Renoveringstråden

Nu är våra fönster äntligen klara! Plåtslagaren satte det sista i torsdags.
Nu är frågan: badrum eller tak?
Enligt snickaren klarar sig taket ett par år till utan problem.
Badrummet är från 1956 och har platsbyggt badkar. Vi har alltså ingen riktig dusch och badkaret använder vi aldrig att bada i.

Taket är helt klart en tråkigare renovering än nytt badrum.
 
Just nu drar vi el i de nya sovrummen. Blir utanpåliggande.
Nästa projekt borde bli fönster och fasad, på tal om tråkiga saker..
 
Just nu drar vi el i de nya sovrummen. Blir utanpåliggande.
Nästa projekt borde bli fönster och fasad, på tal om tråkiga saker..

Fasad är ju jätteroligt! I allafall om man gör en (bättre) förändring.
Jag vill ha röd panel i stället för grå eternitplattor. Men det ligger i framtiden, om det blir av ens.

Kommer inte låna en krona på huset. Har inga förhoppningar om lägre ränta närmaste 10 åren. Vill absolut inte bygga på huslånet.
Och spara ihop till en ny fasad är rätt tungt. Kommer säkerligen kosta minst 200.000.
 
Fasad är ju jätteroligt! I allafall om man gör en (bättre) förändring.
Jag vill ha röd panel i stället för grå eternitplattor. Men det ligger i framtiden, om det blir av ens.

Kommer inte låna en krona på huset. Har inga förhoppningar om lägre ränta närmaste 10 åren. Vill absolut inte bygga på huslånet.
Och spara ihop till en ny fasad är rätt tungt. Kommer säkerligen kosta minst 200.000.
Vi ska byta fasad inom 5 år. Från vanligt rött till järnvitriol 😍 kommer bli magiskt bra och hemskt dyrt 😅
 
Fasad är ju jätteroligt! I allafall om man gör en (bättre) förändring.
Jag vill ha röd panel i stället för grå eternitplattor. Men det ligger i framtiden, om det blir av ens.

Kommer inte låna en krona på huset. Har inga förhoppningar om lägre ränta närmaste 10 åren. Vill absolut inte bygga på huslånet.
Och spara ihop till en ny fasad är rätt tungt. Kommer säkerligen kosta minst 200.000.

Vi ska byta fasad inom 5 år. Från vanligt rött till järnvitriol 😍 kommer bli magiskt bra och hemskt dyrt 😅
Jag skulle också vilja byta färg men min man vägrar. Det kommer alltså inte bli så stor skillnad.. bara nytt och helt liksom :)
Vi kommer byta fönster och fasad på en sida i taget.
 
Jag har inte bytt fasad, bara målat om. Men gud så glad jag är för det 😍 nu vill jag bara byta tak också. Och måla grunden, det hann jag inte i år
Collage_2023-11-04_13_40_59.jpg
 
Murstocken får vi inte till riktigt. Vi fick färg av mammas sambo som är murare. Han har kikat på den och konstaterat att färgen som redan var på den såg ut att vara en korrekt färg till en murstock. Men det blir som fuktränder som syns igenom det nymålade.

Tapet är iallafall beställt nu och väggarna färdigmålade. Låter ju som vi snart är i hamn. Men tak+golvlister ska köpas och målas. Fönsterfoder upp. Fönsterbräda i sten köpte vi på återvinningen och den ska kapas.
Sen lite eldosor också.
 
Fasad är ju jätteroligt! I allafall om man gör en (bättre) förändring.
Jag vill ha röd panel i stället för grå eternitplattor. Men det ligger i framtiden, om det blir av ens.

Kommer inte låna en krona på huset. Har inga förhoppningar om lägre ränta närmaste 10 åren. Vill absolut inte bygga på huslånet.
Och spara ihop till en ny fasad är rätt tungt. Kommer säkerligen kosta minst 200.000.
Måla eterniten?
Det finns de som gjort det här.
 
Vi ska byta fasad inom 5 år. Från vanligt rött till järnvitriol 😍 kommer bli magiskt bra och hemskt dyrt 😅
Jag blev så nyfiken att jag googlade vad järnvitriol var för något (aldrig hört talas om) och det står att trät inte får något skydd? Är inte det själva vitsen med färg att den ska skydda fasaden? :confused: Eller ska man byta hela fasaden igen efter 20-25 år? Kan du förklara för mig vad som är tanken :)
 
Jag blev så nyfiken att jag googlade vad järnvitriol var för något (aldrig hört talas om) och det står att trät inte får något skydd? Är inte det själva vitsen med färg att den ska skydda fasaden? :confused: Eller ska man byta hela fasaden igen efter 20-25 år? Kan du förklara för mig vad som är tanken :)
Jag blandade ihop det lite, det är tjärvitriol vi tänker på. 😊 Den skyddar fasaden 😊
 
Vi har hittat en takläcka :down:
La om taket för två år sedan själva så mannen har varit lite nojig, men nej, det här kommer efter vi fick rörspisen installerad och de gjort fel runt den skorstenen. Suck var tröttsamt, typ enda grejen vi inte gjort själva (till största del iaf) och så blir det fel.
 
Min lilla stuga behövde målas om, och när jag undersökte verkstaden mer noga behövde också all panel bytas. Så det blev total make over på den byggnaden, efterbilden är innan målarna målat sista lagret färg:
9EB93507-04E3-46F7-9AE1-EB255BFD176E.JPG
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 662
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 328
Senast: sthu
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
550
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp