Rensa skafferiet

Alltså... i princip allt det där ingår i mitt basförråd... Vet inte om jag är underlig men jag har massor av olika saker hemma. :o
Krossade tomater etc köper jag mängder av när det är billigt. Soltorkade tomater finns alltid hemma, torkade bönor av olika slag också (hur ska jag annars kunna öra bönsallad). Sirap finns alltid i skåpet eftersom jag använder den för jäsning när jag bakar matbröd.

Linfröna går också in i bakningen eller i morgongröten. Päronhalvor på burk kan vara stomme i en fruktsallad eller ätas ljumma med glass och chokladsås.

I stort sett allt är som sagt basvaror. Det enda jag inte brukar ha hemma är majs på burk eftersom jag inte gillar smaken.
Nej varför skulle du vara underlig?

Jag ställde frågan då jag ville ha lite nya tips. Alltid bra med ny inspiration
 
Nej varför skulle du vara underlig?

Jag ställde frågan då jag ville ha lite nya tips. Alltid bra med ny inspiration
Torra bönor blötlägger du över natten elelr över dagen. Håll av vattnet och koka i 35-45 minuter i lätt saltat vatten. Sedan har du en stor mängd bönor som kan användas lite hur som helst. Låt rinna av ordentligt och stoppa en påse i frysen (platta till påsen ordentligt så är det lättare att få u önskad mängd)

En av mina favoritsallader (receptet är snott av avkomman)
Bönor, kikärter, råa morötter i små bitar, och kokta avsvalnade gröna linser blandas ihop. Klipp ner soltorkade tomater i tumma bitar och smula sedan över en god fetaost. et går väl att ha i vad som helst som man tycker passar.
Mängder och proportioner är enligt behag
Den håller sig flera dagar i kylen.
 
Torra bönor blötlägger du över natten elelr över dagen. Håll av vattnet och koka i 35-45 minuter i lätt saltat vatten. Sedan har du en stor mängd bönor som kan användas lite hur som helst. Låt rinna av ordentligt och stoppa en påse i frysen (platta till påsen ordentligt så är det lättare att få u önskad mängd)

En av mina favoritsallader (receptet är snott av avkomman)
Bönor, kikärter, råa morötter i små bitar, och kokta avsvalnade gröna linser blandas ihop. Klipp ner soltorkade tomater i tumma bitar och smula sedan över en god fetaost. et går väl att ha i vad som helst som man tycker passar.
Mängder och proportioner är enligt behag
Den håller sig flera dagar i kylen.
Tack!
Det ska jag pröva! :up:
 
Torra bönor blötlägger du över natten elelr över dagen. Håll av vattnet och koka i 35-45 minuter i lätt saltat vatten. Sedan har du en stor mängd bönor som kan användas lite hur som helst. Låt rinna av ordentligt och stoppa en påse i frysen (platta till påsen ordentligt så är det lättare att få u önskad mängd)

En av mina favoritsallader (receptet är snott av avkomman)
Bönor, kikärter, råa morötter i små bitar, och kokta avsvalnade gröna linser blandas ihop. Klipp ner soltorkade tomater i tumma bitar och smula sedan över en god fetaost. et går väl att ha i vad som helst som man tycker passar.
Mängder och proportioner är enligt behag
Den håller sig flera dagar i kylen.
Äsch glömde rödlöken! Den är viktig.
 
Krossade, skalade, passerade tomater är med i mycket av min matlagning.

När jag steker fisk kan jag hälla lite tomat i stekpannan ihop med creme fraiche och får tillsammans med önskade kryddor en god sås.

En burk krossade tomater, lite vatten och röda linser ihop med en buljongtärning och het kryddning gör en matig och väldigt snabblagad soppa.

jag äter inte heller pasta men gör ibland köttfärsröror och då är krossade tomater en basingrediens tillsammans med bönor av olika färger, lök, broccolibuketter, hackad spenat eller vad katten jag hittar i frysen.
 
Köttfärssås med tomat, champinjoner och majs. Eller en god köttgryta med champinjoner, majs och kantareller. Gör du den kalopsliknande kan du äta rödbetor till.
Soltorkade tomater är jättegott att ha i bröd.

Päronhalvor med smält after eight på och vaniljglass till är alldeles underbart.

Linfrön har jag på yoghurten eller på gröten på morgonen. Bra för magen.
 
sirapen kan du använda om du vill fräsa kål eller brysselkål då får den lite kåldolme/ kålpudding stuk.
Annars får du snällt koka en kola, stackars dig ^^
Haha..,
Spännande.,, kål eller brusselkål äterjag ibland men lagar inte själv..
Kanske nåt att testa..

Jag måste dock kolla om det är mkt socker i sirap? Försöker hålla nere socker..,
 
Sirapen kan du använda till att baka frukostfrallor! Dom blir supergoda.
http://baksugen.blogspot.se/2012/10/snabba-frukostbullar-utan-jast.html?m=1

Bönor, svamp, majs och tomatprodukterna kan man göra supertrevliga köttfärsrätter av: grytor, såser och piroger tex

Av championern kan du göra trevliga varma mackor. Jag använder vanligt rostbröd, på varje brödskiva har man på svampstuvning, aromat och ost och så in i ugnen på 200g och gärna grill inställningen tills osten fått gyllene färg.
 
Brownies! Brownies på svarta bönor är sjukt gott, och tämligen nyttigt så man kan äta flera stycken med gott samvete :angel::D
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Det här är min första tråd jag startar på Buke (= läskigt :nailbiting:). Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp