Repgrimma = Prima eller Pina?

Fashionistan

Trådstartare
Ja vad säger ni?? Jag har hört både och! Vissa säger att den är farlig att använda och att man lätt kan göra mer skada än nytta och att hästen får väldigt ont av att bara ha den på sig, och vissa säger att det är Guds gåva till jorden!

Jag är väl emot den då jag fortfarande tillhör skaran som tycker att den verkar vara ganska hård och ligger illa an mot hästen (knutarna).

Vad säger ni som kan?!

Sv: Repgrimma = Prima eller Pina?

Det gör inte ont för hästen att ha en repgrimma på sig (om det är rätt storlek såklart...), men repgrimman är mer ett redskap vid träning till skillnad från de "vanliga" grimmorna

varför skulle grimman göra ont på hästen? Om knutarna ligger åt och trycket på hästen så är det fel storlek.

har den istället för träns vid promenader.

så länge man inte rycker och sliter behövs ingen nh tränare utan bara sunt förnuft.

Man ska ex inte binda fast hästen i grimman eftersom den inte går sönder om hästen sliter sig.

Men att leda fungerar perfekt. Det behövs ett ytterst lätt drag och sedan eftergift direkt för att hästen ska stanna. Istället för att slita och dra i en vanlig grimma.

Med rätt storlek och rätt hantering tycker jag att den är prima! Dock är den ju "skarpare" än en vanlig grimma och själv använder jag den endast som ett arbetsredskap eller när jag t.ex. är ute och promenerar. Använder man den fel kan den nog lätt skada, men så är det ju även med ett träns. ;)

så länge man inte rycker och sliter behövs ingen nh tränare utan bara sunt förnuft.

Man ska ex inte binda fast hästen i grimman eftersom den inte går sönder om hästen sliter sig.

Men att leda fungerar perfekt. Det behövs ett ytterst lätt drag och sedan eftergift direkt för att hästen ska stanna. Istället för att slita och dra i en vanlig grimma.

Vem har sagt att man sliter och drar i en vanlig grimma? Mitt 17 månaders sto stannar av ett lätt tag "bakåt " i grimman och går igen bara jag tar ett litet tag "framåt"!

Det är Guds gåva till mig i allafall. Lastar alltid med repgrimma, pållen går in hur snällt som helst. Han vet att det är otrevligt att stanna med den på. Har ju naturligtvis en lädergrimma under som han binds upp i.

Det är Guds gåva till mig i allafall. Lastar alltid med repgrimma, pållen går in hur snällt som helst. Han vet att det är otrevligt att stanna med den på. Har ju naturligtvis en lädergrimma under som han binds upp i.

Samma här! Alltid vid lastning och även promenader!

Skulle nog aldrig kunna anlita en sådan människa efter vad jag har sett! :cool:

Jag dömer inte en "stil" utefter dess värdelösa utövare, jag letar upp ngn jag gillar och ser då efter om det är något som kan passa mig och min häst.

Jag har träffat 2 st en gång vadera. Den ena gav mig inget, den andra visade stor potential att kunna ge mig ngt.

Annars har jag ingen kontakt med NH, min hantering och ridning fungerar såpass bra ändå att jag inte kännt behov av att söka nya tränare på de planen.

Vad hade du velat ha din repgrimma till?

Jag dömer inte en "stil" utefter dess värdelösa utövare, jag letar upp ngn jag gillar och ser då efter om det är något som kan passa mig och min häst.

Jag har träffat 2 st en gång vadera. Den ena gav mig inget, den andra visade stor potential att kunna ge mig ngt.

Annars har jag ingen kontakt med NH, min hantering och ridning fungerar såpass bra ändå att jag inte kännt behov av att söka nya tränare på de planen.

Vad hade du velat ha din repgrimma till?

Ne jag är bara nyfiken! Tror egentligen inte att repgrimma är nått för oss alls men all kunskap är kul :)

Hon jag såg svingade ett rep på en häst i ansiktet och på kroppen tills det droppade svett! :crazy: De skulle lasta hästen! Så fort hästen på darrande ben gick fram till transporten slog hon tillbaka den och man såg verkligen att den var panikslagen och hon rappade och rappade! Till slut gick jag fram och fråga va f*n dom höll på med men dom bara grymtade och sa att jag skulle hålla mig till mitt eget, detta va träning!! :mad: Kollade med ett par tjejer när vi hade praktik och ridläraren skulle anmäla denna tjejen! En unghäst var detta ! :S

Kan som nämnts tidigare användas fel (precis som allt annat). men jag använder den ibland när jag lasttränar, ibland när jag rider istället för annat huvudlag. Men min häst behöver inte heller några "ryck och slit", men vid viss träning kan det vara bra att kunna ge tydligare förhållning och på samma sätt ge tydligare eftergift.

Det låter helt sjukt, men jag förstår inte hur du kan döma alla "Nh-tränare" utefter att ha sett detta? Idioter finns överallt. Håller med The_connemara.

Visst finns det hopptränare som barrerar, men vill jag hoppa letar jag upp en annan vettig hopptränare istället för att haka upp mig på att all hoppning är djurplågeri, likadant med dressyr osv.

Nu till saken ;) Repgrimmor kan upplevas "skarpare" än en vanlig lädergrimma. Det beror på att den är så lätt i förhållandet till grimskaftet, så hästen känner av minsta rörelse. (en lädergrimma är mycket tyngre, och grimskaften är ofta väldigt korta och lätta)

Jag tycket att repgrimmor är toppen. Kan man inte hantera dom, utan rycker och sliter och har sig, ska man inte använda en repgrimma, men då tycker jag inte heller att man ska rida med bett eller hantera hästar öht. :crazy:

Repgrimman är inte konstruerad till att vara något slags tortyrredskap :eek: Ligger knutarna hårt mot och trycker så att det gör ont, passar den INTE! Mina hästar har aldrig haft något problem eller fått skav av repgrimman.

Det man ska komma ihåg är att dom inte är konstruerade för att gå sönder som "vanliga" grimmor, så man ska aldrig binda upp en häst i en repgrimma. Att lasta med repgrimma är jättebra tycker jag, jag brukar sätta den under lägergrimman och lasta med repgrimman och sedan sätta fast hästen i lädergrimman i transporten.
:)

Det där är ju bara ren idioti. Hoppas du inte dömer alla utövare efter en person som påstår sig hålla på med NH för att on svingar ett rep och dessutom SLÅR hästen med repet :mad: Det är väl ungefär så långt ifrån NH man kan komma... En idiot som har kommit på att en repgrimma är skarpare än en vanlig grimma och därför kan utnyttja det - precis som att sätta på ett jaktkandar och sen såga hästens mun varje ridtur.

Själv använder jag alltid repgrimma vid promenader och markarbete. Vid systematisk användning så lär sig hästen var repgrimman innebär, dvs markarbete i någon form. Precis som den förväntar sig ridning när man kommer med sadel och träns.
Jag tycker det är bättre än träns vid promenader. För om du har ett träns är väl vitsen med det hela att du har ett bett också och anser dig ha mer kontroll. Men eftersom du oftast är framför/bredvid hästen så är det inte bettet som används mest utan trycket över nacken/bakom öronen, om hästen skulle kasta sig eller liknande. Bland annat därför tycker jag träns är onödigt, och en repgrimma ger ett hårdare och mer precist tryck. Högst personlig åsikt ;)
Dessutom skulle jag känna mig mer obekväm med träns, det skulle bara visa hur lite jag litar på hästen och jag skulle vara mer spänd än om jag hade repgrimma som jag normalt har. Dock så var det längesedan jag träffade en häst som jag faktiskt fick ta en dust med, nu är repgrimma mer ett sätt att kunna ge fina signaler.

Dock finns det ju de som leder med träns + kedja och ja, det är väl en annan historia...

Jag känner mig iaf väldigt "handikappad" med en vanlig grimma. Det händer inget om jag drar lite i den, om hästen är ouppfostrad märker den knappt att jag gör något. Hellre en grimma som hästen känner av, som också ger omedelbar eftergift när jag gör det. Dock ska man såklart inte binda upp en häst i repgrimma, det är också idioti.

Jag har använt repgrimma 2gånger i mitt liv. Direkt slog det mig (och min häst) hur extremt tydlig den var att ge signaler i. Och jag vill inte göra min häst "stum" för sådan signaler genom att använda den som en vanligt grimma - jag vill först lära MIG ge såpass fina signaler att jag har användning av grimman. Därav kommentaren om "under tränares uppsikt".

Att använda den som en skarpare vanlig grimma har jag inget som helst behov av.

Ang okunskp. Det finns stoägare som skickar sina föl på betäckning med endast en liten repgrimma. Väldigt schyst att hålla fölis i boxen under betäckning i en sådan :mad: Vissa tänker visst inte så långt.

Precis som det finns dålig hantering finns det bra. Jag skiljer inte på NH och vanligt hästvett i det avseendet. Du har bara stött på ett pucko, det har inget med NH att göra.

Jag tycket att repgrimmor är toppen. Kan man inte hantera dom, utan rycker och sliter och har sig, ska man inte använda en repgrimma, men då tycker jag inte heller att man ska rida med bett eller hantera hästar öht. :crazy:

:)

Jag vill som sagt dra det lite längre - harm an inte kontroll påsina egna signaler så ska man inte hantera en repgrimma.

Om man nu inte vill ha ist för kedja/träns eller dylik om man anser sig behöva det för säkerhetensskull under korrigering av en häst som inte lärt sig bete sig i grimma.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 624
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 359
Senast: Djurvän
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka