Renoveringstråden

Min lilla stuga behövde målas om, och när jag undersökte verkstaden mer noga behövde också all panel bytas. Så det blev total make over på den byggnaden, efter bilden är innan målarna målat sista lagret färg:
Och stugan bytte kostym från vit med röda knutar till röd med vita knutar. Vi fick upp utomhusbelysningen igen nu i helgen, nästa år ska dörren målas blå och fönsterna på framsidan renoveras och bli blåa.
8302909B-EFFE-4FC1-9CF5-8AC333B138CD.JPG
 
Någon som bytt fasad på 1 1/2 plans hus på 160-170kvm, byggföretag till allt och rivit, reglat nytt, tilläggsisolerat, ny brädfodring, nya fönster, färg. Vad kan det kosta i nuläget? har i min stilla tanke tänkt 100 000 kr/sida så ca 400 000 kr totalt. Är jag helt ute o snurrar?
 
Någon som bytt fasad på 1 1/2 plans hus på 160-170kvm, byggföretag till allt och rivit, reglat nytt, tilläggsisolerat, ny brädfodring, nya fönster, färg. Vad kan det kosta i nuläget? har i min stilla tanke tänkt 100 000 kr/sida så ca 400 000 kr totalt. Är jag helt ute o snurrar?
Jag hade tänkte runt 50' per sida för att göra jobbet själv, men nu när vi börjar kolla runt tror jag det kommer dra iväg pga priset på fönster.

Har tvåvåningshus men inte lika stort.
Hoppas någon har bättre svar! :)
 
Vi har hittat en takläcka :down:
La om taket för två år sedan själva så mannen har varit lite nojig, men nej, det här kommer efter vi fick rörspisen installerad och de gjort fel runt den skorstenen. Suck var tröttsamt, typ enda grejen vi inte gjort själva (till största del iaf) och så blir det fel.

Så himla typiskt!
 
Någon som bytt fasad på 1 1/2 plans hus på 160-170kvm, byggföretag till allt och rivit, reglat nytt, tilläggsisolerat, ny brädfodring, nya fönster, färg. Vad kan det kosta i nuläget? har i min stilla tanke tänkt 100 000 kr/sida så ca 400 000 kr totalt. Är jag helt ute o snurrar?

När vi tog offert på fönster till vårt förra hus (mindre än ditt) så skulle de gå på 100.000kr. Det var säkert minst 5 år sen.

Byte av panel och tilläggsisolering vet jag inte. Men billigare än 400.000kr tror jag inte du kommer undan.
 
Funderar på att gå på ”matsalsrummet” som ett sidoprojekt till sovrummet.
Är inte ett gigantiskt projekt och det är ett centralt rum i huset som angränsar till kök, hall och vardagsrum. Lägger in en bild på nuvarande tapet och golvlist och tänkte be om tips på val av färg.
Rummet är mörkt pga uterum utanför som skymmer dagsljuset.
Funderar på att ta samma färg som vi hade i sovrummet för enkelhetens skull. Eller om man skulle köra på en betydligt ljusare beige? Listerna funderar jag på att måla i samma färg, låta va eller måla vita.

IMG_1226.jpeg
 
Jag renoverar mitt badrum med hjälp av en firma och nu igår ser jag hur ett ca 3 cm i diameter slang/böjligt plaströrsticker upp ur avloppet där toaletten senare ska monteras. Någon som vet vad det är till för?
Jag jobbar på dagarna så är inte hemma samtidigt som hantverkarna.
 
Funderar på att gå på ”matsalsrummet” som ett sidoprojekt till sovrummet.
Är inte ett gigantiskt projekt och det är ett centralt rum i huset som angränsar till kök, hall och vardagsrum. Lägger in en bild på nuvarande tapet och golvlist och tänkte be om tips på val av färg.
Rummet är mörkt pga uterum utanför som skymmer dagsljuset.
Funderar på att ta samma färg som vi hade i sovrummet för enkelhetens skull. Eller om man skulle köra på en betydligt ljusare beige? Listerna funderar jag på att måla i samma färg, låta va eller måla vita.

Visa bifogad fil 131738
Föreslår att du målar listerna, de suger in ljuset. Samma färg eller måla vita.
Allt som hjälper till att få det ljusare i rummet. Många bäckar små......
 
Matsalsrummet blev inget litet projekt. Eller allt är ju relativt, men inte så litet som jag trodde. Insåg efter att jag börjat dra lite tapet att den har ju struktur. Så allt behövde dras bort. Renoveringstapet är nu uppe. Taket av spännpapp behöver målas också. Som krydda på moset kom jag på att jag vill ha 30cm höga lister.
 
Jag har målat bort det brungula från vårt kontor! :D
Behöver någon strykning till men jag är redan frälst. Tycker detaljerna (som jag gillar) kommer fram mycket bättre när de är vita.

1700321223145.png


Har köpt tapet också. Det blir en med citroner :love:
Golvet ser ut som fan precis som resten av golven (det är prick ett rum här hemma som har ett riktigt snyggt golv), men det får vänta :rofl: En ny matta kanske det blir till jul :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 654
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
550
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp