Repgrimma i transport?

Sv: Repgrimma i transport?

jag har skrivit VARFÖR femtielva gånger. att borttagen inredning är en förutsättning för att skaderisken med lös häst ska bli så obefintlig som möjligt.
Ja, det har du gjort, utan att någon gång ha motiverat varför.

har du en lös häst med frambom tex kan du nog själv räkna ut att den kan komma under frambommen, fastna, eller på annat sätt skada sig - trilla ut genom framdörren, eller slå ut rutan därframme, bland annat.
Nej, det kan jag inte räkna ut. Våra hästar står lugnt och stilla och kikar ut genom fönstren och bakåt över lämmen. Oavsett dom är fastbundna eller inte.

har du en mellanvägg kan den försöka vända sig och fastna.
Vi använder inte mellanvägg, men om vi gjorde det så skulle hästarna ändå inte vända och krångla. Dom gör det inte ens nu utan mellanvägg.

Att inte ha frambom är totalt olagligt. Därmed har du en stor skaderisk oavsett.
Frambommen har jag redan kommenterat. Missade du det?

jag har ju redan skrivit precis detta, vad är det som du inte förstår?
Var har du skrivit allt detta tidigare i tråden? Jag ser det inte.

de diskussioner du varit inblandad i tidigare som jag sett, så har du starkt förespråkat att folk ska ha sina hästar lösa precis som du, så isåfall är det ju jättebra om du modifierat den åsikten. det framgick inte av ditt inlägg i den här tråden dock, då du framställer det som att om folk kommer till slutsatsen att det bästa är att ha hästen helt lös, så är det det bästa.
Återigen, nej det har jag inte alls starkt förespråkat att folk ska. Visa gärna var så skulle skett.
För säkerhets skull, så ska jag upprepa: "Lär den (hästen) stå lös och stilla istället". För gör den det, så kan den i o f s stå lös, men framför allt blir det inga problem om säkerhetsknutar löser ut eller fästen släpper etc! Och... jag är medveten om att majoriteten av hästägare inte har den "skolningen" på sina hästar idag.

LIA

inlägg # 43.
har du dyslexi?

Jag väljer att inte fortsätta "diskussionen" då jag inte för mitt liv kan förstå hur du kan anse att du kan uppfostra ett djur så till pass att du råder över den under alla omständigheter, lös i en transport på vägen. Hoppas du slipper obehagligheter och att ingen annan nappar på ditt argument.

inlägg # 43.
har du dyslexi?
Så du kan inte skilja på en skämtsam kommentar och ett "starkt förespråkande"?

Jag väljer att inte fortsätta "diskussionen" då jag inte för mitt liv kan förstå hur du kan anse att du kan uppfostra ett djur så till pass att du råder över den under alla omständigheter, lös i en transport på vägen. Hoppas du slipper obehagligheter och att ingen annan nappar på ditt argument.
Som sagt, alla har det inte. Somliga av oss använder tvångsmedel, andra väljer att "skola" hästen istället. DET tycker jag är konstigt att du inte insett. Hade det inte varit intressantare att få reda på alternativen än att lägga ner?
Var frågorna för svåra att svara på?

Tack för din omtanke! :)

LIA

Jag tror inte någon annan har haft några som helst svårigheter att förstå vad jag skriver eller se vad jag skriver, så det är jag inte särskilt oroad över.

jag har haft och har, underbara hästar som åker avslappnat och utan problem i trailer. Min nuvarande åker utan mellanvägg då han inte gillar när det är trångt. Jag skulle dock aldrig anse att de är lobotomerade robotar som skulle stå spikade framåt i trailern lösa vid en trailer olycka oavsett. Tror att den uppfattningen delas av de flesta djurkunniga rutinerade människor som har varit med ett tag.

Hade jag fått information när jag köpte redskap skulle jag sett det som god service och bra informerade säljare.
Tänk om jag hade fått all den informationen när jag alldeles för ung fick min första häst och tyckte att "den och den och den saken behöver jag nog".
Tacka gudarna för att inget allvarligt hände när jag tyckte att jag kunde allt som fanns att veta.

Det bästa jag har sett i en affär var när jag var med min man i en spelbutik och framför oss vid kassan stod en pappa med sin son (ca 8år ) och skulle köpa ett spel.
Innan mannen i kassan slog in spelet frågade han pappan om han visste vad spelet handlade om.
Nej han hade ingen aning.
Då förklarade han i kassan att det ansågs vara ett av de våldsammaste spelen det året och vad spelet gick ut på osv, och vad åldersgränsen var (15år). Sen frågade han om han fortfarande skulle köpa spelet. Det ville inte pappan då och gick därifrån med många protester från sin son.

då jag inte för mitt liv kan förstå hur du kan anse att du kan uppfostra ett djur så till pass att du råder över den under alla omständigheter, lös i en transport på vägen. Hoppas du slipper obehagligheter och att ingen annan nappar på ditt argument.

Det är väl detta som kallas "NH", efter vad jag förstått. :crazy:
Personligen tycker jag det skulle vara urtrist att ha en "häst-robot" och jag räknar med alla eventualiteter trots att hästarna är ytterst väluppfostrade. Att tro att ingen olycka någonsin kan hända bara för att hästen är "skolad" tycker jag låter mycket vanskligt och för den delen oerhört naivt.

Det urtrista är att somliga inte förstår att det finns annan hästhållning än den egna, att man inte vill tro att det finns hästar annorlunda än den egna och att man tror att dom egna kunskaperna och åsikterna är dom enda rätta och tänkbara. Man sitter fast i en hästsyn som hindrar all individutveckling av dessa på olika sociala och mentala plan.

Försök tänka tanken att en häst kan vara lugn, levnadsglad, nyfiken, utbildad, pigg, väluppfostrad, säker, undersökande, kampvillig, social, självständig och orädd, allt på en gång. Utan att på något sätt vara en robot eller lobotomerad. Försök, du kanske upptäcker något nytt! :)

Jag har medvetet använt glosan "skola", eftersom det jag vill ha sagt endast till viss del har med "uppfostran" att göra.

Olyckor kan hända, men då hjälper det knappast att hästen står fastbunden.

LIA

Men alltså...föds dina hästar utb?

Eller åker du helt sonika inte en meter med transport innan där är utb till din "standard"

Olyckor kan hända, men då hjälper det knappast att hästen står fastbunden.

Man kan förhindra att de går över bommen, de hindras från att vända sig, de kan inte krypa under bommen osv.

Mina hästar skulle inte heller i 99 fall av 100 inte göra detta även om de stod lösa. Man jag kan inte garantera att det aldrig skulle hända.

Själv föredrar jag att skola hästarna OCH använda mig av nödvändiga säkerhetsanordningar.

När dom är föl så åker dom lösa med sin mamma, men det gör väl alla föl? Därefter kommer en period då dom står uppbundna innan dom "mognat". När dom sedan blivit tillräckligt "vuxna och förståndiga" så får dom stå lösa igen.

Är det inte en ganska självklar utveckling?

LIA

Våra gör det inte i 100 fall av 100.

Kanske är dina säkerhetsanordningar nödvändiga för dig. För oss är dom det inte.

LIA

Man behöver knappast vara särskilt intelligent för att förstå vad som kan hända om hästen hamnar över/under frambommen t.ex.

Du kanske skulle vidga dina vyer och din hästsyn själv till att börja med. Att "skola" en häst till att aldrig reagera oförutsett, eller att aldrig reagera vid olyckor mm mm., det kallar jag lobotomi. Och att inbilla sig att det går kallar jag naivt eller kanske rent av okunnigt.

Senast ändrad:

Jag glömmer aldrig när Lia skrev att hon ska kunna binda fast hästen i trailern o ej ta upp bakluckan-(bakbommar är ju bára trams) o gå in o fika.

gissa vad den skulle bindas fast med.:eek:

En annan ung tjej hade börjat med NH o skulle kunna lasta hästen när hon satt kvar i bilen o då lång lina.

Svarade att jag var nöjd med att de går in själva när jag är med.

Tror ni att hon ens kunde lasta så....

Senast ändrad:

Man behöver knappast vara särskilt intelligent för att förstå vad som kan hända om hästen hamnar över/under frambommen t.ex.
Nävisst, men vad har det med lös häst att göra?

Du kanske skulle vidga dina vyer och din hästsyn själv till att börja med. Att "skola" en häst till att aldrig reagera oförutsett, eller att aldrig reagera vid olyckor mm mm., det kallar jag lobotomi. Och att inbilla sig att det går kallar jag naivt eller kanske rent av okunnigt.
Du har, som några andra, inte förmågan att tänka dig annan hästhantering eller andra hästar än vad du är van vid. Ditt problem.

Visa gärna var jag skrivit ""skola" en häst till att aldrig reagera oförutsett, eller att aldrig reagera vid olyckor mm mm". Innan du kallar andra för diverse nedsättande uttryck kan man ställa kravet att du läser rätt och förstår vad just dessa personer skrivit. Inte går på sånt som andra "bidragit" med.

LIA

Jag talar utifrån snart 30 års erfarenhet av egna hästar inkl uppfödning, samt även jobb i diverse stall, såväl ridskola, dressyrstall som travstuteri. När jag skriver talar jag alltid utifrån egna upplevelser, det blir enklast så. Däremot kan det ju vara så att jag har samma erfarenheter som många andra, har du ens tänkt tanken?

Har det någon endaste gång fallit dig in att ditt eget resonemang kan ha brister?

Kan du överhuvudtaget bidra i en enda tråd med något annat än tjafs och elakheter?

Som vanligt, personangrepp i st f sakskäl när argumenten tryter och man saknar svar på frågor.

Jag bad dig visa var jag skrivit det du påstod. Varför inget svar på det?

LIA

Jag måste säga att jag också uppfattar det som att LIA är övertygad om att kunna skola sin häst att inte reagera oavsett situation. ÄR kanske fel ute jag med?

Det jag lärt mig i alla fall är att det är farligt att ha en lös häst i transporten obunden eller utan bakbommar . OM hästen får panik är det inte kul att öppna en baklämm och hästen kastar sig mot den, utan att en bom stoppar den. Du kommer alltså få hela lämmen över dig med ett halvt ton häst på. Bakbommar är en säkerhetsfråga för mig i alla fall.

Det med att ha dom bundna ser jag också som väldigt viktigt. Det är samma sak här. OM hästen blir rädd eller får panik så kommer dom kasta sig runt i transporten. Slå i huvudet, kasta sig bakåt mot bommar/läm eller försöka hoppa över existerande frambom.

En panikslagen häst följer sin instinkt som flyktdjur och försöker FLY. De är instängda i en låda men kommer antingen som sagt försöka hoppa uppåt, bakåt, vända sig om eller hoppaöver frambommen. Den här instinkten går inte skola bort. EN panikslagen häst försöker fly, instängd eller inte. Även den säkraste och skolade häst som har åkt tusentals gånger kan bli panikslagna. Man KAN inte förutse hur sin häst kommer reagera i alla situationer! Alla kan bli rädda! Man kan inte räkna med att varje transportresa kommer gå felfritt och utan situationer heller! Olyckor och situationer händer lätt, tyvärr.

Nu har jag sagt hur jag upplever det i alla fall! Sen har jag fråga också. Är det inte olagligt också att köra hästen lös i transporten? Alltså obunden menar jag nu.

När dom är föl så åker dom lösa med sin mamma, men det gör väl alla föl? Därefter kommer en period då dom står uppbundna innan dom "mognat". När dom sedan blivit tillräckligt "vuxna och förståndiga" så får dom stå lösa igen.

Är det inte en ganska självklar utveckling?

LIA

Du har alltså aldrig köpt en vuxen häst?

Jag menar bara att du är väldigt "det är ju bara att träna"....jaa...joo vi förstår att det har med det att göra:angel:

Men sen är ju hästar olika "personligheter" och raser med olika temprament, som du själv sagt.

Sen om dom ändå står bra förstår jag inte varför du föredrar att köra dom lösa? Att ha hästen bunden i transporten och att köra den med bom kan väl knappast ses som "tvång"

Som vanligt, personangrepp i st f sakskäl när argumenten tryter och man saknar svar på frågor.

Jag bad dig visa var jag skrivit det du påstod. Varför inget svar på det?

LIA

Det här är på sätt och vis lite underhållande. Dina inlägg är sig precis likadana i tråd efter tråd. Om någon säger emot dig så blir du arg och går till kraftigt angrepp. Personen fortsätter att säga emot och blir tom purken, varpå du fortsätter i samma hårda ton OCH skriker "personangrepp".... Samtidigt som du KRÄVER svar på dina frågor helt enkelt i syfte att slippa ge några svar själv.

Snälla Lia, tänk igenom hur du själv beter dig och hur du argumenterar. I synnerhet som du i tråd efter tråd tycker att du blir angripen som person. Kan det möjligtvis ligga en liten gnutta anledning till det hela hos dig själv? Någonsin?
Och lär dig skilja på kritik mot ÅSIKTER och kritik mot PERSON.

Egentligen borde jag inte svara när du är inblandad i en tråd eftersom jag vet att du ser rött då, och jag vet hur det kommer att sluta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 452
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 458
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈