Rensa vänner på facebook

Rensar aldrig. Däremot tar jag bort folk som vänner om de skulle bete sig på ett sätt jag anser olämpligt. Med tanke på hur lite man märker av Facebookvännerna ändå så känns det ganska ointressant vilka som är med där eller inte.
Exakt, man ser så lite av dem att om de betedde sig olämpligt skulle jag nog inte ens veta. Men så långt har bara en haft lite tveksamma politiska åsikter på ett inte helt uppenbart sätt, man bara undrar. Men det är ju intressant att inte bubbla sig.

Väldigt sällan att jag tar bort någon. Jag är "hård" redan när jag lägger till vänner och har bara såna som verkligen är vänner/nära bekanta.
Mitt konto blev kapat för ca 1 år sen och när jag skapade ett nytt blev det också automatiskt lite rensning.

Här Facebook mest för grupper ändå.
Instagram rensar jag oftare.

Bara om jag kommit ihop mig med någon. Vilket nu är totalt 3p som jag faktiskt blockat.
Förra husägaren samt förra inackorderingen. De senaste vet jag inte vad jag gjorde vi var redigt ra vänner sen flyttade de och valde att ta bort mig p fejjan så jag blockade dem.

Även slutat hälsa på dem IRL

OOh glömde faktiskt tagit bort en del som delat osmakliga, hatiska rasistiska åsikter.

Facebook även om jag postar ganska mcket så är den inte på ngt sätt så privat. Har chefer, ytliga bekanta, gamla chefer, vänner, bekanta, kunder mm på facebook.

Rensar ungefär 1-2 gånger per år, och då ryker 2-10 pers per gång. Sen kan jag även dölja folk där det kommer bli värre om jag tar bort, men där jag inte är intresserad av vad hen postar, typ släktingar.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag är inte så aktiv på FB så egentligen bryr jag mig inte så mycket om vilka jag har där som vänner. Skulle aldrig skriva privata saker där så det spelar ingen roll vilka som kan se.

Har haft perioder när jag rensat lite, men inte gått igenom allt.
I perioder använder jag födelsedagsaviseringarna som prompt. Brukar tänka att om det är någon som jag inte ens bemödar mig att skriva grattis till på FB när de fyller år så kan jag lika gärna ta bort. Inget jag är så konsekvent med dock.

Rensar ibland om det dyker upp saker i flödet som jag inte vill se/inte tycker är ok.

Är mer aktiv på instagram men där har jag valt att ha öppen profil så åter igen aldrig privata saker utan sånt jag är ok med att vem som helst ser.

Rensar ni vänner på Facebook? Eller lägger ni dem i begränsad istället? Vilka rensar ni? Grannar? Hur tänker ni?
Rensar bort folk jag har noll intresse av att dela med mig av mitt liv till, begränsar de som jag av nån anledning inte vill ta bort helt.

Håller på att trappa ner bruket av SoMe. Avinstallerat Instagram, deaktiverat min Twitteranvändare och satt tidsgräns på Facebookanvändningen. Använder FB för att ha koll på aktiviteter i lokala klubbar och för kontakt med internationellt vallhundsfolk, men scrollar aldrig i flödet (tack till de nya reklampauserna för att det gick snabbt att lära sig av med det!)

Skaffat Bluesky, för den går att moderera hårdare så jag kan få nyheter och ha koll på det jag är intresserad av.

Njää, jag rensar inte, tänker att jag har någon sorts relation till alla jag är vän på FB, har kanske rensat bort någon någongång om jag irriterat mig på vad de har skrivit för många gånger, men det är inte många.

Däremot så skulle jag vilja ha en funktion - se inget av denna människa på linkedin, det kanske finns men jag har inte hittat det. Vill inte ta bort ur nätverket för det kan vara bra att ha en dag. Men jag stör mig lite på att mitt flöde fylls av en specifik människas överpositivistiska typ 100-kommentarer per dag i olika inlägg som följs av hundra stjärnor hjärtan och firande händer. Ja, jag blir rätt trött av det mesta av hurrarropen och ryggdunkadet på linkedin faktisk, men behöver vara där för jobb :crazy:

Jag försöker hålla mina facebookkontakter till nära vänner och några enstaka andra som jag gärna vill ha kontakt med och någon jag "behöver" ha kontakt med. Jag har faktiskt tänkt ett tag att jag borde rensa bland kontakterna, för jag vet att där finns några som jag inte har något som helst behov av att ha där.
I kategorin "begränsade" har jag några som jag behöver ha som kontakter men inte har något egentligt intresse av att följa.

Rensar sällan, brukar ta bort nån ibland. Har bara ca 64 vänner, de flesta är släktingar.
Tror jag har 3-4 på begränsad, det är några brevvänner som är nya bekantskaper.

Plockar gärna bort folk jag inte känner att jag behöver i min lista när jag ser dem. Vid något tillfälle har någon lagt till sig själv på min fb, i något annat är det personer jag inte haft hjärta att säga nej till kontaktförfrågan och då begränsar jag i väntan på att kunna ta bort utan att skapa dålig stämning. Jag har förstått att det där med vänner på fb kan skapa en del konflikter när man plockar bort 🫣

Rensar aldrig på social medier öht. Avföljer de jag för tillfället inte vill ha i flödet. Har inte en susning om hur många jag följer eller som följer mig 😅 Facebook använder jag främst för internationella hästkontakter och grupper.

Alltså ni som avföljer, tar bort och liknande men säger att ni inte rensar... hur definierar ni rensa? Det är väl precis det det är?

Plockar gärna bort folk jag inte känner att jag behöver i min lista när jag ser dem. Vid något tillfälle har någon lagt till sig själv på min fb, i något annat är det personer jag inte haft hjärta att säga nej till kontaktförfrågan och då begränsar jag i väntan på att kunna ta bort utan att skapa dålig stämning. Jag har förstått att det där med vänner på fb kan skapa en del konflikter när man plockar bort 🫣
Fast folk ser inte om du tar bort dem. ;)

Alltså ni som avföljer, tar bort och liknande men säger att ni inte rensar... hur definierar ni rensa? Det är väl precis det det är?

På Facebook heter det ju avfölja att inte få upp i flödet. På Instagram inaktivera. Jag växlar i perioder vad jag vill se och inte helt enkelt :)

Rensa för mig är att ta bort vän på Facebook eller avfölja på Instagram. Dvs oftast kräver det en aktiv handling även av den andra parten om jag vill bli vän/följa igen.

Tar sällan bort vänner där, bara om nån delar saker jag inte gillar eller är allmänt dum mot mig 😇 Har utländska kattuppfödare i listan, tycker det är kul att se deras kullar osv. Men vi varken har hadt eller kommer ha nån mer kontakt än så. Så har egentligen inga krav på att det ska vara riktiga vänner. Avböjer en del dock.
Jag lever typ mitt liv på facebook, så postar mycket och vissa saker väljer jag ju vilka som inte får se.

Jag rensar aldrig för sakens skull. Det spelar inte så stor roll om jag har vänner på facebook som jag knappt har kontakt med. Jag delar inte särskilt personliga grejer på sociala media pga jobb så det gör inget om många ser vad jag skriver.

Däremot rensar jag genast bort folk som kommer ut som rasister eller på annat sätt visar sig vara rövhattar.

Jag har nog inte varit en aktiv fb-användare på minst 10 år utan använder primärt Instagram. Tar sällan bort någon jag känner från någon av plattformarna, misstänker att fler hinner rensa bort mig fb innan jag själv kommer till skott att gå igenom vänlistan pga min totala inaktivitet :rofl:

På insta avföljer jag bekanta ytterst sällan men där får man inte heller upp innehåll som, enligt algoritmen, inte intresserar en. De jag eventuellt inte har intresse av att följa längre försvinner helt enkelt bara i bruset.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag skulle skriva ett inlägg i den lokala Facebook-gruppen genom appen, men rutan för att skapa ett inlägg finns inte. Kikade runt i...
Svar
10
· Visningar
667
Senast: Soffan74
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 070
Tjatter Då jag tänkte kolla på facebook så kom det direkt upp info från Meta. "Välj om du accepterar att vi använder din info till annonser...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Är det någon mer vars Facebook strular nu? Jag blev plötsligt utloggad och kan inte logga in igen. Står att en kod har skickats till...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 714
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17