Rep till repgrimma NH

Terja

Trådstartare
Har hittat lite trådar angående det. Min fråga är nu:

Måste man slitsa för att sätta dit haken? Finns det inget annat sätt? Meningen är väl inte att man ska ha dragkamp så det borde väl räcka att sy fast dem i varandra när de ligger bredvid varandra? Plus tejp?

Hur långt rep rekommenderas? Ska man ha en sån tofs i ändan?

Senast ändrad:
Sv: Rep till repgrimma NH

Splitsa. Intre slitsa.. (morgonviktigpetter.. ;))

Tja, nog för att tanken är god att man inte ska ha dragkamp med hästen men dessvärre fungerar det ju inte alltid och man vill ju även att hästen ska lära sig att den inte kommer loss när den drar. den ska ju ge efter för tryck.
Det blir ju lite motsägelsefullt om du har en repgrimma som aldrig går sönder och sedan sätter fast ett grimmskaft med sytråd..
Jag tror inte det håller att sy fast haken. Tråd brukar murkna och tejp tappar greppet efter ett tag.
Isf är det nog hållbarare att knyta fast haken. Om man gör en glidögla och har den långa biten som själva löpet i öglan och sedan låser med öglan, (lämpligtvis öppen karbinhake..) så lossnar det ju inte.

Men jag skulle ändå satsa på att splitsa.

Jag skulle hellre låta bli haken och knyta grimskaftet direkt i grimman istället. Att sy och tejpa är tveksamt tycker jag. Visserligen ska man ju inte ha dragkamp, men det kan uppstå oväntade situationer då man behöver ha grejor som håller eller bara en så enkel sak som att hästen kliver på repet.

Repet bör vara ca 4 m för det grundläggande markarbetet. Vill du sedan göra det svårare för dig genom att jobba hästen längre bort ifrån dig, longera på större volt osv så behövs ett längre rep.

Tofs i änden är ganska meningslöst. Däremot är en rejäl läderflärp bra att ha.

Ok då, splitsa! ;)
Har Biltema intill jobbet, vilket rep rekommenderar du om du går in och kollar under deras båttillbehör? Man ska kunna sPlitsa den.

Varför överhuvudtaget ha en hake. Min erfarenhet (som inte är så stor) är att haken bara är störande. Eftersom haken är tung så ger den hela tiden signaler i grimman då den hoppar upp och ner under hakan på hästen vid varje steg den tar. Det kan dessutom bli svårt för dig att ge en lagom signal när du ska jobba genom ett trögt "filter". Du vill säga något till hästen men måste först påverka haken, när du väl får signalen genom haken och hästen lyssnar på dig så tar det en stund innan signalen släpper. Detta gäller givetvis inte om man bara drar i repet men det finns ju så mycket annat.
Det bästa enlgit mig är att knyta fast grimmskaftet direkt i grimman. Det finns mycket snabba och enkla knutar som är lätta att lossa upp om man vill jobba hästen lös.

Splitsa! Det håller för vad som helst. Att sy verkar inte som någon bra lösning. Jag vet inte vilken längd som anses som lagom, men mitt rep gjorde jag 4,5 meter. Det känns alldeles lagom för mig.

Jag vet inte riktigt..
Jag vill helst ha ett rep som är i bomull, kanske 18 mm tjockt..
Man får känna efter lite vad som ligger bra i handen!
Lämpligt rep att splitsa består av tre rep i repet sasg..

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 940
Senast: Ajda
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 325
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag skriver här dels för att jag behöver få ur mig vissa tankar/funderingar (ska försöka att inte göra inlägget för rörigt) plus att jag... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 056
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025