Rengöra kakel i dusch?

the_connemara

Trådstartare
En sak jag avskyr med att städa är kakelväggarna i duschen! Jag har duschen i ett hörn och draperi de två andra sidorna. Draperiet är lätt att slänga i tvättmaskinen men det nedra kaklet och fogarna känner jag att jag har noll bra teknik för? Slutar alltid med att jag skrubbar hela väggarna med en svamp med hårdare baksida och sedan tar jag någon typ av borste (tror jag gillar diskborste bäst) och gör samma sak med alla fogar. Men det borde väl finnas ett effektivare sätt? Något som funkar bra på fogar och plattor? Tycker det är svårt med en borste på plattorna och en svamp känns mest som att den inte är så effektiv samt slits ut i fogarna. Har typ normalstora plattor 15 x 15 cm skulle jag gissa så blir några fogar på hela duschhörnet.

Tycker inte mitt medel verkar så kass heller att jag behöver slita ihjäl mig. Testat lite olika men brukar variera mellan Ekotipsets fönsterputs (ättika och lite diskmedel i vatten) och Grummes bardrumsspray. Men eftersom det känns som ett så stort projekt för mig så gör jag inte det jätteofta och jag behöver väl dra över varje yta/fog typ 2-4 gånger, behöver alltså inte stå o gnugga massa o vill ha tips på annat medel/verktyg av den anledningen. Det mest bara känns så ineffektivt med en svamp och en borste och massa knäppa vinklar på olika höjd.

Har testat att bara dra av väggarna med mopp o rengöringsmedel men det gillade jag inte alls, kändes inte som det gav någon effekt speciellt inte på fogarna såklart.
 
Tandborste?! Var i finns den förbättrade arbetsmiljön i en ännu mindre borste?! 😆 Hur ofta gör ni det då?

Skruvdragare låter mer najs 😁
Testa en sådan där skurborste man kan köpa på ICA? De är effektiva på badrumsgolvet i alla fall. Går att få skaft till också som är löstagbart, typ.
 
Städexperten på Nyhetsmorgon förordade enbart ättika med en tesked diskmedel till kakel och duschväggar.
Jag har dock inte hunnit prova det själv, gillar Ekotipsets mirakelspray annars.
Ångtvättmaskin är också fantastiskt!
 
En sak jag avskyr med att städa är kakelväggarna i duschen! Jag har duschen i ett hörn och draperi de två andra sidorna. Draperiet är lätt att slänga i tvättmaskinen men det nedra kaklet och fogarna känner jag att jag har noll bra teknik för? Slutar alltid med att jag skrubbar hela väggarna med en svamp med hårdare baksida och sedan tar jag någon typ av borste (tror jag gillar diskborste bäst) och gör samma sak med alla fogar. Men det borde väl finnas ett effektivare sätt? Något som funkar bra på fogar och plattor? Tycker det är svårt med en borste på plattorna och en svamp känns mest som att den inte är så effektiv samt slits ut i fogarna. Har typ normalstora plattor 15 x 15 cm skulle jag gissa så blir några fogar på hela duschhörnet.

Tycker inte mitt medel verkar så kass heller att jag behöver slita ihjäl mig. Testat lite olika men brukar variera mellan Ekotipsets fönsterputs (ättika och lite diskmedel i vatten) och Grummes bardrumsspray. Men eftersom det känns som ett så stort projekt för mig så gör jag inte det jätteofta och jag behöver väl dra över varje yta/fog typ 2-4 gånger, behöver alltså inte stå o gnugga massa o vill ha tips på annat medel/verktyg av den anledningen. Det mest bara känns så ineffektivt med en svamp och en borste och massa knäppa vinklar på olika höjd.

Har testat att bara dra av väggarna med mopp o rengöringsmedel men det gillade jag inte alls, kändes inte som det gav någon effekt speciellt inte på fogarna såklart.
Klorin, jag älskar klorin. Spoala kaklet, spraya på klorin och låt verka nån minut och ta med en vanlig tvättsvamp, blir som nytt och badrummet luktar badhus.
Fantastiskt! (men troligtvis inte helt miljövänligt)
 
Jo, jag vet.. Men jag gör ett undantag för klorinet.. Har bestämt att det är så bra att det får slinka igenom i mitt annars rätt bra miljötänk.

Jag tänker alltid att det handlar om balans med hur ofta. Vanemässigt: aldrig i livet. Som nödlösning när inget annat hjälper: möjligen.

Men jag hade aldrig använt det varje vecka om jag säger så...
 
Jag tänker alltid att det handlar om balans med hur ofta. Vanemässigt: aldrig i livet. Som nödlösning när inget annat hjälper: möjligen.

Men jag hade aldrig använt det varje vecka om jag säger så...
Oftast räcker det med att bara skrubba med vanliga såpa, men det tar inte allt, så får att hålla det riktigt fräscht så tar jag jag klorin emellanåt.
Men det är ju inget jag öser ut hinkvis.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 766
Senast: BernT
·
Hemmet Det är ändringsdags i badrummet för en äldre anhörig. Det behövs mer plats vid dusch. Så jag funderar på vad som är bäst att göra. I...
Svar
7
· Visningar
2 011
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp