man blöter det eftersom det är så långhårigt ... Får ta fram saxen i värsta fall. ;)
 
Tack för tips! Synd att katten valde helt fel säsong att kräkas. ;)

Det finns inga tvättråd, tyvärr. Men jag hade fel om att det är ett skinn. Det är nog vad man kallar en tovad fårfäll. Tvättmaskinstvätt är kanske inte lämpligt, men ullen går kanske att blöta? Eller så riskerar man bara att gegga ut allt om man blöter det eftersom det är så långhårigt ... Får ta fram saxen i värsta fall. ;)
Tvätta som vilken ulltröja som helst, gnugga inte på den "håriga" sidan :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Bison
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
980
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 430
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 169
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp