Renovera hus , budget tips tack

Gårdagens träningspass (utöver de vanliga promenaderna, ridningen, mockat hagar mm)

Staplat den sista veden. Slängt ett 30-tal större vedbitar. Dvs stammen på björken vi tog ned. Ville först göra det lätt för mig och lyfta i en, två stycken i skottkärran sen släpa bort det till majbrasan som inte kommer bli av.

Icke- Lyft gå några meter släng över staketet sen runt och därifrån lyfta i skottkärran. Men nu är iallafall allt väck! Lyckats hitta jordgubbsplantor som klarat sig trots all skit vi haft så de har blivit omplanterade till pallkragar får vi se om de tar sig.

58441745_10156416283206819_1368413787807285248_n.jpg


Sambon har flyttat ställningen så nu står den på kortsidan och han har börjat ta ner för att göra klart tilläggsisoleringen.

Själv funderar jag på att fixa lite cement och försöka fixa trappstegen som är trasiga. Ser ruggigt tråkigt ut när det lossnat lite här och där.

Hade det inte blåst så djävulusiskt igår hade jag försökt göra iordning balkongen lite. Vår balkong är stor men tråkig men eftersom trädgården ser ut som den gör är det ju inget ställe man vill sitta på och ta det lugnt.

Funderar på att införskaffa 2 st loungestolar frå Jula och ställa upp ås man kan sitta i lugn och ro.

14-2550_xl_1.jpg


Sov fruktansvärt dåligt inatt pga av kramper i fötter/ben så får se vad man mäktar med efter stallet.
 
Jahopp... alla planer på att försöka ha någonstans att sitta på i lugn och ro ute sket sig.

Började göra ordning på balkongen. Fick lite plantor mm för att få en uteplats.

Självklart lossar det i en av plåtarna så nu regnar det in så prio 1 är att få iordning på det nu.

Sambon har ställt upp byggställningen framför huset igen så nu ser det ännu mer ut som en arbetsplats igen.

Den lilla energi man skaffat sig under den korta resan till Serbien med jobbet försvann med balkongen och att hela söndagen gick åt till att sitta i bil i ca 6h.

Tog en sovmorgon från jobbet. Hann med att städa undan, plantera salladen som skulle gjorts i förra veckan, vattnat blommor. städat toan, plockat undan i hela huset, Plockat ihop allt på balkongen så det bara är att flytta ned det när jag kommer hem samt fyllt bilen och lämnat av ett stort lass på återvinningen.

Efter jobbet så är det stall och långtur med hästen. Sen hem och ikväll tänker jag låta sambon dammsuga hela huset och laga mat så kan jag fixa färdigt med staketet så vi har ett projekt klart. Ska bara häfta fast nätet så det inte står och slår, samt sätta upp några slanor och såga av toppen. Borde jag hinna fixa ikväll.

Japp nu är måndagen i full rullning igen
 
Har inte hänt så mycket alls sen sist.

Staketet är nästan klart. Sambon ska bara såga av pinnarna så alla är i samma höjd.
Brädfodringen och målat klart ena sidan av huset. Ska köpa mer vit färg så vi har en sia helt klar.
Silikonat plåten på balkongen så den är tät. SÅ vi inte behöver stressa med att fixa det
Fixat lite smått och gott hemma. Några lister, satt upp kablar, skruvat fast det sista på några uttag.

Trappen kommer få vänta på sig. Min bror som skulle lägga mattan är upptagen tills långt in på hösten.
Ingen brådska allt är ju förberett för det.

Gjort lite extragrejjer i stallet där går projekten snabbare. Rensat ut 2 bodar, röjt i hinderboden mm mm

Börjat röja ut mer saker från källaren. För att få mer plats. Har en del grejer man kan sälja som inte används kommer användas.

Ska få ett skrivbord av bror min som ska målas innan det kommer upp hemma. Har kvar mintgrön hemma som jag tänkte måla brdsskivan sen har jag en massa olika vita snickerifärger till benen. Får bli ett litet semesterprojekt.
 
Trappen står som den gör. Under semestern har vi pysslat med lite smågrejer. Satt fast kablar, rensat en massa till återvinning och sålt mm mm

Har även bytt ytterdörr och satt in altandörr.

35011


Sen har jag varit på minisemester hos en vän i Sollefteå och gjort en massa loppisfynd som jag inte vet vart jag ska göra av :rofl:
 
Nya dörren med regel runt nu så det inte är så lätt att bryta sig in längre. Hallen ska jag ta tag i i vinter.

35012


Den gamla dörren ska sitta på förrådet sambon håller på och bygger. Det är absolut inget fel på dörren men när man måste köpa 2 nya dörrer och får den tredje gratis är det lika bra att passa på :) Dörrarna har ju bara varit hemma i snart 3 år :rofl:

Långsamt, långsamt
 
Men åh vilken fin! 😍 Mina föräldrar behöver den på sin vägg känner jag. 😁

Finns att beställa här.....
https://www.aboutahorse.se/webshop/på-väggen-20665295

Kan vara så att det kommer tillkomma en hos mamma i julklapp.


Visade den för sambon och med förklaringen att det var en present från min väninna (tidig 40 -års present) så nu idag ska han fixa skruv och till och med en plats på väggen :angel::love::D

Han är allt bra att ha ibland. :D
 
Varför är det så mycket roligare att göra projekt i stallet än hemma?

Helgen gick åt till att städa/tvätta hela transporten, Riva ut i sadelkammaren, sopa bort all spindelväv och börja måla golvet. Golvet i sadelkammaren såg för jäkligt ut efter att jag målat väggar och tak vitt (tack vare små tassavtryck på hela golvet) så ville bara ha det i en och samma färg. Tycker det är lite för ljust men en mörkare färg var mycket dyrare.

35659


Sen har jag hunnit med en massa annat smått och gott. Hemma har jag inte ens plockat ur diskmaskinen :o
 
Nu sitter den på plats :love:

69346106_10156713050621819_8581936061519757312_n.jpg


36009


Helt tokkär. Sambon är inte så imponerad men hängde snällt upp den ändå.

Ska försöka ta tag i renoveringen här hemma igen. Livet kommer emellan bara. Lister ska upp vid murstocken. Lite krångligt när vi inte kan sätta trälist i hörnet. Ska kolla med brorsan också om han hinner med trappen snart.

Känner att det måste börja hända lite grejer här hemma. Vill bli klar
 
Jag och sambon ska sätta oss ned i helgen och försöka styra upp vad vi måste göra först och hur vi ska lägga upp det och hur mycket tid vi ska lägga. Som det känns snu är det bara jag som försöker få iordning.

Vi har båda mycket att göra på både jobb och privat. Som det känns nu hinner vi inte med nånting hemmet blir lidande.
Vi skulle nu egentligen ha hunnit byta ut källardörren, målat den sista läkten, bytt 2 dörrar i hallen, väntar fortfarande på att sambon ska ta med såg hem för att på snyggaste sätt kapa staketet i rätt höjd. Snart går jag ut och sågar för hand för att kunna bocka av de från listan.

KÄnner mig rätt stressad över att viintern kommer då det blir svårt att göra saker ute pga mörkret & vädret
 
Jag och sambon ska sätta oss ned i helgen och försöka styra upp vad vi måste göra först och hur vi ska lägga upp det och hur mycket tid vi ska lägga. Som det känns snu är det bara jag som försöker få iordning.

Vi har båda mycket att göra på både jobb och privat. Som det känns nu hinner vi inte med nånting hemmet blir lidande.
Vi skulle nu egentligen ha hunnit byta ut källardörren, målat den sista läkten, bytt 2 dörrar i hallen, väntar fortfarande på att sambon ska ta med såg hem för att på snyggaste sätt kapa staketet i rätt höjd. Snart går jag ut och sågar för hand för att kunna bocka av de från listan.

KÄnner mig rätt stressad över att viintern kommer då det blir svårt att göra saker ute pga mörkret & vädret
Hur mycket är egentligen akut? Våga vila lite också!
 
Hur mycket är egentligen akut? Våga vila lite också!

Egentligen bara 2 saker. Flytta stegen för sotaren och få upp skjulet till sambon.

Dock är det så många smågrejer och jag känner att vi påbörjar men gör aldrig färdigt. Som staketet t.ex Ta hem sågen högt räknat så tar det 1 h att förbereda, göra och sen städa undan kortare om vi är 2. Jag vill lägga upp det så att vi räknar ut tid och tar en sak i taget. Jag har ett lager kvar att måla på en liten vägg vid murstocken. Det står grejer framme men idag kommer det tat mig 1h att måla och städa undan allt eftermig. Sen kan man bocka av det.

Vart vi än tittar i huset är det någon liten grej som är kvar och det är det jag vill ta tag i så. Stör säkert mest mig själv men jag vill kunna slappna av mer hemma och det gör man inte om man ser allt som inte är färdigt

Nu när hösten/vintern kommer och energin tryter så känner jag att jag måste ha en plan att gå efter så man ser mållinjen. :)
 
Vi har nu börjat ta ner träd som står dumt till. Sambon behövber börja med förrådet men för att göra det måste vi plocka ner lite träd först. Tagit ner 3 mindre nu men vi har 5 lite större kvar som vi måste vara flera för.

Satan vad kvistar/grenar/löv det blir av det Har en gigantiskt sto hög på parkeringen nu. Ska låna med kärran hem alternativt släpa ut och elda upp det på gärdet framför oss någon dag.

Lyft upp gamla vattenpumpen och gjort nytt brunnslock så den står stadigt. Så nu behöver vi inte oroa oss för den.
 
1 Stor björk kvar som lutar åt fel håll. Denna kan vi inte ge oss på själva så väntar svar från de sm hjälpte oss ta ner de stora tallarna.

Det är den stora i mitten som är kvar att ta ner. De andra är redan borta.

71819078_2349141788515536_419439037179232256_n.jpg
 
Nu är alla träd nere som skulle ned och jag sitter här med träningsvärk. (släpade allt ris och björkstammar själv) Björken kostade oss 2 000kr att ta ned och det tog ca 20 min sen var allt nere och uppsågat.

Gjort färdigt grunden. ska dit med kantstöd sen är det bara gjutning kvar. Det händer lite grejer nu igen.

73498013_10156813872141819_6715262125566066688_n.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 148
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Seabaz
·
F
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 480
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp