Renrasig, ej reggad valp....

Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Jag skulle inte köpa. Jag har själv tagit en omplacering som är "renrasig dobermann" fast utan att vara registrerad i SKK. Jag tog ju över henne för att ge henne en chans och hon är en underbar hund och min lilla prinsessa. Men det är faktiskt tråkigt att inte få tävla. Jag har tänkt många gånger att det hade varit kul att få henne bedömd på en utställning någon gång t.ex. Bara för att det är kul att se hur hon skulle stå sig mot dom andra tikarna som många gånger är större, grövre och med krullsvans. Hur som helst så tappar man ju allt det när hunden inte är registrerad. Däremot kan man ju låta bli att tävla och ställa ut även om hunden är reggad. Det funkar ju åt ena hållet men inte åt andra.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Du har redan fått många bra svar.

Det jag funderar över är om dina vänners "uppfödare" varit i kontakt med SKK om möjligheten att söka dispens för denna kull. Beroende på vad som saknas i kravlistan kan det finnas möjlighet för dispens om det är engångsföreteelse etc. Det kan faktiskt vara lönt att tala med SKK.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Förhoppningsvis har de varit i kontakt med SKK, eftersom de riskerar att bli uteslutna om de inte gör det.
Utesluten ur SKK = 0 utställningar, 0 tävlingar i SKKs eller BHKs regi, 0 registrering av valpar i framtiden.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Precis. Jag förstår inte varför man tar den risken om man nu vill att ens uppfödning ska anses seriös? Tester och parningar går att skjuta på.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

En tanke, de kanske inte reggar valparna för att de inte har råd med den högre reg. avgiften för brukshundar utan bruksmeriter, eller kanske missförstått registreringskraven?
Om ena hunden är utländsk så kanske matte/husse oxå är det o har svårt att förstå kanslisvenska?
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Nja, jag har fått intrycket av TS att ägarna är fullt medvetna om varför inte kullen kommer registreras. Då borde de vara insatta i registreringskraven.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Det var därför jag undrade om de varit i kontakt med SKK för jag har konstaterat att det är vanligt att man "bara" läser rasklubbarnas rekomendationer som inte alltid överensstämmer med vad som är registreringsbart hos SKK.

Hälsar Pigan som är både kenneldelägare och har cirkelledare för uppfödare
 
Senast ändrad:
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Det kan de ju omöjligen vara, då de hänvisar till att det fattas någon form av lämplighetstest som orsaken.

Något sådant (utöver mh, som hundarna verkar ha gjort) finns inte för boxer.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Det kan de ju omöjligen vara, då de hänvisar till att det fattas någon form av lämplighetstest som orsaken.

Något sådant (utöver mh, som hundarna verkar ha gjort) finns inte för boxer.

Fast det kan ju vara TS's eller TS kompis som bara inte kommer ihåg vad det var för test och därför säger "lämplighetstest". Eller så har uppfödarna bara något fuffens för sig. Men ja, jag vet att det inte finns sånt för boxer! *:D

Kanske är det knäröntgen de missat? Mig veterligen så är det väl bara boxer man röntgar knäna på, åtminstone bland grupp 2-raserna.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 355
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 950
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp