Renoverings-hjälpen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Scata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 350
  • Visningar Visningar 16 012

Bukefalos 30 år!

Men om du har lister vid andra lister, så har du väl precis sådana som jag visade på bilden? En liten list framför golvsocklarna för att slippa dra bort dem när man lägger nytt golv?

Jag vet inte hur ditt kök ser ut, men går inte inredningen och diskmaskinen ända ner till golvet? Hur gör ni avsluten vid köksinredningen? Eller ska golvet under den också?

Att sätta en list framför spisen skulle väl däremot inte funka så bra, för den behöver man ju dra ut ibland.

Men - igen - du har HAR ju tunnare golv att välja på så problemet uppstår väl inte :) ?
Men hjälp.
Då försöker vi igen.

Mattan går upp en bit på väggen under skåpen. Köket är platsbyggt.
IMG_20260809_084019170_HDR.webp

Sätta list där? Kommer se otroligt tattigt ut.

Men hjälp.
Då försöker vi igen.

Visa bifogad fil 189307

Men hur ska ni göra avslutet under bänkarna snyggt utan att sätta en liten list där? Eller är det en ny MJUK matta ni ska lägga som ska fortsätta upp som denna gör :confused: ?

Men det fattas ju någon typ av sockel under diskmaskinen, ser det ut som? Om det kommer dit en sådan göms väl skarven under den?

Men hur ska ni göra avslutet under bänkarna snyggt utan att sätta en liten list där? Eller är det en ny MJUK matta ni ska lägga som ska fortsätta upp som denna gör :confused: ?

Men det fattas ju någon typ av sockel under diskmaskinen, ser det ut som? Om det kommer dit en sådan göms väl skarven under den?
Vinylgolv är mjuka så det är väl inget problem. Eller menar du att vi ska behålla det gamla under skåpen?
Ja, sonen drog bort plåtlisten häromdagen. Den ska tillbaka. Men den kommer ju inte täcka skarven.

Men jag är genuint nyfiken, hur ska jag sätta list framför vitvarorna? Spisen, diskmaskinen? Hur ser det ut?

Jag har en sådan här framför spisen, det fungerar utmärkt. Jag har dem på flera ställen där mattskarvarna gett upp, pga har inte råd att fixa allt samtidigt.

https://www.byggmax.se/nivålist-p140506

Vill någon som kommer hit störa sig på det är det fritt fram att inte besöka mig igen :D

Vinylgolv är mjuka så det är väl inget problem. Eller menar du att vi ska behålla det gamla under skåpen?
Ja, sonen drog bort plåtlisten häromdagen. Den ska tillbaka. Men den kommer ju inte täcka skarven.
Så det ÄR alltså en mjuk matta ni ska lägga! Men sjunker inte vitvarorna ner i den då? Blir det verkligen ett stort problem med tjockleken? Jag har hela tiden trott att du menar att du ska lägga någon typ av hårt laminatgolv.

Men hjälp.
Då försöker vi igen.

Visa bifogad fil 189307

Smaken är som baken :) Men diskmaskinen saknar sockel? Ska den bytas ut? Annars skulle jag beställa en sockel, och sedan kan man ha en liten list mellan sockel och mattan. Och om det inte går att beställa någon, så skulle jag hemmasnickra en.

Eller så är enklast att byta ut även diskmaskinen, och då välja en med lägre mått och/eller med sockel.

Så det ÄR alltså en mjuk matta ni ska lägga! Men sjunker inte vitvarorna ner i den då? Blir det verkligen ett stort problem med tjockleken? Jag har hela tiden trott att du menar att du ska lägga någon typ av hårt laminatgolv.
Jag har hela tiden sagt vinyl. Inget annat. Det är inte så mjukt att maskinen sjunker ner.
Smaken är som baken :) Men diskmaskinen saknar sockel? Ska den bytas ut? Annars skulle jag beställa en sockel, och sedan kan man ha en liten list mellan sockel och mattan. Och om det inte går att beställa någon, så skulle jag hemmasnickra en.

Eller så är enklast att byta ut även diskmaskinen, och då välja en med lägre mått och/eller med sockel.
Som jag skrev har sonen dragit bort sockeln häromdagen. Den ska tillbaka, har bara inte hunnit. Diskmaskinen är relativt ny, inte aktuellt att byta.

Och bara för att klargöra, det rör mig inte ryggen hur andra löst problemen hemma hos sig själva. Jag vet bara att jag vill inte göra det halvdant hemma hos mig.

Jag har hela tiden sagt vinyl. Inget annat. Det är inte så mjukt att maskinen sjunker ner.

Som jag skrev har sonen dragit bort sockeln häromdagen. Den ska tillbaka, har bara inte hunnit. Diskmaskinen är relativt ny, inte aktuellt att byta.
Jo, du har sagt vinyl, men när jag googlade:

"Vinylgolv är gjorda av syntetmaterial och finns både på rulle och som klickgolv."
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/bast-i-test-vinylgolv/

Jag tror inte att jag är ensam om att inte ha förstått exakt vilken typ av golv du menade.

Men hjälp.
Då försöker vi igen.

Visa bifogad fil 189307

Jag hade alla dagar i veckan rivit bort den uppklistrade delen och hellre fäst en ny matta med kvartslist, istället för att göra ett nytt uppvik utanpå det gamla.

Var det mitt hus hade jag dock rivit bort hela mattan och lagt en linoleummatta. Med uppvik endast inne i "hålen" för disk/spis.

Jag hade alla dagar i veckan rivit bort den uppklistrade delen och hellre fäst en ny matta med kvartslist, istället för att göra ett nytt uppvik utanpå det gamla.

Var det mitt hus hade jag dock rivit bort hela mattan och lagt en linoleummatta. Med uppvik endast inne i "hålen" för disk/spis.
Asbest i mattan, golvläggaren vill inte riva den och vi är inte så sugna på att göra det själva heller. Annars hade den åkt ut.

Och bara för att klargöra, det rör mig inte ryggen hur andra löst problemen hemma hos sig själva. Jag vet bara att jag vill inte göra det halvdant hemma hos mig.
Men alltså...
Lägga ny matta på ny matta och klistra upp kanterna istället för att göra avslut mot väggen är inte mindre "halvdant" än att ta bort den gamla och lägga en ny som avslutas med lister i kanterna.

Det är olika val, olika metoder, olika preferenser. Ingen menar något annat än att du får göra som du vill.
Men det blir så onödigt värderande när du beskriver alternativa förslag på det sätt du gör, trots att det är helt vedertagna lösningar. Det är inte som att folk menat att du ska lösa det med silvertejp...

Och då antog du istället att det var laminat? Trots att jag sa vinyl? Inga följdfrågor om hurdant golv vi tänkt?
Ja, jag trodde att du menade en hårdare typ av golv eftersom du oroar dig över tjockleken. Det var någon till i tråden som antog det och som, vad jag vet, inte fick ett svar på vilken typ av golv det var.

Men jag fattar egentligen inte riktigt vad problemet är? Du HAR ju hittat ditt drömgolv och den lösning du önskar?

Då skulle jag som löst det med en liten list mellan sockel och golv, om det inte går att få glipan att hamna under sockeln.

Men eftersom du inte gillar det, så hoppas jag att du hittar en annan lösning som passar dig :)

Men alltså...
Lägga ny matta på ny matta och klistra upp kanterna istället för att göra avslut mot väggen är inte mindre "halvdant" än att ta bort den gamla och lägga en ny som avslutas med lister i kanterna.

Det är olika val, olika metoder, olika preferenser. Ingen menar något annat än att du får göra som du vill.
Men det blir så onödigt värderande när du beskriver alternativa förslag på det sätt du gör, trots att det är helt vedertagna lösningar. Det är inte som att folk menat att du ska lösa det med silvertejp...
Men som jag skrivit, det är asbest i golvet. Annars hade givetvis tagit bort det och gjort en annan lösning.

Liknande trådar

• Riva tak - vågar man??
  • Limrester på vägg
  • T
    Tapetsera o renovera..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn