Renovera hus , budget tips tack

Här är lite bilder innan jag var klar. Allt låg o högar på golvet längs med kanterna

40347600_707075379645998_3279048513626832896_n.jpg
 
40592925_248964132490528_8930167770746716160_n.jpg


På dessa la jag på den vita hyllan så det blev aningens bättre och man ser inte öppningen.

Sambon ska få gå igenom en del härnere också och se vad han kan slänga/ge bort för något.
 
Nu är det helt rent här och man ser golvet. :banana: Hylla monterad i hörnet till höger och klädstativ längst in för vinterjackor/mc ställ mm

40532725_241268266574135_2370553782518939648_n.jpg
 
Ok.. tvingade sambon att flytta på sitt mc ställ. Smartisen hade hängt upp det precis innanför dörren så man alltid slog till det varje gång man gick ner för att tvätta.
Sambon fick feeling och röjde rejält. Fick honom att gå igenom alla papper han sparat också.
Blir en tur till tippen i helgen med bråte från källaren.

Alltid skönt att bli av med grejer :)
 
Sambon blev klar med taket i lördags. De som gjort det innan hade ju inte gjort det ordentligt. Men nu så nu är det bara att tuta och köra igen.

Gjorde ytterligare ett lass till tippen och nu står kärran full med bråte från taket som ska iväg.

Har även skänkt bort en del saker till second hand så nu kan man röra sig mer.

Lite i taget och långsamt får det gå.
 
Man ska inte lämna sambon hemma själv för länge....



45795678_10156046469796819_7725040418965946368_o.jpg

Parkeringen är iordning med nytt grus, grunden för förrådet är förberett, gången (som han står på) är breddad från huset. Imorgon ska mer grus ut.

Vad har jag gjort idag? Ridit, pysslat i stallet, gått långpromenad och kört en maskin tvätt. Nu blir det soffhäng. Mer energi än så har jag inte :)
 
Äntligen är garderoben i sovrummet "klar" Hade ju bara skjutdörrar på den som vi satte upp men nu tog vi panelen som blev över från trappen och klädde in, så nu slipper jag ligga och kolla på 2 dörrar som hänger i luften. :)

48268818_228565528040662_2661007302462537728_n.jpg


Har dock bara kort från att det är halvfärdigt. Nu är hela inklätt. Tänkte köpa 2 konsoller och ett hyllplan. I garderoben så står 2 vanliga trådbackar. Det är ju snedtak och ventilationen från köket går ju rakt igenom där.

Lite tight vid fönstret men gick inte att ta det längre in pga av snedtaket.
 
Spabadet är nu i full gång. Sambon har redan provat flera ggr och jag testade i lördags. Ställningen är flyttad från framsidan av huset och han har byggt upp som en liten trapp. Ser inte bra ut men är funktionellt. Hela trädgården ser ju ut som hej kom och hjälp mig ändå så lite mer gör inge skillnad.

Bild på garderoben från sängdelen.
48278016_206571390249178_871290736547463168_n.jpg
 
Alla lister på övervåning klart! -Tjoho!
Fönstret nedanför trappen är nu inklätt med foder mm så det ser riktigt beboligt ut.

Lampor inköpta (spottar) så imorgon blir det bättre beslysning i vår stora garderob.

Konsoller och hyllplan införskaffade. Tror dock vi tar av panelen som blev över och gör några enkla hyllplan.

Brandskiva uppsatt nu ska det spacklas och målas, Väntar på sotaren som ska inspektera. Han kommer ta med värmekamera för att dubbelkolla då det var så många år sedan allt var igång. (Det är min styvbror som är brandinspektör som kommer ut och gör sista inspektionen och han är superpetig med allt, vilket iofs är bra)

Ska tvinga sambon rensa i källaren (igen) så vi kan bära ned en garderob och byrå. Vill ha den platsen för ett litet kontor. Saknar yta att sitta på.

tjolahopp tjolahej ingen energi alls men det får gå ändå :)
 
Ojdå..

Råkade lämna ett lass på second hand och ett annat lass i vår container på jobbet. Samt bokat in några vänner som ska ta ner 2 träd inom kort. Eller tja vänner och vänner kunder är mer korrekt

Fasen jag borde jobba men hjärnan är någon annanstans
 
Igår sträckläste jag den här tråden, under någon sorts stressat förvirrad fasa. Du har alltså under två års tid - och är ännu inte klar - renoverat mer eller mindre hela tiden?!?! Och det med så pressad budget som någonsin möjligt - men ändå en helvetes massa pengar?

Visste du det från början?

Får jag fråga en sak? Jag är uppriktigt nyfiken. Vad känner du att det ger dig?
 
@Petruska Ja vi har renoverat hektiskt till en början sen när vi väl kom in i huset slog vi av på takten. Inne är det egentligen inte så hemskt mycket som behöver göras. 1 toalett på nedervåningen, hallen samt måla trappen och en och annan list. Vi tar det nu i omgångar

Trots pressad budget så bor vi extremt billigt då huset i sig tack vare hur det såg ut var ruggigt billigt. Vi ville inte sätta oss med stora lån bara för att leja bort. Jag har hästar och sambon har mc som stort intresse och det var vi inte villiga att ge upp. Vissa grejer såsom el och en del rörmokeri har vi lejt bort

Vi var tvungna att flytta pga av min sambos barn så de kunde bo kvar hos oss varannan vecka. Vi fick inte skolskjuts då vi inte bodde i samma kommun och det var ett evinnerligt pusslande för att få iordning detta. Nu har vi 150m till busshållsplats.

Ingen utav oss ville flytta till lägenhet. Sambon har renoverat 2 hus tidigare och även byggt ett själv.

Vi vill få ned kostnaden så mycket som möjligt genom att göra det mesta själv. Efter värderinge på huset höjde vi upp lånen och kostnaden på det blev "bara" 100kr i månaden extra men det gjorde att vi kunde byta värmen (landade på 100 000,-) Blev vatten-luft istället för jordvärme som vi tänkte från början. Vi har fortfarande sen den höjningen en rejäl buffert sparad + att vi har tillräckligt för att fixa altan och förråd samt lite annat.

För det mesta har renoveringen gått bra. Jag (vi) stormtrivs i huset och hoppas bo kvar länge. Se hur det växer fram. Tyvärr är jag lite av den otåligare sorten och vill ha saker klara helst innan jag påbörjat samtidigt som jag kan tycka det är kul att lyssna på en ljudbok och pyssla lite. Se det färdiga resultatet är väldigt skönt. Jag räknar dock inte med att bli klar inom de närmsta åren heller efter som vi slagit ner rejält på takten och hittar nya saker som måste åtgärdas/göras men nu tar vi det med lite mer ro och försöker få en sak i taget klar.

Tror inte jag hade köpt huset från början om jag insett just hur mycket tid och ork det tog men samtidigt var vi ju tvungna att flytta i alla fall. Vi satt i lite tidsnöd. Lätt att vara efterklok.

Vi har inte så mycket folk hemma på besök men de som har kommit hem tycker huset är fantastiskt inuti (jämfört med utsidan i dagsläget) och nu kan jag inte tänka mig att bo någon annanstans. Visst ibland blir det för mycket och all motivation och vilja är som bortblåst men för det mesta är det kul/intressant att få huset växa fram. Jag har lärt mig massor under tidens gång.

Väldigt svävande svar men hoppas du förstod något av mitt svammel :D
 
@Diabetikern Det låter bra att du är nöjd! När jag läser dina inlägg i tråden, är det inte din nöjdhet som sköljer över mig, direkt. Snarare blir jag sittande med frågan om varför du utsätter dig för detta. Men ibland skriver man ju just när man är frustrerad.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 127
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Seabaz
·
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 465
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp