Renoverings-hjälpen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Scata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 350
  • Visningar Visningar 16 011

Bukefalos 30 år!

Javisst, men jag handlar inte på Amazon. Det handlar inte om att det är dyrt, det handlar om att jag inte är intresserad av att köpa en massa grejer som bara ska användas en gång.
Jag gillar inte heller att handla på Amazon,en i just det här fallet handlar det ju om grejer som bara ska användas en gång.

Det borde dock även finnas att köpa på många andra ställen.

Men hjälp.
Då försöker vi igen.

Mattan går upp en bit på väggen under skåpen. Köket är platsbyggt.
Visa bifogad fil 189307

Sätta list där? Kommer se otroligt tattigt ut.
Det sitter ju redan en golvsockel där, bara att någon idiot satt mattan på den, det ska även sitta en golvsockel framför diskmaskinen, så då borde det gå att sätta en ny sockel utanpå ev.
Och nu är risken att jag skrev 20 inlägg innan slutet så flera har sagt samma sak.

Jag gillar inte heller att handla på Amazon,en i just det här fallet handlar det ju om grejer som bara ska användas en gång.

Det borde dock även finnas att köpa på många andra ställen.
Det gör det. Men det är inte alls "bara att" riva ut. Det är ett väldigt stort projekt.

För att dom är företag ja, har du skickat in prov på mattan o limmet så du VET inte gissar att det är asbest i något av det.
Jag vet, Tack vare att andra gjort prov på exakt lika mattor. Spelar det nån roll? Om både snickare och golvläggare säger att de inte rör det pga mattan är känd för att ha asbest. Inte bättre att behandla det som asbest då?

Javisst, men jag handlar inte på Amazon. Det handlar inte om att det är dyrt, det handlar om att jag inte är intresserad av att köpa en massa grejer som bara ska användas en gång.

Det finns flergångsmasker om det hänger på det samt att även proffsen använder engångsoveraller när de sanerar asbest.

Givetvis gör du som du vill men om köket ska helrenoveras så kommer det ju att krävas asbestsanering vid något tillfälle. Jag hade inte haft dit en ytterligare matta som ska rivas ut inom 10 år, det är verkligen pengar och jobb i sjön. Att jag kör på lösningen att ha lister där mattan krullat upp sig är för att befintlig matta i övrigt är hel, om än ful. Hade den inte varit i användbart skick hade jag tidigarelagt köksrenoveringen.

Det finns flergångsmasker om det hänger på det samt att även proffsen använder engångsoveraller när de sanerar asbest.

Givetvis gör du som du vill men om köket ska helrenoveras så kommer det ju att krävas asbestsanering vid något tillfälle. Jag hade inte haft dit en ytterligare matta som ska rivas ut inom 10 år, det är verkligen pengar och jobb i sjön. Att jag kör på lösningen att ha lister där mattan krullat upp sig är för att befintlig matta i övrigt är hel, om än ful. Hade den inte varit i användbart skick hade jag tidigarelagt köksrenoveringen.
Fast lister överallt där mattan spruckit? Det blir en jävla massa lister.
Det finns inte på kartan att köket går före taket och värmepumpen. Och det finns inte utrymme för både och just nu. Det ligger i tio års planen, men det kanske inte blir. Det vet vi inte.

Fast lister överallt där mattan spruckit? Det blir en jävla massa lister.
Det finns inte på kartan att köket går före taket och värmepumpen. Och det finns inte utrymme för både och just nu. Det ligger i tio års planen, men det kanske inte blir. Det vet vi inte.

Jag menade inte att du skulle ha på lister på din matta, jag förklarade bara hur jag tänker vad gäller gammalt golv vs senare helrenovering. Dvs att i ditt fall hade jag velat ha ut asbestmattan när den är lättåtkomlig (ingen ytterligare matta ovanpå) eftersom det ändå ska göras inom en relativt kort tid.

Plus att även om jag inte är hysterisk vad gäller asbest hade jag ändå velat få ut en trasig asbestmatta pronto med tanke på att det finns barn i huset.

Plus att även om jag inte är hysterisk vad gäller asbest hade jag ändå velat få ut en trasig asbestmatta pronto med tanke på att det finns barn i huset.
Jag hade silvertejpat där det är sprickor och tänkt att jag har ett halvår eller så på mig att inte behöva stressa fram åtgärder.
Japp, det är HELfusk. Men det har ett syfte och det är bättre att avsätta en hösthelg än sommardagar för att riva ut matta.

Jag hade silvertejpat där det är sprickor och tänkt att jag har ett halvår eller så på mig att inte behöva stressa fram åtgärder.
Japp, det är HELfusk. Men det har ett syfte och det är bättre att avsätta en hösthelg än sommardagar för att riva ut matta.

Instämmer helt och det finns ju "silvertejp" som inte är silverfärgad.

Onödigt tillägg; vi måste betala för att lämna asbest om det är mer än en pappkasse (mvh har ett gäng stora skivor dumpade på gården, kräver miljötillstånd och skit även för oss privat)

Liknande trådar

• Riva tak - vågar man??
  • Limrester på vägg
  • T
    Tapetsera o renovera..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026