Rengöra mattor

Bukefalos 30 år!

Skojamindoja

Trådstartare
Hit me med era bästa tips på att rengöra mattor! Min ena katt drabbades av urinsten i söndags och har skvätt ner exakt alla mattor i hela huset med blodblandad urin. Katten har kommit till veterinär, har fått behandling och mår efter omständigheterna väl.

Frågan är om det finns nått att göra för att rädda mattorna? Köksmattorna kunde jag slänga in i maskinen men de andra är för stora. Tidigare (vid någon enstaka spya/hårboll) har det räckt med varmt vatten och vanligt handdiskmedel men det hjälper inte här. Blodet i kombination med att mattorna är vita gör att det är fläckar överallt.

Misstänker att det finns gott om folk med husdjur och/eller småbarn som spiller här. Är det någon som har bra tips på hur man rengör textilier som inte kan maskintvättas?

(Självklart är det viktigaste att katten mår bra igen och i värsta fall får jag väl kasta mattorna, men frågan är ju fri.)

Jag brukar använda klädselrengöring eller galltvål på fläckar, och sen suga upp med potatismjöl som får torka och dammsugas upp. Kan behöva göras om ett par gånger. Blod är ju lurigt dock.

Går ju att lämna in mattorna på tvätt :) . Har lämnat in min ryamatta två gånger på tvätt, en gång för 4 år sen och sen i höstas efter att min valp var rumsren. Senaste gången kostade det typ 750 kr. Så man får sätta det i relation till mattornas pris.

Annars kanske du kan hyra en en mattvätt? Vet att det finns att köpa för typ 1500 kr tror jag men tänker att man borde kunna hyra också.

Liknande trådar

• utedass
  • Långvariga problem med hals/luftrör
  • Energisnålt extraelement
  • Badrumsrenovering

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn