Renovera hus , budget tips tack

@Diabetikern Det låter bra att du är nöjd! När jag läser dina inlägg i tråden, är det inte din nöjdhet som sköljer över mig, direkt. Snarare blir jag sittande med frågan om varför du utsätter dig för detta. Men ibland skriver man ju just när man är frustrerad.
Märkligt hur olika man läser inlägg och trådar, jag tycker snarare att @Diabetikern känns rätt nöjd med hur det framskrider. :)
 
Kan väl erkänna att det flertal ggr skrivits när man varit frustrerad/arg/omotiverad.

Nu har dock hästen ofrivillig vila så idag oljade jag in köksbänken. Röjde i hallen (eftersom typ inget är färdigt där så hamnar ALLT där) Så nu är taket tvättat och grundat samt första lagret i hyllan klart. Kommer inte göra väggar eller golv eftersom ytterdörren måste bytas och det vill vi ha bättre väder för först. Tänkte jag iallafall kunde göra lite.

Även hunnit bädda rent och städa toan. Imorgon blir det spackling vid kaminen. (Satt in brandskiva)

20190108_175449.jpg


Före.
 
Efter. Behöver målas en kanske 2 ggr till. La spärrgrund först
20190108_184902.jpg


Och det som är kvar i Billybokhyllan från helvetet är enbart mössor & väntar.

Imorgon ska jag byta bil på jobbet och åka en sväng till återvinningen med kartonger och annat skräp. Blir inte så mycket men så skönt att bli av med.
 
Nu får vi elda i kaminen.

Blev ruggigt varmt i huset på nolltid. Yes!

50263492_976795312511692_5361654932569063424_n.jpg


Hunden vart inte överrens med kaminen trots värmen. Var gång det spraade till i den när hon inte var i nrheten hördes ett gruffande från henne.

Dock stör jag mig rejält på denna bild ser ut som om vi installerat det snett vilket det absolut inte är.
 
Huh, tyckte det var illa nog att slipa ner ett furubord med tjockt lager lack i somras :o Du har slipmaskin hoppas jag? Gjorde en värld av skillnad när jag bytte till det från att ha jobbat för hand!

Japp slipmaskin men det är svårt att komma åt. Dessutom behöver jag inte få bort allt bara tillräckligt så färgen fäster.

Trappen är nu slipad tänkte i veckan försöka grunda. Tar det i omgångar lite då och då
 
Gaahhh att hitta rätt matta var inte det lättaste!

Tog en kik i trädgården nu och min stackars murgrönsbuske (stod intill ett skjul tidigare, skjulet är borta men stammen blev så kraftig så det står kvar som ett litet träd/buske) har kollapsat i dessa stormar så jag måste hitta något bra att stödja upp den med för den kommer jag aldrig ta bort. Var ca 1m hög och lite över 70cm i diameter och i somras såg jag för första gången hur blommor såg ut på en murgröna.

Hittar lite murgröna som lyckats klara sig i gräsmatten (rötterna sträckte sig långt på denna) och det sticker upp lite blad här och var :)
 
Här går det långsamt. Haft lite sjuka hästar och fått bygga om lite i stallet mm så vårt hus har stått helt still.

Beställt hem provbit av matta till trapp. Kommer gå ihop med mamma och bror min då de också ska göra om.

Rensat lite hemma så sålt av lite smådelar. I helgen ska vi köra ett rejält lass till återvinningen.

Skruvat fast en tröskel. (trodde sambon redan gjort det men lyckades snubbla på den häromdagen så då fick han allt göra om) :)

Sågat upp det mesta av björken nu ska vi bara kapa och stapla upp det. Har tagit hem lite lastpalllar att lägga upp det på.

Lite prio på att få upp det sista på staketet nu. Grannen har skaffat ytterligare en pitbull + att vi flertalet ggr stött på en okänd, lös hund modell större. Vill kunna släppa ut min hund utan att riskera att de träffas.

Ska även göra iordning så vi får upp pallkragar för odling. kommer få lite plantor av grannen som jag vill sätta. 2 pallkragsplatser blir alldeles lagom.
 
Här går det långsamt. Haft lite sjuka hästar och fått bygga om lite i stallet mm så vårt hus har stått helt still.

Beställt hem provbit av matta till trapp. Kommer gå ihop med mamma och bror min då de också ska göra om.

Rensat lite hemma så sålt av lite smådelar. I helgen ska vi köra ett rejält lass till återvinningen.

Skruvat fast en tröskel. (trodde sambon redan gjort det men lyckades snubbla på den häromdagen så då fick han allt göra om) :)

Sågat upp det mesta av björken nu ska vi bara kapa och stapla upp det. Har tagit hem lite lastpalllar att lägga upp det på.

Lite prio på att få upp det sista på staketet nu. Grannen har skaffat ytterligare en pitbull + att vi flertalet ggr stött på en okänd, lös hund modell större. Vill kunna släppa ut min hund utan att riskera att de träffas.

Ska även göra iordning så vi får upp pallkragar för odling. kommer få lite plantor av grannen som jag vill sätta. 2 pallkragsplatser blir alldeles lagom.
Var ska du sätta grannen då, på plats? :laugh:
 
Yes! Badtunnan är äntligen väck!

Plockade isär skiten och lassa en del som gick till skroten och en del ligger i den stora blivande majbrasan utanför huset :D

Har släpat en hel del dit.

Kaminen fick jag sålt för 1500,- vilket min sambo skäms för. Den var tydligen inte värt nånting :rofl: Ja ja

Trädgården är ju verkligen katastrof men vem bryr sig. Fått upp 2 pallkragar för plantering en tredje ska upp, Staketet är nu helt så jag kan pyssla ute utan att oroa mig för en viss liten bostonterrier som tycker att grannarnas trädgård är mer intressant.

Till helgen kommer min sambo vara borta i kurs med mc:n så gissa vem som kommer ha kärran hemma för att åka till tippen? Nu j*klar ska det bort från trädgården! Sambon har en tendens till att spara grejer som kan vara "bra-att-ha" lite småtrasigt mm men nu kommer det åka iväg! Moahahahaha!

Bror min kommer och måttar trappen i helgen ocksåockså. Se om filtmaterialet räcker eller om jag måste köpa nytt.

Orken och lusten att göra något finns inte. Just nu är det mycket trevligare att vara ute i stallet och fixa därute. Där har jag påskpyntat, rensat och fixat. Där ser man iallafall resultat. Här blir det liksom bara pannkaka av alltihop. Byggställningen ska rivas ner och flyttas till andra sidan av huset igen så att vi kommer upp på taket för att ändra lite på plåten.

Lååååååångsamt går det men någon gång kommer det väl bli bra

28612


Stenarna ni ser kommer sambon senare att använda till skjulet. Kommer från Skara domkyrka när de gjorde om där. Byggställningen fick fungera som klädtork till sambons och hans sons crosskläder en liten stund
 
och såhär ser det ut uppifrån

28613


Kaminen är borta och grillen står nu på de plattorna istället. Den blå presenningen håller en del brädor som jag ska bära ned och grunda så de är färdiga att slås upp och försvinner från trädgården.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 157
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Seabaz
·
F
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 482
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp