Bukefalos 28 år!

renovera badrum, matta eller kakel?

Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

tillägger att golvvärme inte är aktuellt i det här fallet, utan befintligt vattenburet element kommer vara kvar.

och det är alldeles uppenbart så att smaken är väldigt delad - jag tycker inte att det är snyggt med kakel, för mig är det lättskött material för offentliga miljöer men det ger mig en kall, steril känsla på hemmaplan.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Jag har spånskiva målat i mintgrön på väggar och tak samt gråmelerad (har jag för mig) uttorkad korkmatta på golvet på toan. Betonggolv och vitkalkade putsväggar i duschen som är belägen i det gamla mjölkrummet.... Så långt ifrån lättskött material för offentliga miljöer man kan komma, då det kanske vore något..? :angel::D
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Jag är inte ute efter några ytterligheter alls. :grin:

Utan det jag ville veta var hur det såg ut kostnadsmässigt, kakel+klinker jämfört med våtrumsmatta+tapet. Är kakel+klinker betydligt billigare än matta+tapet så får jag omvärdera min inställning och det blir sånt i badrummet även om jag inte kommer älska det. Är matta+tapet markant billigare så behöver jag inte omvärdera mina åsikter om kakel... :)
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Jag var inte ute efter att nedvärdera ditt val över huvud taget. Jag tror matta och tapet är det förnuftigaste valet förutom att det med största sannolikhet blir ett av de billigast möjliga. Om det dessutom sammanfaller med vad du önskar dig rent estetiskt är det ju kanon!

Det jag skrev var bara ett dåligt formulerat tramsinlägg angående min egen badrumssituation som jag är rätt trött på. Hellre ett steril-offentligt badrum med vitt kakel och mörkbrunt klinker på golvet än min mjölkrumsdusch. :)
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Dock, golvvärme är absolut nödvändigt om man ska ha klinker
Vi har inte haft golvvärme i någon av våra bostäder med klinker och vi har klarat oss bra ändå.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Ska ni inte ha golvvärme så skulle jag definitivt rekommendera matta!

Sedan tycker jag nog att ni gör bort er (komforten blir lägre och jag skulle se det som ett minus som köpare i en framtida försäljning) men det är ju ni som ska bo där och självklart era val som ska gälla!;)
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Vi gjorde om vårt badrum nu och valde stora vita kakelplattor (30*60) på väggar, 5*5 svarta rutor på golvet och vid badkaret så gjorde vi lite detaljer med 1*1 svarta mosaikrutor. Nu är det inte riktigt klart, men vi är väldigt nöjda (än så länge). För oss var matta inget alternativ, då vi tycker det är estetiskt fult, samt att vi la in golvvärme samtidigt. Jag hade samma vita kakelplattor i min förra lägenhet och svart klinkers på golv, och jag tyckte inte det var sterilt då det fanns både trädetaljer och att jag hade ljusblå mosaik vid handfatet.

Men det är dyrare, fast vi ville spendera lite extra, med tanke på hur mycket tid vi spenderar i badrummet och att min sambo är röris och aningen nördig när det gäller badrumsinredning... Här kommer det inte in några andra blandare än Mora Inxx nu förtiden. :grin:
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Nu gillar jag visserligen kakel-klinker så jag är nog en aning partisk men om jag ser på våra två olika badrum varav det ena är gjort -65 med kakel-klinker och det andra -75 med tapet-matta så är badrumet -75 det som står näst på tur för större renovering eftersom tapeten har släppt i kanterna och golvet inte håller fukt utan vi måste ha duschkabin vilket det egentligen inte är tänkt som. Nu tror jag dock att tapet-mattor är betydligt bättre i dag än -75 men ändå kan det vara bra att ha i bakhuvudet.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

det är nog gigantisk skillnad mellan våtrumsmattor o -tapeter från 70-talet och dagens. Idag kan man i många fall välja att rulla våtrumstapeten runt hela rummet och på så vis ha noll tapetskarvar. Och jag skulle nog misstänka att fogarna i mattorna funkar bättre idag än de gjorde på 70-talet - det badrum som ska göras om här nu är från då ungefär och är rent bedrövligt.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Vet att du bor på landet. Mina bekantar kaklade från glov till tak i sitt badrum. Grejen var vara att det sprack sedan när det blev sättningar i kåken. Kan vara något att tänka på. Vet att det går att kakla utan att det ska spricka då huset rör på sig.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Min pappa rullade på sådan matta själv. Skarven blev ovanför dörren. Man badar ju sällan där :)

De har badkar (duschar inte på golvet) och är 60+ och rätt stillsamma så han gjorde det själv.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

I min förra lägenhet hade jag plastgolv och väggarna var målad väv. Sen var det kaklat precis i duschhörnan. Rätt praktiskt lösning tyckte jag.

Vi bor i betonghus så gör vi om kaklar vi allt.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

det är nog gigantisk skillnad mellan våtrumsmattor o -tapeter från 70-talet och dagens. Idag kan man i många fall välja att rulla våtrumstapeten runt hela rummet och på så vis ha noll tapetskarvar. Och jag skulle nog misstänka att fogarna i mattorna funkar bättre idag än de gjorde på 70-talet - det badrum som ska göras om här nu är från då ungefär och är rent bedrövligt.

Aha det hade jag ingen aning om, att man kunde rulla på våtrumstapeten så idag, intressant, jag ska tala om det för mamma för hon ska renovera sitt badrum i sommarstugen och där känns det som ett bättre alternativ med våtrumstapet. Som sagt är jag partisk och gillar kakel, jag önskar att jag hade massor av pengar för vilka underbara kakel och klinkers plattor det finns.. :love::D
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

När vi gjorde om badrummet nere satte vi sån tapet, därför har jag koll på just den biten. Och även hos oss sitter den enda skarven vid dörren. Samtliga de tapeter som vi tittade på då var gjorda för att sättas upp på det hållet, ur mönstersynpunkt. Sen sätter man en bård överst, för att få tapet upp till taket...
Men jag tror att det finns som våder också, som man sätter uppifrån o ner. Men DÅ är ju risken för att det inte blir tätt betydligt större. Idealet är ju så få skarvar som möjligt som det kan läcka i.

(vårt badrum nere är först en 2½ m korridor och där hade det verkligen blivit hypersterilt om vi satt kakel i hela badrummet. :eek: Så det var inte alls aktuellt.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Vet att du bor på landet. Mina bekantar kaklade från glov till tak i sitt badrum. Grejen var vara att det sprack sedan när det blev sättningar i kåken. Kan vara något att tänka på. Vet att det går att kakla utan att det ska spricka då huset rör på sig.
Fast även hus i stan kan få sättningar, jag tror tom att alla hus sätter sig mer eller mindre efter att de byggts.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Vill man göra det riktigt enkelt för sig kan man ju välja att sätta upp speciell väv och måla med våtrumsfärg istället för vinylmattor också. Då får man ju precis vilken färg man vill ha och jag tycker personligen att det kan vara ganska rent och snyggt.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Nu tror jag dock att tapet-mattor är betydligt bättre i dag än -75 men ändå kan det vara bra att ha i bakhuvudet.

Mitt badrum är gjort 1976 med våtrumsmatta. Enligt försäkringsbolaget ska jag låta det sitta så länge det går. För kvalitén på våtrumsmattorna från 70-talet är, enligt den besiktningsmannen, MYCKET bättre än dagens våtrumsmattor. En våtrumsmatta från 70-talet ska hålla i 40 år utan problem. Tydligen är 70-talet våtrumsmattor mycket tjockare än dagens.

Att det kanske inte är lika snyggt som dagens våtrumsmattor är en annan sak ;)

/Lizzie
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Mitt badrum är gjort 1976 med våtrumsmatta. Enligt försäkringsbolaget ska jag låta det sitta så länge det går. För kvalitén på våtrumsmattorna från 70-talet är, enligt den besiktningsmannen, MYCKET bättre än dagens våtrumsmattor. En våtrumsmatta från 70-talet ska hålla i 40 år utan problem. Tydligen är 70-talet våtrumsmattor mycket tjockare än dagens.

Att det kanske inte är lika snyggt som dagens våtrumsmattor är en annan sak ;)

/Lizzie

Hm då måste de som la in här ha varit riktigt dåliga, det har varit vattenskada när de tidigare ägarna bodde här vilket gjorde att de bytte från duschhörn till duschkabin,(vilket gör att det finns en kant som man ständigt slår i tårna i ;) ) vi har oxå haft problem med fukt men där var det svårt att avgöra om det kom från badrummet eller om det hade trängt in utifrån, hur som helst fixade försäkringsbolaget det.
Och dessutom är det orange grundfärg med bruna medaljonger på golvet... :crazy: Så nej snyggt är det inte...:D
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Hm då måste de som la in här ha varit riktigt dåliga, det har varit vattenskada när de tidigare ägarna bodde här vilket gjorde att de bytte från duschhörn till duschkabin,(vilket gör att det finns en kant som man ständigt slår i tårna i ;) ) vi har oxå haft problem med fukt men där var det svårt att avgöra om det kom från badrummet eller om det hade trängt in utifrån, hur som helst fixade försäkringsbolaget det.
Och dessutom är det orange grundfärg med bruna medaljonger på golvet... :crazy: Så nej snyggt är det inte...:D

Har ni våtrumsmatta på väggen? Finns ju en variant från 70-talet som är mer som en våtrumstapet - som en vinyltapet ungefär. De är inte hållbara.

Jag har en grå/grön våtrumsmatta - så jag överlever ;)

/Lizzie
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Har ni våtrumsmatta på väggen? Finns ju en variant från 70-talet som är mer som en våtrumstapet - som en vinyltapet ungefär. De är inte hållbara.

Jag har en grå/grön våtrumsmatta - så jag överlever ;)

/Lizzie

Hm mera vinyltapet skulle jag tro... :D Inte hållbar ialla fall! :D
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
6 277
Senast: BernT
·
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 941
Senast: Daff
·
Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 256
Senast: Scata
·
Hemmet Nu börjar det äntligen bli dags att börja planera badrummet! Men det är ju så många beslut!! Först och främst såklart - matta eller...
2
Svar
27
· Visningar
4 294
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp