Sv: Repgrimma = Prima eller Pina?
Det där är ju bara ren idioti. Hoppas du inte dömer alla utövare efter en person som påstår sig hålla på med NH för att on svingar ett rep och dessutom SLÅR hästen med repet

Det är väl ungefär så långt ifrån NH man kan komma... En idiot som har kommit på att en repgrimma är skarpare än en vanlig grimma och därför kan utnyttja det - precis som att sätta på ett jaktkandar och sen såga hästens mun varje ridtur.
Själv använder jag alltid repgrimma vid promenader och markarbete. Vid systematisk användning så lär sig hästen var repgrimman innebär, dvs markarbete i någon form. Precis som den förväntar sig ridning när man kommer med sadel och träns.
Jag tycker det är bättre än träns vid promenader. För om du har ett träns är väl vitsen med det hela att du har ett bett också och anser dig ha mer kontroll. Men eftersom du oftast är framför/bredvid hästen så är det inte bettet som används mest utan trycket över nacken/bakom öronen, om hästen skulle kasta sig eller liknande. Bland annat därför tycker jag träns är onödigt, och en repgrimma ger ett hårdare och mer precist tryck. Högst personlig åsikt
Dessutom skulle jag känna mig mer obekväm med träns, det skulle bara visa hur lite jag litar på hästen och jag skulle vara mer spänd än om jag hade repgrimma som jag normalt har. Dock så var det längesedan jag träffade en häst som jag faktiskt fick ta en dust med, nu är repgrimma mer ett sätt att kunna ge fina signaler.
Dock finns det ju de som leder med träns + kedja och ja, det är väl en annan historia...
Jag känner mig iaf väldigt "handikappad" med en vanlig grimma. Det händer inget om jag drar lite i den, om hästen är ouppfostrad märker den knappt att jag gör något. Hellre en grimma som hästen känner av, som också ger omedelbar eftergift när jag gör det. Dock ska man såklart inte binda upp en häst i repgrimma, det är också idioti.