Renoverings-hjälpen

Scata

Trådstartare
Jag startar en tråd för jag hittade ingen liknande, en som avhandlar små projekt där tips och trix välkomnas.

Jag är I behov av hjälp!

Jag har (äntligen) kommit till en gräns med dessa vävtapeter i stugan :cautious:
Det jag började med var att riva bort de som satt på köksluckorna, ja ni läste rätt - på köksluckorna O_o
Men kvar blev en slags papp, säkert understa papplagret på tapeten.
HUR får jag smidigast bort denna utan att repa dörrarna under?
Tanken är att måla luckorna sen.
 
Jag startar en tråd för jag hittade ingen liknande, en som avhandlar små projekt där tips och trix välkomnas.

Jag är I behov av hjälp!

Jag har (äntligen) kommit till en gräns med dessa vävtapeter i stugan :cautious:
Det jag började med var att riva bort de som satt på köksluckorna, ja ni läste rätt - på köksluckorna O_o
Men kvar blev en slags papp, säkert understa papplagret på tapeten.
HUR får jag smidigast bort denna utan att repa dörrarna under?
Tanken är att måla luckorna sen.
Slipa?
Min slipmus är min nästa vän. :)
 
Hade det varit på vägg hade jag rekommenderat tapetborttagare, bästa köpet vi gjorde under åren i en lägenhet med varianter av vävtapet i tre av fyra rum. Men det kanske blir för mycket fukt på luckorna? Andrahandsvalet är att smeta på ett ganska tjockt lager tapetklister och täcka det med plastfolie ett par timmar ett halvt dygn. Sedan brukar det vara enkelt att skrapa av.
 
Hade det varit på vägg hade jag rekommenderat tapetborttagare, bästa köpet vi gjorde under åren i en lägenhet med varianter av vävtapet i tre av fyra rum. Men det kanske blir för mycket fukt på luckorna? Andrahandsvalet är att smeta på ett ganska tjockt lager tapetklister och täcka det med plastfolie ett par timmar ett halvt dygn. Sedan brukar det vara enkelt att skrapa av.
Hmmm, kanske borde investera i en sån, det är samma elände:devil:tapet i köksdelen på väggarna, som också ska bort 🤔
Men som du säger, det kan bli fel på luckorna. Fast å 3e sidan, dom är rejäla och det verkar vara trä rakt igenom...
Tipset med tapetklister var nytt för mig, tack för tipset :up:
 
Hmmm, kanske borde investera i en sån, det är samma elände:devil:tapet i köksdelen på väggarna, som också ska bort 🤔
Men som du säger, det kan bli fel på luckorna. Fast å 3e sidan, dom är rejäla och det verkar vara trä rakt igenom...
Tipset med tapetklister var nytt för mig, tack för tipset :up:
I swear by it och det gjorde alla som fick låna den också! De mest välspenderade 100-lapparna under hela renoveringen hos oss, den sparade in många slitsamma timmar (vi började utan den, så skillnaden var påtaglig).

Haha, kommer att jag hypar upp den väldigt mycket nu 😂
 
I swear by it och det gjorde alla som fick låna den också! De mest välspenderade 100-lapparna under hela renoveringen hos oss, den sparade in många slitsamma timmar (vi började utan den, så skillnaden var påtaglig).

Haha, kommer att jag hypar upp den väldigt mycket nu 😂
Jag delar din hype! Jag hade vävtapet i nästan hela mitt hus, förutom i sovrummen där det var någon plastigare variant. De där 300 kronorna jag la på tapetångaren var så sjukt värt det!

KL
Kan tipsa om att med en tjockare tapet kan det vara svårt/ta lång tid för ångan att ta sig igenom tapeten. Alternativt om det är många lager ovanpå varandra. Att skära små snitt i tapeten här och var hjälper ångan att komma hela vägen in direkt.
Jag använde en spackelspade för att lossa tapeten sen, så slipper man de flesta småbitar. Alltså ånga på, och sen medan ena handen fortsätter ånga så lät jag spackelspaden krypa in allt eftersom mellan tapet och vägg. Runt eluttag och på svåråtkomliga ställen sprayade jag lite av ekotipsets rengöringsspray (vatten, ättika och diskmedel) och lät det sitta i 5 minuter innan jag lätt kunde få bort det. Kanske kan funka på luckorna också?
 
Puttar upp!

Dum fråga, kanske..
Men på utsidan av stugan jag ärver ska de målas med linoljefärg. Fönstren är mättade i linolja så det vet jag att jag ska ha.
Men insidan då? 🙈
Jag har aldrig gjort nått sånthär o nu sitter jag och drömmer om att måla om inne med olika gröna nyanser. Och då innefattas ju fönster, lister. Måste de då även vara linoljefärg?
 

Bifogade filer

  • IMG_0472.png
    IMG_0472.png
    303,9 KB · Visningar: 60
Puttar upp!

Dum fråga, kanske..
Men på utsidan av stugan jag ärver ska de målas med linoljefärg. Fönstren är mättade i linolja så det vet jag att jag ska ha.
Men insidan då? 🙈
Jag har aldrig gjort nått sånthär o nu sitter jag och drömmer om att måla om inne med olika gröna nyanser. Och då innefattas ju fönster, lister. Måste de då även vara linoljefärg?
Det måste inte vara linoljefärg inne för att det är det ute.
Men det är ju trevligt att använda det om det är gamla fina lister du har.

Hur är de målade innan? Vill du "bara" måla över den färg du redan har, eller tänker du skrapa rent dem först?
Linoljefärg fäster på det mesta, så det går att typ målartvätta och stryka över det som finns innan även om man inte vet vilken färgtyp det är. Å andra sidan kan du få fram skarpare och renare profiler på listerna om du skrapar dem som kommer till sin rätt med ett tunnare färglager - speciellt om där är någon tjockare, utfyllande, plastig typ av färg nu.

Tänker du linoljefärg på panel och vägg också om du har det på listerna, eller något annat där?
 
Fråga:
Har någon målat över en plasttapet vars yta är lite skrovlig med infällda mönster ( se bild)?
Jag är så less på dessa, som sitter på väggen i lilltoan.
Hur blev det?
Jag befarar att det kan bli färgdroppar som fastnar i en del infällda mönster så att det verkligen ser målat ut.
Ska givetvis vara noggrann och ha spärrfärg innan färgen, men kanske det blir så ändå här och där. Även om lilltoan är liten så är det ett stort antal infällda mönster så det blir ett hästjobb att fixa till sånt i efterhand.

Några saker att tänka på?
 
Det måste inte vara linoljefärg inne för att det är det ute.
Men det är ju trevligt att använda det om det är gamla fina lister du har.

Hur är de målade innan? Vill du "bara" måla över den färg du redan har, eller tänker du skrapa rent dem först?
Linoljefärg fäster på det mesta, så det går att typ målartvätta och stryka över det som finns innan även om man inte vet vilken färgtyp det är. Å andra sidan kan du få fram skarpare och renare profiler på listerna om du skrapar dem som kommer till sin rätt med ett tunnare färglager - speciellt om där är någon tjockare, utfyllande, plastig typ av färg nu.

Tänker du linoljefärg på panel och vägg också om du har det på listerna, eller något annat där?

Tanken är att slipa ner lätt på insidan och måla över inne.

De är målade i fel färg utanpå och därav har de flagat av massor. Ute skrapar jag rent och oljar in igen och även ska jag kitta om (linoljekitt)

Inne är ju tanken de på bild då, Jotun som inte är linoljefärg.

Linoljefärg är ju relativt dyr och lite svårare med andra färger än vitt. Så jag va tvungen att beställa den linoljefärgen jag ska ha på utsidan av fönster då ja såklart inte ville ha vitt där 😁
 
Tanken är att slipa ner lätt på insidan och måla över inne.

De är målade i fel färg utanpå och därav har de flagat av massor. Ute skrapar jag rent och oljar in igen och även ska jag kitta om (linoljekitt)

Inne är ju tanken de på bild då, Jotun som inte är linoljefärg.

Linoljefärg är ju relativt dyr och lite svårare med andra färger än vitt. Så jag va tvungen att beställa den linoljefärgen jag ska ha på utsidan av fönster då ja såklart inte ville ha vitt där 😁
Jag skulle avråda från att slipa på hyvlade lister, pärlspont etc. Hellre antingen tvätta eller skrapa för att inte riskera profilerna.

Dyrare per liter, men man målar tunt och de andra innehåller lösningsmedel/vatten/annat som dunstar bort så de har lägre torrhalt. Vet inte om det är så väldigt mycket dyrare i slutändan? Och sedan kan man förnya med enstaka strykningar så livslängden totalt blir väldigt bra också.

Vad menar du med svårare med andra färger än vitt? Helt oblandat vitt brukar man inte måla alls med linoljefärg. Det ska helst vara någon liten brytning i den, även när den ska fungera som "vitfärg" sett mot andra kulörer.
 
Jag skulle avråda från att slipa på hyvlade lister, pärlspont etc. Hellre antingen tvätta eller skrapa för att inte riskera profilerna.

Dyrare per liter, men man målar tunt och de andra innehåller lösningsmedel/vatten/annat som dunstar bort så de har lägre torrhalt. Vet inte om det är så väldigt mycket dyrare i slutändan? Och sedan kan man förnya med enstaka strykningar så livslängden totalt blir väldigt bra också.

Vad menar du med svårare med andra färger än vitt? Helt oblandat vitt brukar man inte måla alls med linoljefärg. Det ska helst vara någon liten brytning i den, även när den ska fungera som "vitfärg" sett mot andra kulörer.

Ja alltså jag gick till färgaffärerna och där fanns tre typer av ”vitt” som linoljefärg. Inte mer. De blandade andra färger förr men nu fick jag beställa från stockholm och det tog en månad att få den gröna jag vill ha till fönstren.

Jag vet inte vad jag förväntade mig för svar men först hade jag ju tänkt att bara måla utsidan av fönstrena och kitta om.
Insidan är vit.
Sen blev jag sugen på att måla inne med en typ av grön med men ska insidan av fönster matcha vägg mm så blir de helt plötsligt lite mer jobb känns de som.
 
Ja alltså jag gick till färgaffärerna och där fanns tre typer av ”vitt” som linoljefärg. Inte mer. De blandade andra färger förr men nu fick jag beställa från stockholm och det tog en månad att få den gröna jag vill ha till fönstren.

Jag vet inte vad jag förväntade mig för svar men först hade jag ju tänkt att bara måla utsidan av fönstrena och kitta om.
Insidan är vit.
Sen blev jag sugen på att måla inne med en typ av grön med men ska insidan av fönster matcha vägg mm så blir de helt plötsligt lite mer jobb känns de som.
Nej, en bra linoljefärg köper man inte i en standard färgaffär. Men det går att beställa med normala leveranstider om man vill det, i alla fall om det inte är specialbrytningar man ska ha.

Tänk att allt behöver inte vara gjort på en gång. Insida fönster måste inte bli gjort samtidigt som utsida. Och lister och väggar behöver inte heller bli klara samtidigt. Vet du vad du vill ha så jobba på enligt plan i den takt som det är kul/överkomligt att pyssla. Det rummet ser ju inte ut som att det skulle skära sig katastrofalt med delvis grönt under en övergångsperiod.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 798
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp