Renoverings-hjälpen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Scata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 350
  • Visningar Visningar 16 013

Bukefalos 30 år!

Smiter in här med lite funderingar kring en mikrorenovering.

Har en garderobsdörr i masonit (ser det ut som, sån gammal platsbyggd garderob/skåp i hallen) som fått en skada. Funderar på om det skulle gå att spackla (bara för att jämna ut skadan så att underlaget blir jämnt) och sedan sätta dekorplast över hela dörren (som ju vad jag förstått ska gå bra att ta bort med typ hårfön, om det skulle behövas. Har aldrig använt det själv dock..). Har förstått att det sällan blir bra att spackla och måla den typen, så annars är väl alternativet typ att byta dörren (vilket jag isf inte gör, utan det lär väl hyresvärden göra och fakturera vid flytt om de anser att det ska göras då. Det handlar om ett skönhetsfel.). Min tanke är att det kanske skulle kunna gå att slippa om jag kan fixa till det snyggt.. 🤔
Din hyresvärd får inte fakturera en mindre skönhetsskada på en garderobsdörr. Det är normalt slitage!

Din hyresvärd får inte fakturera en mindre skönhetsskada på en garderobsdörr. Det är normalt slitage!

Det är dock ingen pytteskada, utan kanske 5*10cm. Vet att normalt slitage inte ska faktureras, men är/var inte övertygad om att just detta skulle hamna i den kategorin.

Men om det skulle göra det så klagar jag självklart inte! Hade inga problem med hv när jag flyttade från förra lägenheten (samma hv), så det känns inte som att de letar med förstoringsglas liksom. Och husvärden har varit här ett gäng gånger för andra saker och inte reagerat på det. Men ja, min tanke var iaf lite om jag kunde fixa/dölja det på något sätt (så att det ser bra ut, alltså, inte för att "gömma undan det för hyresvärden").

Det är dock ingen pytteskada, utan kanske 5*10cm. Vet att normalt slitage inte ska faktureras, men är/var inte övertygad om att just detta skulle hamna i den kategorin.

Men om det skulle göra det så klagar jag självklart inte! Hade inga problem med hv när jag flyttade från förra lägenheten (samma hv), så det känns inte som att de letar med förstoringsglas liksom. Och husvärden har varit här ett gäng gånger för andra saker och inte reagerat på det. Men ja, min tanke var iaf lite om jag kunde fixa/dölja det på något sätt (så att det ser bra ut, alltså, inte för att "gömma undan det för hyresvärden").
Sålänge skadan inte beror på typ en karatespark med flit mot dörren så räknas det oavsett storlek som slitage. Dessutom med åldersavdrag! Skulle du få ett krav på betalning vid utflytt är det bara att bestrida den delen.

(Jag råkade repa kylskåpsdörren i en hyresrätt, kylskåpet var helt nytt vid inflytt och jag bodde där i två år. Repan typ 30 cm, mycket väl synlig på ett rostfritt kylskåp). Hyresvärden knorrade vid flyttbesiktning och menade att jag skulle få en faktura på fem tusen kr för en ny dörr. Glöm det sa jag, det var inte meningen att råka repa och det borde räknas som normalt slitage. Ringde Hyresgästföreningen dagen efter och de bekräftade det. Det kom aldrig någon faktura :up: )

Sålänge skadan inte beror på typ en karatespark med flit mot dörren så räknas det oavsett storlek som slitage. Dessutom med åldersavdrag! Skulle du få ett krav på betalning vid utflytt är det bara att bestrida den delen.

(Jag råkade repa kylskåpsdörren i en hyresrätt, kylskåpet var helt nytt vid inflytt och jag bodde där i två år. Repan typ 30 cm, mycket väl synlig på ett rostfritt kylskåp). Hyresvärden knorrade vid flyttbesiktning och menade att jag skulle få en faktura på fem tusen kr för en ny dörr. Glöm det sa jag, det var inte meningen att råka repa och det borde räknas som normalt slitage. Ringde Hyresgästföreningen dagen efter och de bekräftade det. Det kom aldrig någon faktura :up: )

Men gött, tack för infon! :up:
Jag hade fått intrycket av att om skadan kan anses bero på vårdslöshet så kan en bli ersättningsskyldig. Lite samma som för skador orsakade av ens husdjur. Åldersavdraget är jag medveten om, däremot! Är med i HGF så skulle det komma nån typ av krav så drar jag det absolut med dem också, förstås. Nu har vi inga planer på att flytta men en vet ju aldrig.
(Det var inte med flit, såklart, men ändå. Detta är en platsbyggd garderob/skåp i hallen, som sagt, och huset är ett äldre hus. Så inget nytt, och inte heller nyligen renoverat eller så. Ingen aning om det finns nån plan på renovering av något slag under de kommande åren heller - det kan ju också påverka, om lägenheten ska "blåsas ur" kort efter att vi flyttat så tvivlar jag på att vi skulle behöva betala för skador på ytskikt liksom :p .).

Nu ska jag inte glida iväg för mycket off topic i den här tråden. Men tack, bra att ha i bakhuvudet!

Senast ändrad:
Hur vet man om man behöver byta fönster eller fixa med isolering? Problemet är att det regnar in på ett ställe och sedan att det helt enkelt ”blåser” in luft, blir kallt på vintern.

Hur vet man om man behöver byta fönster eller fixa med isolering? Problemet är att det regnar in på ett ställe och sedan att det helt enkelt ”blåser” in luft, blir kallt på vintern.
Svårt att säga utan att se dina fönster. Men helt generellt brukar man kunna fixa fönsterdrag med någon typ av tätningslist. Jag använder ullsnöre. Att det regnar in låter däremot knepigare. Vad är det för typ av fönster? Är de ruttna och trasiga, eller ser de ut att vara i okej skick?

Om du har drag, inte kallras, så borde det vara tätning runt fönstret det handlar om.
Vad är det för sorts fönster och vad är det för sorts vägg det är monterat i?
Skulle kunna vara drevningen runt fönsterkarmen som behöver bättras. Eller otäthet där väggens vindskydd ansluter till karm. Eller fönstrets tätningslister som behöver bytas.

Regnar in behöver du nog lokalisera lite bättre var? T.ex. rinner på fasad och in bakom foder vid ovankant fönster eller rinner in vid nederkant båge pga. bakåtlutande fönsterbleck.

Det är sådana här fönster på hela huset nästan. Antingen delade eller hela.
IMG_1334.webp

Nä de är inte bytta sen det byggdes på 80-talet :D
De hela kan man inte göra något alls med, de delade kan du öppna överfönstret utåt.
Många fönster är mycket äldre än så dock och fungerar fint väldigt länge :) . Byta fönster skulle jag bara överväga att göra om de var helt kass och absolut inte gick att renovera på något vis. Är det träfönster du har?

Inga forder på utsidan. Jag hade monterat bort vad som finns av foder/fönstersmyg odyl. på insidan för att komma åt att se hur de är monterade.
Gammal isolering som säckat ihop eller slarvigt gjort från början? Gissar att man kan göra något på skalan mellan att smäcka in fogskum och montera om och få hyfsad effekt.
Är det karm i trä runt/bakom plåten. Möjligen skulle den kunna vara dålig om den har gjorts av en dålig träkvalite? Kommer du åt att provsticka med en vass kniv i ett öppnat fönster?

Två år senare har vi fortfarande inte bytt hallgolv. Men nu! Nu ska vi köpa golv, det är i varje fall en start. Sen måste ju det gamla golvet upp också. En hel hög med individuellt limmade plattor :bag:

Men nu är jag taggad på nytt golv!

Två år senare har vi fortfarande inte bytt hallgolv. Men nu! Nu ska vi köpa golv, det är i varje fall en start. Sen måste ju det gamla golvet upp också. En hel hög med individuellt limmade plattor :bag:

Men nu är jag taggad på nytt golv!

Haha lite kul, vet att ni renoverade badrummet typ samtidigt som vi och nu ska vi också byta golv i hallen :p (och vardagsrummet).
Svårt att välja bara! Lutar åt ett storrutigt brunbeige (låter fult, men det är fint tror jag, bara sett en liten lapp ännu) i hallen och ljusgrå "fejk-betong" i vardagsrummet.
Idag såndär vanlig beige "plottrig" 80-talsmatta i hallen och hmmm laminat heter det kanske? i vardagsrummet.
Ska bytas för att golven behöver fixas för de knarrar så hemskt.

Liknande trådar

• Riva tak - vågar man??
  • Limrester på vägg
  • T
    Tapetsera o renovera..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat