Rengöring av transport

EmmaN

Trådstartare
Hur gör ni när ni varit ute och åkt med häst som kissat i släpet? Jag har trägolv, lös gummimatta och självklart strö men är livrädd för att kisset ska fräta sönder golvet. Jag släpade ut gummimattan och spolade golvet. Det känns dock inte hållbart i längden, när det blir snö och det inte torkar. Så, hur gör ni för att på bästa sätt få golvet att hålla i transporten?

Hur gör ni när ni varit ute och åkt med häst som kissat i släpet? Jag har trägolv, lös gummimatta och självklart strö men är livrädd för att kisset ska fräta sönder golvet. Jag släpade ut gummimattan och spolade golvet. Det känns dock inte hållbart i längden, när det blir snö och det inte torkar. Så, hur gör ni för att på bästa sätt få golvet att hålla i transporten?
Jag ställer släpet så fronten står högt och sätter en eller 2 klossar under mattan bak ;). Spolar av allt en eller 2 gånger om året.
Marinplyfa och lös gummi matta, hästen kissar alltid i släpet, men det rinner ju ut direkt igen genom springan mellan ramp och transport. Merparten som blir kvar sugs upp av strött och resten torkar upp snabbt under natten.

Sopar noga under mattan varje gång och viker alltid upp den. Är det mer blött petar jag in min lilla skyffel eller lilla sop som alltid ligger i transporten så att det blöta på golvet är fritt från mattan.

Så har vi gjort med släpet i typ 15 år och golvet är jättefint. Ett Trane.

Sätter distans under mattan när släpet inte används, alltid högre fram så vätska rinner ut bak.

Noga med stör som suger upp innan det går genom mattan.

Jag har satt en gummiremsa längst bak under mattan som gör att det blir tätt och ingen fukt kommer in så jag behöver inte göra något :-) Mer än att mocka ur som vanligt alltså.

Undrar lite jag med, jag har med trägolv fast hellimmad gummimatta. Kan alltså inte vädra under. Är noga med att mocka och skura ren gummimattan efter användning, men är ändå rädd för att golvet ska murkna.

Har limmad gummimatta. Sopar alltid ut allt skitigt. Han kissar inte varje gång. Bara om vi åkt långt. Men nu sist tömde jag det och låter det nu stå och torka upp. Kör inte så mycket med det på vintern.
Han har rejält med spån när han åker så skulle han kissa så sugs allt upp.

@carmarnic Hur menar du med gummiremsa? Lät spännande. Vilka bra tips ni har!
Det är inte bra att stänga in golvet så, det är trä = måste få andas. Det bästa för plyfta golv är lös matta. Räcker med ett litet hål i en limmad matta för att det ska komma in fukt under mattan och sakta men säkert orsaka röta. Bättre att ha en lös matta och vädra under den ofta.

Jag har alltid i riktigt ordentligt med strö (spån) i släpet, så att inget eller minimalt med urin "hinner" ner till själva mattan. Sopar ur släpet noga efter varje gång (även under mattan) och lägger in bommarna under mattan så att det finns luft mellan matta och golv.
Spola vatten gör jag bara om det är väder så att det torkar ordentligt, dvs sommartid.

Det är en ca 10 cm bred tunn gummiremsa som jag fäst med silikon längst bak som gör att fukten inte kryper in under mattan. Det fanns en sån i min gamla transport och när jag köpte den nuvarande så blev det fukt under mattan hela tiden tills jag satte dit den här listen.

Det är inte bra att stänga in golvet så, det är trä = måste få andas. Det bästa för plyfta golv är lös matta. Räcker med ett litet hål i en limmad matta för att det ska komma in fukt under mattan och sakta men säkert orsaka röta. Bättre att ha en lös matta och vädra under den ofta.
Fast det är ju lös matta i resten av släpet. Tar hellre risken att stänga in den lilla biten än att ha urin som ligger och fräter hela vintern när det inte går att spola rent.

Jag köpte en gång gångjärnsremsa när jag renoverade min trailer i somras. Skruvats fast den i golvet under gummimattan och så fastskruvad i rampen. Jag har kört hästen i trailern och framför allt så kommr jag slippa att bajs och kiss fryser fast i gångjärnen på vintern (har ett sto).

http://www.sdilab.se/hastslapstillbehor-sdilab/gummimattor-sdilab/ovrigt-gummimattor-sdilab

/Lizzie

För övrigt så gör jag som andra, ser till att fronten är högra än baken på trailern så ev kiss rinner ut. Har strö i trailern och är noga med att mocka efter att jag kört hästen. Fast mitt sto pinkar sällan i trialer - bajsar däremot kopiöst... ;)

/Lizzie

Jag köpte en gång gångjärnsremsa när jag renoverade min trailer i somras. Skruvats fast den i golvet under gummimattan och så fastskruvad i rampen. Jag har kört hästen i trailern och framför allt så kommr jag slippa att bajs och kiss fryser fast i gångjärnen på vintern (har ett sto).

http://www.sdilab.se/hastslapstillbehor-sdilab/gummimattor-sdilab/ovrigt-gummimattor-sdilab

/Lizzie
En sån kan jag tänka mig i mitt släp faktiskt, men hade nog satt fast den i rampens matta och hade den löpande under transport mattan så att man kan lyfta resten av mattan. Har en stolpe i mitten av släpet så kan bara lyfta ordentligt bak. Får bli när jag byter ut rampen helt. :).

Kissar hon imorgon igen ställer jag mig i uppförsbacke så det rinner bakåt iallafall. Golvet har fortfarande inte torkat helt sen förra lördagen så det var verkligen fullkomligt puckat att spola men det kom jag ju på direkt efter att det var gjort. :banghead: @lizzie Tack för att du berättade vad syftet med den var, det sitter nämligen en sån list på min transport som jag funderade över om jag skulle ta bort så det rann ut men då förstår jag och behåller den nog :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 148
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke... 2
Svar
21
· Visningar
2 687
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 903
Senast: Fraegd
·
Utrustning Varje gång jag använt transporten åker skurhinken fram. Jag tvättar väggarna invändigt, som av någon anledning blir prickiga, och fixar... 2
Svar
36
· Visningar
4 685
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka